sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:398

מדברים אלה עולה שגולי בבל ביטאו באמצע המאה הו' לפנה"ס מסרים היסטוריוגרפיים דומים לאלה שהועברו ביהודה כבר בדור הראשון שלאחר החורבן . לבעל ה'נספחים' היה חשוב להדגיש שאפשר להמשיך לחיות תחת עול בבל , והעובדה שהוא מדגים זאת באמצעות פרשה שהתרחשה ביהודה מיד לאחר החורבן ופרשה שהתרחשה בבבל כדור ויותר אחר כך , מעידה על כוללנותו של המסר ועל _אי תלותו במקום או בזמן . כמו כן זו הפעם הראשונה ש'העם הנשאר' נזכר בתיאור החורבן , במסגרת טקסט היסטוריוגרפי שנכתב בגלות בבל . בעל ה'נספחים' הכיר במציאות קיומו של יישוב זה . יש להניח שבאמצע המאה הו' לפנה"ס נערכה גם ה'ביוגרפיה' של ירמיהו , ובאותה עת נוספו לה הסיפורים העממיים והתוספות פרי עטו של העורך . אם כך הרי שזו עדות לכך שבאמצע המאה הו' לפנה"ס הייתה העברה של חומר ספרותי בין תפוצות יהודה והייתה העתקה של טקסטים ועיבוד שלהם . גם בסיפורים העממיים וגם בעריכה של הטקסט המסר העיקרי הוא שיש לקבל את עול בבל ולנצל את סיכויי השיקום המתאפשרים תחת שלטונם ( ירמיה לט ; 18-15 מ . ( 6 , 5-4 _, a 3-2 , 1 ההתנגדות לשלטון בבל חסרת סיכוי והרת אסון ( מ . ( b 3 בגלות בבל חל שינוי גדול בגישה כלפי שלטון בבל ובמגמות תיאורו . מתפיסה סופנית של הגלות והחורבן עובר התיאור להכרה בסיכויי השיקום תחת שלטון בבל , הן בגלות והן ביהודה . בקרב בני הדור השני לגלות חלחלה ההכרה שסיכויי השיקום תלויים בנכונות לקבל את עול בבל בלי לנסות להתנגד לו . בכך 'מאמצת' ההיסטוריוגרפיה המשנה תורתית בשלב המאוחר שלה את תפיסתו הפוליטית של ירמיהו , שלפיה במציאות פוליטית שבה אין סיכוי ראלי להתמודד עם מעצמות ענק , חייבת יהודה לשמור על מתינות ולא להיגרר לאקטיביזם מכל סוג שהוא . הכרה זו הביאה לאחידות רעיונית המשתקפת בטקסטים ההיסטוריוגרפיים ומשקפת ככל הנראה אחידות רעיונית אשר רווחה בקרב חוגים שונים בעם . אין זה סותר תקוות לנפילת בבל שרווחו בעם , אולם הייתה זו שיבה להכרה הפוליטית המתונה והמפוכחת שאפיינה את מלכי יהודה לאורך מרבית ימי קיומה של הממלכה . 18 תפיסות דומות לאלה , אם כי מנקודת מבט שונה ובצורה ספרותית אחרת , אפשר למצוא בנבואות הנחמה של ישעיהו השני . התפיסה המניחה 'כי לקחה מיד ה' כפלים בכל חטאתיה' ( מ ( 2 מעידה על תהליך ההסתגלות ועל התקווה הבלתי תלויה בדבר לגאולה העתידה לבוא . התמתנות מסוימת מתבטאת גם בדבריו על הפולמוס בין 'העם הנשאר' לבין הגולים בשאלה מיהו 'עם ה . '' בנושא זה ראו יפת , 1983 ב , עמ' . 110

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help