sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:397

ד . 2 החיבורים מהדור השני שלאחר החורבן בשלב השני של ההתפתחות הספרותית משתקפת התקרבות רעיונית של הטקסטים ה'בבליים' לאלה שנוצרו ביהודה ובמצרים . יש יסוד להניח כי זהו ביטוי לתהליך ההסתגלות הממושך של גולי בבל , ולהבנתם שיש צורך להכיר בשלטון בבל , לקבלו ולחיות תחת עולו . התפתחות זו מתבטאת בעיקר ב'נספחים' ( מלכים ב , כה ( 30-22 שנוספו לתיאורו של ה 1 _זס . הוספת ה'נספחים' התרחשה בין שחרורו של יהויכין מכלאו לבין עליית פרס וכיבוש בבל , והמסר העיקרי שמועבר בהם הוא הצורך לקבל את שלטון בבל והאפשרות להמשיך לחיות תחתיו . התקציר של תיאור ימי גדליהו מתמקד בסיכויי השיקום שהיו נפתחים בפני ה'עם הנשאר' ביהודה , אילו קיבלו את העול הבבלי וצייתו להוראה המרכזית ( פסוק : ( 24 'אל תראו מעבדי הכשדים שבו _pKn ועבדו את מלך בבל וייטב לכם . ' רצח גדליהו הביא לירידה למצרים ולחיסולם של סיכויים אלה . בתיאור שחרורו של יהויכין מכלאו לאחר 37 שנה ( מלכים ב , כה ( 27 ובדגש על מעמדו הרם ( פסוקים , ( 30-28 נמסר מסר חשוב לקהל הגולים : קבלת עול בבל , הסבלנות והנכונות להמשיך ולחיות בגלות תחת שלטון בבל משתלמים . גם בגולה ניתן לחיות בכבוד ולשקם את החיים הלאומיים . בתיאור קצר זה נרמזות גם התקוות הגדולות שהתעוררו בקרב הגולים עם שחרורו של יהויכין , ואולי מעשה זה הוא שאילץ אותם להשלים עם החיים בגלות , לפחות באופן זמני . ה . סיכום לאחר החורבן והגלות מתגלה פער בין ההשקפה שרווחה בבבל באשר לאירועים ביהודה ובאה לידי ביטוי בחיבורו של _n , Dtr לבין ההשקפה שרווחה בעניין זה ביהודה ובמצרים ומשתקפת בתיאור ימי שלטונו של גדליהו במצפה וב'ביוגרפיה' של ירמיהו . _ה _& _ס ביטא עמדה מסויגת כלפי הבבלים , הדגיש את התרוקנותה המלאה של יהודה , התמקד בחורבנה של ירושלים , התעלם לגמרי מ'העם הנשאר' והביע תמיכה ביהויכין ובבית דוד . יש להניח כי עמדות אלה נבעו במידה רבה ממקום חיבורו ( בבל , ( מקהל היעד שלו ( הגולים ) ומזמן חיבורו — סמוך לזמן התרחשותם של האירועים . לעומתו , החיבורים שנתחברו ביהודה ( תיאור ימי שלטונו של גדליהו ) ובמצרים ( ה'ביוגרפיה' של ירמיהו , ( ונועדו לציבור ה'נשארים' ביהודה וליורדים למצרים , שיקפו מגמות היסטוריוגרפיות שונות בתכלית . הם התמקדו ב'עם הנשאר , ' ולא הזכירו כלל את הגולים לבבל . גם ירושלים לא נזכרת , ותחום התרחשותם של האירועים הוא חבל בנימין . יש בחיבורים אלה ביטוי ממשי ראשון למגמה 'אנטי דוידית' ולזיהוי בית המלוכה כאחראי לחורבן ולכישלון תהליך השיקום שלאחר מכן . החיבורים משקפים גישה הקוראת לקבל את עול המעצמה השלטת ומדגישה שהתנגדות פעילה לשלטונה היא חסרת תועלת . בחיבור שנכתב ביהודה יש גם עמדה מפורשת , שההכרה בשלטון הבבלי היא תנאי לשיקום החיים הלאומיים תחת מרותם . לפי חיבור זה השיקום , מבחינת הבבלים , הוא אופציה שיש בה ממש , ויכול להתקיים בכל עת .

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help