sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:396

ד . תפיסת מעמדם של יהויכין ובית דוד ומגמות תיאורם בתיאור תקופת שלטונו של גדליהו מתבטאת מגמה 'אנטי דוידית' ברורה . מגמה זו בולטת בהדגשת מוצאו של ישמעאל בן נתניה 'מזרע המלוכה' ( מלכים ב , כה ; 25 ירמיה מא . ( 1 הדבר עולה בקנה אחד עם החשיבות הגדולה המיוחסת לגדליהו , כאילו סיכויי השיקום שלאחר החורבן תלויים בו . ממילא , רצח גדליהו נתפס כחיסול סיכויי השיקום , והאשמתו של איש 'מזרע המלוכה' בכך גלויה וברורה . מגמה גלויה של ביקורת כלפי בית דוד ניכרת גם ב'ביוגרפיה' של ירמיהו . צדקיהו מתואר כמלך חלש אשר אינו מעז להיכנע לבבלים ועל ידי כך להציל את העיר , את המקדש ואת הממלכה . ביסודה של התנהגותו זו עומדים החשש של המלך לעצמו ( ירמיה לח ( 19 והפחד מפני ה'שרים' ( פסוקים . ( 26-24 ה _^ _ס , אשר פעל לאחר החורבן בקרב גולי בבל ושיקף את המגמות שרווחו בקרבם , גילה יחס שונה לחלוטין לבית המלוכה . אמנם ארבעת מלכי יהודה האחרונים תופסים מקום מרכזי בתיאור תהליך ההידרדרות לקראת החורבן והגלות , אולם בית דוד לא נזכר אף באחד מהקטעים שבהם מופיעים האיומים בחורבן ובגלות ושבהם טמון גם ההסבר למאורעות . העונש המתואר בפסוקים אלה כולל בדרך כלל גלות וחורבן ( מלכים ב , יז ; 20-19 כא ; 16-12 כג ; 27-26 כד , ( 3 והוא נוגע לעם , לירושלים ולמקדש , אולם אין בו אמירה מפורשת על גורל בית המלוכה . לדעתי , הדבר מעיד שבזמן כתיבתו של החיבור , זמן קצר לאחר החורבן , עדיין היה מעמדו של יהויכין איתן , וקרבתו לעילית העם מלמדת על המשך קיומו של בית המלוכה ועל התקוות להמשך שלטונו . זו גם הסיבה לניגוד הספרותי והרעיוני שיצר _ה _^ _ס בין צדקיהו הבודד , שחילו נפוץ מעליו , בניו נשחטים לנגד עיניו , והוא מובל עיוור לבבל ( כה , ( 7-6 לבין יהויכין , המובא גם הוא לבבל , אולם עמו יחד אמו , נשותיו וכל 'אנשי החיל' ( כד . ( 16 בקו זה המשיך גם בעל ה'נספחים' המאוחרים , אשר פעל בבבל כדור אחרי _n . Dtr הוא הוסיף פרפרזה באשר לגורלו של צדקיהו ' ) וידברו אתו משפט , ' מלכים ב , כה (( b 6 בתארו את שחרור יהויכין במילים 'וידבר אתו טבות' ( כה . ( 28 המשכה של מגמה זו ניכר בפרפרזה שעושה חגי ( ב ( 23 לדברי ירמיהו כלפי יהויכין ( כב . ( 30-24 לעומת המגמה ה'אנטי דוידית' של ירמיהו , הקובעת 'כי אם יהיה כניהו בן יהויקים מלך יהודה חותם על יד ימיני כי משם _אונקנך ... כי לא יצלח מזרעו איש ישב על כסא דוד ומושל עוד ביהודה , ' טוען חגי 'ביום ההוא נאם ה' צבאות אקחך זךבבל בן שאלתיאל עבדי נאם ה' ושמתיך כחותם כי בך בחרתי נאם ה' צבאות . ' 15 מהתיאור לא ברור מה היו מניעיו של ישמעאל . החיבור אינו מפרט דבר בנושא זה , אם כי רמז מסוים לכך יש בתיאור בואו מעמון ( ירמיה מ 16 . ( 15 על המגמה הכללית בספר ירמיה של האשמת בית דוד בחורבן ירושלים והמקדש ראו הופמן , תש"ס , עמ' 17 . 109-108 עיצוב הסיפור בצורת שלוש הפגישות של המלך עם ירמיהו , והדגש על הלחץ הגובר והולך שלו , רק מדגיש מגמה זו עוד יותר .

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help