sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:395

בעצם הבחירה במה להתמקד וממי להתעלם . נקודה זו בולטת בעיקר בפתיחה לירמיה מב , שבה מתוארים ה'נשארים' ביהודה ( פסוקים 8 , 2-1 וכר . ( אולם בהמשך החיבור מתוארת הירידה למצרים והתרוקנותה הסופית של הארץ ( מג . ( 7-4 גם כאן יש להבין שהתיאור מכוון לקהל היורדים למצרים , שמתוכו ובעבורו נכתב החיבור . הפער בין הגולים לבבל לבין ה'עם הנשאר' משתקף בתקופה זו בכל חריפותו בנבואות יחזקאל , ובעיקר _ב יא 21-15 וב לג , 29-23 ועל רקע זה יש להבין גם את נבואת שני דודאי התאנים ( ירמיה כד ' . ( בנבואות אלה של יחזקאל משתקפות שתי טענות מרכזיות של ה'נשארים : ' האחת , הגולים חטאו ולכן נענשו בהרחקה מהארץ . טיעון זה מזכיר את הכתוב בירמיה ב , 5 ומדגיש את מקורה של ההשקפה היהודאית , השקפה המסתמכת ככל הנראה על נבואתו של ישעיה ( ו . ( 13-11 בתגובתו לטענה זו יחזקאל מבטיח ( יא ( 21-17 למי שהורחקו מהארץ שהם עתידים לשוב לאדמת ישראל ( פסוקים ( 20-17 ול'נשארים' הוא מנבא עתיד קשה ( פסוק . ( 21 ועוד טוענים ה'נשארים' שהם עצמם ' עם ה . " נוכחותם בארץ היא ביטוי למימוש ההבטחה שניתנה לאברהם ( יחזקאל לג . ( 24 בתגובה מנבא להם יחזקאל השמדה מוחלטת ( פסוקים . ( 29-25 שתי טענות אלה , כמו גם התגובה החריפה של הנביא עליהן , מעידות על הקרע הרעיוני העמוק ששרר בתקופה זו בין שני חלקי העם . לדעתי , הקרע נבע בעיקר מהפגיעה במעמדם וברכושם של ראשי העם שגלו לבבל , ומניסיונם של 'הנשארים' לתפוס את מקומם , להשתלט על רכושם ( השוו לדבריו של גדליהו בירמיה מ ( 10 ולהמשיך להתקיים בלעדיהם . נראה שלצד הכלכלי היה חלק מכריע בהיווצרות הקרע בין 'ראשו' של העם לבין 'גופו , ' וגם מבחינה חברתית ומעמדית בולטת ההתנערות של העם ממי שזה לא כבר הנהיגו אותו ועיצבו את דרכו . כן יש מקום להניח שעיקר ' חשבון הנפש' הדתי נעשה בגולת בבל , והמשבר שהתרחש ביהודה היה בעצמה פחותה . 9 מגמתיות זו המתבררת מהכתובים רק מחזקת את הבעייתיות של המתואר בהם , ומבהירה עד כמה תשובה התפיסה ההיסטוריוגרפית של המחבר . 10 על נבואות אלה ראו : פוהרר וגאלינג 1955 עמ' x-ix _צימרלי 1969 עמ' 817 201 אייכתדט , 1970 , ; , , _, ; , _, עמ' ; 461-436 , 144-142 גרינברג , , 1983 עמ' ; 204-203 יפת , 1983 ב , עמ' ; 110-107 תדמור , תשמ"ח , עמ' ; 52-50 רופא , תשנ"ח , עמ' . 226 לשאלת זמנה של הנבואה בפרק יא ראו : יפת , שם , עמ' , 123 הערה . 19 לתיאור הרקע ההיסטורי של נבואה זו ראו תדמור , שם , עמ' . 52-51 11 לנושא זה ראו הופמן , תשס"א , עמ' 12 . 485-483 בנושא זה ראו את ההפניות אצל יפת , 1983 ב , עמ' , 123 הערה 13 . 21 על הקשר של טיעונים אלה לנבואת ישעיהו השני ועל השינוי שעברו במהלך ימי הגלות , ראו להלן , וראו גם : יפת , 1983 ב , עמ' ; 110 תדמור , תשמ"ח , עמ' . 54 , 53-52 על הקשר להבטחה שבבראשית טו ראו תדמור , שם , עמ' , 53 הערה , 12 ושם ספרות נוספת . 14 לנושא זה ראו גם רופא , תשנ"ח , עמ' . 226

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help