sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:394

מוסרית ותאולוגית . ביטוי לכך יש גם בנבואות הנחמה של יחזקאל ( לג-לח . ( 'חזון העצמות היבשות' הוא תשובתו על דברי 'כל בית ישראל' שנאמרים לאחר החורבן : ' יבשו עצמותינו ואבדה תקוותנו נגזרנו לנו' ( לז . ( bii ב . תפיסת ממדי החורבן והמגמות בתיאורו _n Dtr מתמקד בגורל המלך ומשפחתו , בחורבן ירושלים , בגלות תושביה , בשלל כלי המקדש וברצח 72 מנכבדי העיר . אין התיאור מזכיר את המתרחש בשאר חלקי , r _*' 7 ועל רקע זה יש להטיל ספק אם הקביעה המסכמת 'ויגל יהודה מעל אדמתו' ( מלכים ב , כה ( b 21 אכן משקפת נאמנה את שאירע . לאור התיאור המקראי , לאור השחזור ההיסטורי ולאור הממצא הארכאולוגי , אין ספק שהמכה שהכו הבבלים ביהודה הייתה קשה , ועם זאת ברור שהיא לא הביאה להתרוקנות _pnn מיושביה . הרקע לקביעה מכלילה זו קשור במגמות היסטוריוגרפיות וספרותיות , ולאור זאת ניתן אף לקבוע את מקום חיבורו של התיאור בבבל . תמונה זו של התרוקנות _pxn חריגה גם בהשוואה לתיאורים ההיסטוריים בני התקופה אשר נכתבו ביהודה ובמצרים . הסיפור על ימי גדליהו מבוסס על קורות ' העם הנשאר' ביהודה . אף כי הוא מתמקד בגדליהו בן אחיקם , בקבוצה מוגדרת של ' שרי החיילים' ובפרשת הרצח במצפה ותוצאותיו , יש בו עדות לראשיתו של תהליך השיקום . יהודים רבים שבו לחבל בנימין והחלו להתבסס בו , ויש אף עדות עקיפה לחידושה של פעילות פולחנית במקדש החרב ( ירמיה מא . ( 5 יש לציין שחיבור זה אינו עוסק בגורלה של ירושלים , למעט עדות עקיפה לגורל המקדש . זוהי נקודת המגע היחידה בין תיאור זה לבין חיבורו של ה 1 _זס , המתמקד בחורבן ירושלים . תמונה דומה עולה מן ה'ביוגרפיה' של ירמיהו . לאחר שנכבשה ירושלים ולאחר שנאספו שרי מלך בבל בשער העיר ( ירמיה לט , ( 3 מוצא הנביא מכלאו ונשלח למצפה , מקום שם כבר נמצא גדליהו בךאחיקם ( פסוק . ( 14 נראה שיש ברצף זה פער זמנים מסוים , הנובע מאופיו של הסיפור , אולם גם בו מוצג הניגוד בין חורבן ירושלים וגלות תושביה לבין המשכם של החיים במצפה . פער זה בין גורל ירושלים לבין גורל בנימין נרמז גם בתיאור ההפוגה במצור הבבלי , אז ניסה ירמיהו לצאת לכיוון בנימין , ולפי התיאור הוא לא היה לבדו . ג . תפיסת הגולים ו'העם הנשאר' ומגמות תיאורם בתיאור החורבן _n Dtr _מתעקד בהגליה , אין כל רמז ל'נשארים , ' ונוצר הרושם שהארץ התרוקנה כליל מיושביה . החיבורים שנכתבו ביהודה ובמצרים , לעומת זאת , לא מזכירים כלל את הגולים , אלא מתרכזים בנשארים _בא _^ ( לפחות עד שמקצתם ירדו למצרים . ( בנקודה זו מתבטא בכל עצמתו השוני בין החיבורים , שוני הנובע מקהל היעד שלו הם נועדו ומהמגמה ההיסטוריוגרפית של מחבריהם . המסר הוא 8 דברים אלה מכוונים בעיקר למצוקה _הרעיונית התאולוגית ההיסטוריוגרפית שבה נמצאו גולי בבל .

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help