sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:393

הכשרים שבו באח ועבדו את מלך בבל וייטב לכם' ( מלכים ב , כה r 24 ירמיה מ . ( 9 מוטיב זה מאפיין את הסיפור כולו , שעניינו ראשית תהליך השיקום , עד לקטיעתו בגלל רצח גדליהו . עם זאת ניכר כי ה'שרים' הבאים אל גדליהו חוששים מפני הבבלים . חשש זה מניע אותם לברוח למצרים לאחר הרצח , ולדעתי יש בו ביטוי לתפיסה שרווחה בקרב 'העם הנשאר' כלפי הבבלים מיד לאחר החורבן : חשש המבוסס על ידיעת העבר , בצד תקווה לעתיד . היחס לבבלים בא כאמור לידי ביטוי גם ב'ביוגרפיה' — בנבואתו של ירמיהו אל 'העם הנשאר' ערב הירידה למצרים ( ירמיה מב , ובעיקר פסוקים . ( 12-10 הנביא מגדיר את סיכויי השיקום , ובדומה לתיאור ימי גדליהו , גם מדבריו עולה כי הוא צופה שהבבלים יאפשרו לנשארים ביהודה להמשיך לחיות באח . על יסוד הרצף הכרונולוגי אפשר לשער שהדברים נאמרו לאחר רצח גדליהו . גישה זו כלפי הבבלים באה לידי ביטוי גם בתיאור הסטראוטיפי של הדמויות המרכזיות ובהדגשת מאמציו של ירמיהו לשכנע את המלך להיכנע לבבלים ולמנוע את חורבנה של העיר . ירמיהו מביע עמדה חד משמעית : אם ייכנע המלך לא תחרב העיר , הוא לא יומת וביתו יינצל ( ירמיה לח . ( 23-20 , 18-17 ה'שרים' נתפסים כגורם הקיצוני אשר מסרב בעקיבות להשלים עם הכניעה לבבלים . ניצחונם את ירמיהו מתבטא בהצלחתם להשתיקו ( פסוק ( 27 ולמנוע מהמלך להיכנע ( פסוקים . ( 26-24 לפי האמור ב'ביוגרפיה , ' ה'שרים' הם האשמים בחורבן , והבבלים כמעט 'נאלצים' לכבוש את ירושלים . לאחר שהבין שלא יצליח לשכנע את המלך להיכנע , תובע הנביא מ'העם הנשאר' לקבל את המציאות באשר לא ניתן לשנותה . שנים ארוכות הוא נאבק על דרכו ואמר את דבריו בלי מורא , גם שעה שידע שהוא מסכן את חייו . אבל משהבין שנכשל ושהמשך המאבק לא יועיל , הוא מוותר ובוחר לשתוק . בחירתו בשתיקה ובהפסקת המאבק בשלב זה מבטאת ראליזם מדיני : מאבק שאין בו סיכוי הוא חסר תכלית , ולכן יש לקבל את השלטון הבבלי . _n _nnivV Dtr זאת , אינו משלים עם השלטון הבבלי . בחיבורו אין כל ביטוי של יחס חיובי כלפיהם . להפך , בתיאור זה , שמקורו בגלות בבל , יש עוינות רבה כלפי האחראים לחורבן _האח ולהגליית העם מעל אדמתו , אף על פי שהדבר נעשה במצוות האל . ציון העובדה שהבבלים הם , ככלות הכול , מכשיר ענישה בידי האל , לא נעשה בשל יחם חיובי כלפיהם , אלא מתוך הכורח להסביר את החורבן מבחינה היסטורית , מרכזיות בהקשר זה שלוש הפגישות של המלך ושל הנביא , ובהן מנסה ירמיהו לשכנע את צדקיהו להיכנע . היחס כלפי הבבלים בא לידי ביטוי , בין היתר , בפעלים שבהם בוחר ה 2 _» _ס כדי לתאר את החרבתה של העיר ( מלכים ב , כה : ( 21-13 , 11-8 וישרוף : שרף ; 'era _i הגלה ; שברו ; וישאו ; לקחו ; לקח ; ויקח ; ויקח ; ויולן ; וין ; " וימיתם ; ויגל . הבבלים הם ה'שוסים' ( מלכים ב , יז ;( 20 מביאי הרעה על ירושלים ( בא ;( 16-10 מי שתפקידם להסיר את יהודה מעל פני האל ( בג . ( 27-26

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help