sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:389

פרק שלישי סיכום : זמנם של התיאורים ההיסטוריוגרפיים בפרק הראשון נדון תהליך ההתפתחות של הטקסט במלכים ב , כג -22כה . 30 המסקנות העיקריות העולות מהדיון הן אלו : החיבור הבסיסי נכתב בבבל בידי _n Dtr בסמוך לראשית הגלות . לטקסט זה נוספו שני 'נספחים' באמצע המאה הר , ככל הנראה בין השנים 539-560 לפנה"ס . מקום כתיבתם של שני 'נספחים' אלה אינו ברור , אך נראה ששניהם נתחברו בבבל . עם זאת , כאמור בעמ' , 388-380 תיאור ימי גדליהו מבוסס על מקור שונה אשר נכתב זמן קצר לאחר החורבן . הוא בן זמנו של התיאור שכתב ה _^ _ס , אך בירור התוכן והרעיונות העיקריים המשתקפים בו מעלה כי הוא נכתב ביהודה . תיאור שחרורו של יהויכין מכלאו נכתב לאחר האירוע , אבל לפני שפרס כבשה את בבל . יש להניח שהוא נכתב בבבל . בשלב מאוחר יחסית , לאורך פרק זמן ארוך שראשיתו בימי שיבת ציון , נוספו לטקסט תוספות נומיסטיות שונות ותגובות למתואר ב'נספחים . ' מקום כתיבתן של התוספות אינו ברור , אך משתקפת בהן נקודת המבט של שבי ציון . בפרק השני נדון תהליך ההתפתחות שעבר על הטקסט בירמיה לז-מד . המסקנות העיקריות העולות מהדיון הן אלו : ה'ביוגרפיה' של ירמיהו מבוססת על כתיבה של אחד מהמקורבים לנביא , וניתן אולי לזהותו עם ברוך . יש להניח כי המקור ל'ביוגרפיה' נכתב במצרים , זמן קצר לאחר רצח גדליהו . בצד מערך 'ביוגרפי' זה רווחו מסורות שונות וסיפורים על אודות הנביא . אפשר שסיפורים אלה צמחו בהדרגה והתגבשו עם הזמן ל'ביוגרפיה . ' אולם מאחר שאין בהם כל רמז לירידת בבל מגדולתה , והיא עדיין מוצגת ככוח המרכזי במרחב , נראה שהיה זה לפני התמוטטותה המהירה וכיבושה בידי פרס 539 ) לפנה"ס . ( העריכה של ה'ביוגרפיה' נעשתה גם היא לפני נפילת בבל , ומגמתה הייתה להדגיש שמוטב להמשיך לחיות תחת שלטונם של הבבלים ולקבל את עולם . העורך המאוחר של ה'ביוגרפיה' השתמש במקורות שהיו זמינים לו . אחד מהם הוא תיאור החורבן מתוך ירמיה נב אשר הועתק עוד קודם לכן מהתיאור של ההנחה על יצירות שנכתבו בבבל בצד כאלה שנכתבו במצרים יכולה להתבסס גם על הז'אנרים השונים , ועל כך שפרט לפרשת גדליהו אץ מגע בין שתי היצירות , וכל אחת מהן הולכת בדרכה ומתבססת על מקורותיה .

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help