sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:386

גאוגרפית בין שני הצדדים , באמצעות הגדרה מדויקת של האזור שעליו הפקידו הבבלים את גדליהו , ( _'pKT ) וציון מקומם המדויק של 'שרי החיילים' כששמעו על מינויו ' ) אשר בשדה . ( ' התוספת לכותרת ( פסוק ( b 7 מבליטה את 'מחנהו' של גדליהו . העורך חזר על הפועל 'הפקיד , ' שהוזכר בקשר לשמועה ( פסוק (( a 7 ונתן לו משמעות נוספת , המגדירה את האוכלוסייה שעליה הופקד . התוספת של האנשים והנשים שהופקדו בידיו , עומדת כנגד ההכללה של 'כל שרי החיילים' ומחזקת את הרושם של שני מחנות העומדים זה מול זה . מטרת התוספות האלה היא להדגיש את הרעיון החדש העומד ביסוד הסיפור : רעיון השיקום . עם הפקדתו של גדליהו 'בארץ' ועם הפקדתם של ' אנשים ונשים ... מאשר לא הגלו בבלה' תחת סמכותו , ניתן האות לראשית תהליך השיקום של _pKn תחת שלטון בבל . 198 בלשו ן הנבואה , כמו גם בלשון הפרוזה של ספר ירמיה , יש משמעות מוגדרת לביטוי _'px' בכל פעם שהוא בא לאחר אות היחס בי"ת . במקרים אלו פירושו הארץ המיושבת , הן במובן הענפים החקלאיים הקיימים בה והן במובן סוג היישובים הנמצאים בה . לעניין זה השוו : ג ; 16 ד ; 5 ז ; 7 יד ; 4 טז ; 3 כג ; 5 לב ; 15 מב . 10 199 המילה 'שדה' מופיעה בפרשה זו כמה פעמים . מילה זו מציינת בעיקר מקום נידח ורחוק , בדרך כלל בניגוד למרכזי היישוב . במקרה הנדון כאן , הכוונה היא להציב זה לעומת זה את מי שנמצאו ' בשדה' ואת גדליהו שהופקד 'בארץ . ' בפרק מ 13 הכוונה מפורשת הרבה יותר : לתאר את הגעתם של 'שרי _החילים אשר בשדה ... אל גדליהו המצפתה . ' אולי לכך הכוונה גם ב מא , 8 אז ניצבים _' המטמנים בשדה' מול הבור הנמצא בתוך העיר ( מא . ( 7 יש לציין ששימוש מעין זה נמצא גם בלשון נבואותיו של ירמיהו , וכך למשל הוא מציב את ה'שדה' בניגוד לירושלים כדי להמחיש את היקפם של החטאים ( יג , ( 27 השדה ב יד 5 עומד כמקום בר אל מול _'pK 7 r שהיא האזור החקלאי ( פסוק . ( 4 השוו ביטויים אלה לאמור למשל בשמואל ב , יא ; 11 יד . 18 200 משמעות הביטוי 'הפקיד אתו' היא של נתינת פיקדון למשמרת ( והשוו : ויקרא ה ; 23 מלכים א , יד ; 27 ישעיה י ; 28 ירמיה לו ; 20 לז ; 21 תהלים לא ; 6 דברי הימים ב , יב . ( 10 כוונתו המילולית של המשפט היא שבידי גדליהו הופקדה 'דלת הארץ' למשמרת . משחק המילים בין תיאור 'הפקדת' גדליהו ותיאור הפקדת העם בידיו חשוב מבחינת המסר הרעיוני שהעורך מבקש להעביר , שכן יש בכך דגש על התפקיד שהבבלים הועידו לגדליהו בשיקום החיים ביהודה לאחר החורבן ועל התקוות הגדולות שתלו בו ה'נשארים . ' כבר בפתיחה הזו נרמז הקשר המתחייב מהמשך הסיפור בין רצח גדליהו ( פרק מא ) לבין בריחתה של השארית למצרים ( פרקים מב-מד . ( 201 בנוסח השבעים חסרות המילים 'וטף ומדלת הארץ' ויוצא שהטקסט מכוון רק ל'אנשים ונשים אשר לא הגלו בבלה' ( ינזן , , 1973 עמ' . ( 53 סביר להניח שכוונת הטקסט המקורי הייתה להדגיש שעם גדליהו הייתה אוכלוסייה אזרחית , ומטרתו העיקרית הייתה לשקם אוכלוסייה זו ( בולה , תשמ '' ד , עמ' תצח . ( אפשר שיש כאן הרחבה מאוחרת המתבססת על מא 16 ( שם מודגש הרצף ? ונשים וטף , ' והשוו גם להרחבה שבפרק מג 6 ולזו המאוחרת שבפרק לט ( 10 ואשר מטרתה להרחיב את התמונה ולדייק עד כמה שאפשר בתיאור ה'נשארים . ' בהקשר זה אין לקבל את הצעתו של ברייט , 1965 ) עמ' ( 253 הקושר את הביטוי 'דלת הארץ' לתיאורי החורבן ורואה בו ניסיון להגדיר את מי שנשארו ביהודה . כאמור לעיל , ביטוי זה הוא תוספת מאוחרת לסיפור כולו , והגדרה כזו של ה'נשארים' עומדת בניגוד למגמה הכללית שלו .

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help