sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:385

לזמן ולמקום שבו נתחבר , ומסייעת לחיזוק הנחה זו גם העובדה שהפרשה כולה התרחשה בתוך פרק זמן קצר , מיד לאחר החורבן , והסתיימה במהירות , לאחר רצח גדליהו וירידתם של מקצת תושבי מצפה וסביבתה למצרים . אין לדעת אם המחבר היה מקרב היורדים למצרים , שכן תיאור הירידה למצרים הוא כבר חלק מה'ביוגרפיה' של ירמיהו , המעמידה במרכזה את תיאור קורותיו של הנביא . אולם הסיום הפסימי של הפרשה , המדגיש שהארץ מתרוקנת מיושביה , והפירוט היחסי בתיאור היורדים והתרכזותם באזור בית לחם , מחזקים הנחה זו . מטרת שיבוצו של התיאור בירמיה ובמלכים בירמיה מ -7מא 18 נשמר תיאור ימי גדליהו בצורה נרחבת , וככל הנראה גם בצורה הקרובה ביותר למקור . עורך ה'ביוגרפיה' של ירמיהו שיבץ בה מקור שהיה ברשותו , ובאמצעותו השלים את המידע החסר על אודות הנביא . כאמור , ירמיהו עצמו לא נזכר בפרשה זו אפילו פעם אחת . אולם גם מבחינה לשונית וגם מבחינת רצף הסיפור שולבה פרשה זו ב'ביוגרפיה' והוטמעה בה היטב . ההרחבות שעשה העורך בכותרת הסיפור ( ירמיה מ ( a 7 והתוספת של פסוק ( b 7 נועדו לשרת את מגמותיו הרעיוניות : הדגשת הניגוד בין תומכי הכניעה לבבל לבין מתנגדיה . בהמשך להכללה שבמקור , ולפיה 'כל' שרי החיילים שמעו את השמועה על מינוי גדליהו ( מלכים ב , כה ; a 23 ירמיה מ , ( a 7 יצר עורך ה'ביוגרפיה' הפרדה כללית של חשש גדול מהכוחות הבבליים שזה עתה סיימו להחריב את ירושלים ולהגלות את תושביה . 195 יש הבדל בולט בין השיפוט _התאולוגי של Dtr _^ _n את מלכי יהודה האחרונים לבין אי הזכרתו של האל בסיפור על אודות גדליהו . אם נכונה ההשערה בדבר מקום חיבורם השונה של שני תיאורים אלה , אפשר להסיק מכך על תפיסה תאולוגית שונה שרווחה בקרב הגולים ובקרב ה'נשארים . ' 196 מבחינה לשונית הפתיחה של הפרשה הנדונה ' ) וישמעו ( ' מקבילה לרצף התמונות המתוארות ב לח , 7 , 1 כמו גם לפתיחתו של הקטע ב מ . 12-11 תיאור תפקידו של גדליהו בנאום נבוזראדן ( מ ( 5 נקשר יפה לתיאור תפקידו בסיפור עצמו ( פסוק . ( 7 בהנחה שבשני המקרים מדובר על הערות עריכה , יש בכך ביטוי לקישור שעשה העורך בין שני הסיפורים ששיבץ . 197 מבחינת רצף הסיפור נמצאו לעורך שתי גרסאות להגעתו של ירמיהו למצפה מיד לאחר כיבוש ירושלים ( וראו על כך לעיל , עמ' . ( 378-357 בשני הסיפורים המקבילים על שחרור הנביא , זה ה'ביוגרפי' וזה ה'עממי , ' מתוארת העברת ירמיהו למצפה , הפקדתו בידי גדליהו וישיבתו אתו ' בתוך העם' ( לט ; 14 מ . ( 6-5 בהמשך לכך , גם הירידה למצרים המתוארת החל בפרק מב , קשורה לימי גדליהו , שהרי לפי המסופר היא התרחשה בשל פחד העם מתגובת הבבלים לרצח שביצע ישמעאל בן נתניה , ובראש היורדים עומד יוחנן בן קרח , מי שנלחם נגד ישמעאל . הנביא עצמו נזכר שוב רק בעת הירידה למצרים ( פרק מב , ( כך שהרצף מוגדר היטב . מסקנה מכך היא שמבחינה כרונולוגית מצויה פרשה זו בנקודת המפתח שבין כיבוש ירושלים וחורבנה לבין ירידת ירמיהו למצרים ועמו חלק מה'נשארים' ( פרק מב ואילך . (

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help