sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:384

עול הבבלים אפשריים , רק אם תהיה נכונות לקבל את עולם . משפט המפתח מופיע בשני הנוסחים כמעט בלא שינוי — 'אל תראו מעבדי הכשרים שבו p / fj ועבדו את מלך בבל ויטב לכם' ( מלכים ב , כה ; b- ( 3 a 24 ירמיה מ — ( b- ( 3 a 9 ונראה כי הוא מבטא היטב את המציאות ששררה ביהודה מיד לאחר החורבן . לדעתי , סביר להניח שסיפור מעין זה נכתב במצפה סמוך לזמן התרחשותם של המאורעות , ורובו מבוסס על מראה עיניים . הנחה זו נשענת על הפרטים המופיעים בסיפור , על האהדה כלפי גדליהו וכלפי רעיון השיקום שייצג , על האכזבה מרציחתו ועל העוינות כלפי הרוצח ושולחו . גם לעובדה שהאל לא נזכר בתיאור יש קשר את אופיו של הסיפור ואת היותו של גדליהו שליט ממונה מטעם הבבלים , אשר מקור כוחו הוא הבבלים ושבשמם הוא גם נשבע את שבועתו . 191 פרט להבדל שולי של 'ויטב' במלכים ב , כה b 24 לעומת 'וייטב' בירמיה מ 9 _ל , ההבדל החשוב היחיד בין שתי הגרסאות הוא בביטוי 'אל תראו מעבדי הכשרים' ( מלכים ב , כה , ( a 24 לעומת 'אל תראו מעבוד הכשדים' ( ירמיה מ . ( a 9 חוקרים רבים סבורים שהנוסח שבירמיה נכון יותר ( וראו למשל כוגן ותדמור , , 1988 עמ' , ( 326 אולם לדעתי דווקא הנוסח שבמלכים הוא הקרוב יותר למקור . דעתי זו מבוססת על שלושה נימוקים : האחד , נוסח השבעים לירמיה תומך בטקסט של מלכים ( סטרין , , 1896 עמ' ! 250 הולדיי , , 1989 עמ' . ( 271 כמו כן הביטוי בירמיה אינו תואם את המשך הטקסט , ויוצר הכפלה מיותרת : 'אל תראו מעבוד הכשדים שבו בארץ ועבדו את מל ך בבל . ' נוסף על כך יש היגיון סיפורי רב בנאומו של גדליהו בנוסח מלכים ב , והוא עולה בקנה אחד עם מטרתו המובהקת של המקור , שיש להתגבר על החשש הפיזי מפני 'עבדי הכשדים , ' ולקבל את שלטונם כתנאי להמשך החיים . _pKD את הביטוי 'עבדו את מלך בבל' השוו לדברי ירמיהו בפרק כז , 17 , 12 וראו לנושא זה גם קסלר , , 1965 עמ' . 293 192 ראו להלן את הדיון באווירת התקופה , כפי שהיא משתקפת בדברי גדליהו . בנקודה זו יש להעיר שבדברים אלה של גדליהו באה לידי ביטוי גם מגמה ספרותית , ששורשה נעוץ ככל הנראה בסיפור המקורי : זוהי הקדמה לתיאור רצח גדליהו ולירידה למצרים שבאה בעקבותיו , ומודגש בה שעל מנת להשתקם חשוב להתגבר על הפחד מפני הבבלים . תיאור זה משתלב היטב עם התיאור של תוצאת הרצח : המניע העיקרי לירידה למצרים הוא 'כי יראו מפני כשדים . ' בכך מודגש כישלונו הגדול של גדליהו במטרה העיקרית שהציב לעצמו . 193 הנחה זו מתבססת על הרשימה ששוקעה בסיפור ושנמנים בה 'שרי החיילים' שהגיעו למצפה . מקצת הישרים' נזכרים בהמשך הסיפור ומקצתם לא , כך שיש יסוד לשער שהרשימה מבוססת על ידע אישי של אדם ששהה במקום ותיאר את ההתרחשויות שראה . גם ציון מספר החיילים שהגיעו למצפה עשויה הייתה להיכתב בידי אדם שנכח במקום וידע מה התרחש . ישמעאל בן נתניה הגיע למצפה עם עשרה אנשים ( מלכים ב , כה ; 25 ירמיה מא , ( 2-1 ולאחר קרב עם אנשי יוחנן בן קרח 'וכל שרי החילים אשר אתו' ( ירמיה מא , ( 11 הוא ברח למלך בני עמון ועמו שמונה אנשים ( ירמיה מא . ( 15 194 תיאור הדברים 'חי' מאוד , וניכר שהמחבר מזדהה עם רגשות הגיבורים שהוא מתאר את קורותיהם . כך למשל מורגשת בעצמה רבה תחושת הפחד מפני הבבלים 1 הן בצורך של גדליהו להרגיע את הישרים' שהגיעו למצפה ( מלכים ב , כה ; 24 ירמיה מ ( 9 והן בפחד הגדול שאחז בהם לאחר הירצחו ( מלכים ב , כה ; 26 ירמיה מא . ( 18-17 סביר להניח שמיד לאחר החורבן שררה תחושה

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help