sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:383

להצטרף לתהליך השיקום ; ישמעאל בן נתניה הוא בן למשפחת המלוכה ושליחו של מלך בני עמון , והוא אשר קטע את התהליך . רעיון השיקום מועבר בעיקר בדברי השבועה של גדליהו : החיים בארץ תחת עמ' ; 271 תומפסון , , 1980 עמ' ; 654 דייוידסון , , 1985 עמ' . ( 135 אין לדעת היכן היו קבוצות אלה בזמן המצור הארוך על ירושלים . ייתכן שהסתתרו ברחבי יהודה , אפשר ששהו בירושלים בזמן המצור ונמלטו בשלב מסוים מהעיר ( והשוו למלכים ב , כה ; 5 ירמיה נב ( 8 ואפשר שהצליחו לשרוד בסביבות העיר לאחר כיבושה ( הולדיי , , 1989 עמ' ; 295 הופמן , תשס"א , עמ' . ( 720 על סמך ההיגיון וההקבלות ההיסטוריות סביר להניח שהן סבבו בעיקר באזור השוליים המזרחיים של הרי יהודה ומדבר יהודה , וקרוב לוודאי שגם בעבר הירדן המזרחי , שכן יש עדויות שהייתה נוכחות של פליטים יהודים במקום ( וראו בירמיה מ ; 13 , 11 מא . ( 15 , 10 189 התיאור המכליל של 'כל שרי החיילים' נעשה כדי לאפיין את כל הכוח הצבאי שנותר ביהודה לאחר החורבן . המחבר בחר להתמקד בהם כסמל למי שעומדים מהצד האחר של מתרס ההסכמה עם מחנה גדליהו . בנכונות שלהם לבוא ולהצטרף לגדליהו במצפה ( ובסיכון שהם לקחו על עצמם בכך , שהרי התגובה הבבלית לא ידועה להם ) מסתייע המחבר כדי להבליט ולחזק את הדרך הדוגלת בשיקום הלאומי , הדרך שבה הלך גדליהו , והוא מדגיש את ההסכמה העממית הנרחבת שהייתה לדרך זו . אולם ברור שהמציאות הייתה שונה , שכן ידוע על שרי צבא נוספים שהגיעו למצפה . הבולט בהם היה יזניה / עזריה בן הושעיה , אשר נזכר בירמיה מב ; 1 מג , 2 וראו לעניין זה גם את התיאור בירמיה מ 12-11 ואת הקבלתו לסיפור זה מבחינה לשונית ורעיונית . מהתיאור במלכים ב לא ברור מה היה יחסם של הישרים' אל ישמעאל ומעשיו , אולם מההערה הקצרה המשייכת אותו לבית דוד נראה שהאינטרס שלו היה שונה והוא לא מייצג את שאר השרים שירדו אחר כך למצרים . 190 ביטוי לרעיון השיקום יש גם בנוסח המקוצר ( מלכים ב , כה ( 24 וגם בנוסח המורחב ( ירמיה מ ( 12-9 של דברי השבועה . בנקודה זו יש להעיר שבדרך כלל באה השבועה במקרא כדי לחזק קביעת עובדה מסוימת או הבטחה שהובטחה . הנוסח הרגיל במקרים כאלה הוא 'להישבע ב ' ... כשהדברים מכוונים לשם האלוהות או 'להישבע ל , ' ... אם הדברים מכוונים לאדם יחיד שהשבועה ניתנת לו ( בראשית כו ; 3 תהלים ק לב 11 וכו ( ' ואם לקבוצת אנשים ( במדבר יד , 23 יהושע ט 20-19 וכו . ( ' מבחינה לשונית יש הבדל גדול בין הגרסה של מלכים ב ' ) וישבע להם ... ויאמר להם , (' ... אשר יכולה להעיד שנוסח השבועה לא נאמר ונמסרה רק האמירה שאחריה , לבין הגרסה של ירמיה ' ) וישבע להם ... לאמר , (\ .. אשר מביאה אמירה זו כנוסח של השבועה עצמה . על רקע זה טענו חוקרים שנוסח השבועה לא ניתן ( ברייט , , 1965 עמ' , ( 253 אולם קשה לקבל זאת , שכן הצירוף של שני הפעלים 'להישבע' ו'לאמר' שכיח לפני נוסח של שבועה , הן בצורתו שבמלכים ב ( שמואל א , כ ; 3 מלכים א , א 29 וכו ( ' והן בצורתו שבירמיה ( במדבר לא ; 10 דברים א ; 34 יהושע יד ; 9 שמואל א , כח ; 10 שמואל ב , ג ; 35 מלכים א , ב 23 וכו . ( ' לדעתי , סביר להניח שבמלכים ב חל שיבוש עקב הידמות הפועל השני לפועל הראשון ... ' ) וישבע להם ... ויאמר להם ( ' ... ושבנקודה זו הנוסח של ירמיה נאמן יותר למקור . החזרה על שם הגוף במלכים ' ) להם ... להם (' ... נראית מיותרת , אולם דומה שאין ללמוד מכך על אי מסירת נוסח השבועה , אלא על שיבוש טקסטואלי במלכים . בהמשך לכך יש להעיר שבשבועתו של גדליהו אין תיאור של פעולה טקסית וגם שם האלוהות אינו מוזכר . הולדיי , 1989 ) עמ' ( 296 מציע לקשור את השבועה לארוחה שנזכרת בירמיה מ , 1 אולם להצעתו זו אין כל סימוכין . היעדר האלמנטים הדתיים בשבועה מדגיש לדעתי

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help