sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:382

רעיונית מקור זה מייצג השקפה שונה מזו של תיאור החורבן , פרי עטו של _n , Dtr ואף מנוגדת לה . אשוב לנקודה זו במסגרת הדיון על הגישות ההיסטוריוגרפיות השונות לתקופה , אולם חשוב להעיר כבר בשלב זה שתיאור ימי גדליהו הוא אחד הכתובים הבולטים במקרא שניכרת בהם המגמה כנגד בית דוד . לדעתי , ניתן לראות במקור זה סיפור שנכתב כדי להדגיש רעיון : ל'נשארים' תחת הנהגתו של גדליהו היו סיכויים טובים לשקם את חייהם ביהודה ולבססם . סביב מנהיגותו של גדליהו התגבשה הסכמה עממית רחבה של ה'נשארים , ' והובעה נכונות לשלם את המחיר של חיים תחת שלטון בבל . ואולם סיכויי השיקום הוחמצו בעקבות רצח גדליהו בידי ישמעאל . רעיון זה בא לידי ביטוי בכותרת הסיפור ובגיבורים שבהם הוא מתמקד : גדליהו מסמל את מי שהיו מוכנים לקבל את עול בבל כדי להבטיח את המשך החיים ; _pxn ה'שרים' הם שרידי הכוח הצבאי של ממלכת יהודה , שבחרו 185 למגמה זו יש הד בספרות ימי שיבת ציון , אולם זהו לטעמי המקור המובהק ביותר של אידאולוגיה ' אנטי דוידית' כספר מלכים . לנושא זה ראו גם הופמן , תש"ס , עמ' . 109-108 186 על יסוד השוואתן של הכותרות במלכים ב , כה a 23 וירמיה מ , 7 ועל יסוד השוואת נוסח השבעים לירמיה ( ינזן , , 1973 עמ' , ( 53 יש מקום לשער שהכותרת המקורית של הפרשה הייתה קרובה לזו שנשמרה במלכים ב : * 'וישמעו כל שרי החילים המה ואנשיהם כי הפקיד מלך בבל את גדליהו . ' ... בזמן שיבוצה של הכותרת _ב'ביוגרפיה' של ירמיהו נוסף לה הדיוק הגאוגרפי ' ) אשר בשדה ... כארץ ( ' וההרחבה שבפסוק 7 _ל . בשלב מאוחר הרבה יותר , לאחר הפיצול של נוסח המסורה והשבעים לספר ירמיה נוסף שם אביו של גדליהו to אחיקם ( _' והורחב התיאור של ה'נשאריס , ' עם הוספת ה'טף' ו'דלת הארץ' ( והשוו למשל לפרקים מא ; 16 מג 6 וכר . ( בתוספת האחרונה באה לידי ביטוי המגמה של העריכה המאוחרת : ליצור התאמה עם תיאור ה'נשארים' במלכים ב , כה ; 12 ירמיה לט ; 10 נב , 16 אגב התעלמות ממגמתה הראשונית של העריכה לתאר את ה'נשארים' כעם שסיכויי השיקום שלו טובים _וכ'פיקדוך שניתן בידי גדליהו . 187 הסיפור מתמקד רק בגדליהו , בשרים ובישמעאל , וניכרת התעלמות מגורמים אחרים שהיו כמצפה ושהיה להם חלק בהתרחשויות . הסטראוטיפיות של הדמויות , המייצגות מחנות שונים שהיו בעם ודעות שונות שרווחו כתוכו , מעידה על מגמתו של המחבר ועל מטרתו להדגיש את המסר : סיכויי השיקום שהיו חוסלו עם רציחתו של גדליהו . לניתוח ספרותי של פרשה זו , אגב עמידה על מוטיב ההיפוך בין הדמויות הראשיות , ראו הופמן , תש"ס , עמ' . 113-109 188 התואר 'שר החיל' ( או בריבוי — 'שרי החיל' וישרי החיילים ( ' מופיע פעמיים בנוסח הקצר שבמלכים ב ( כה ( 26 , 23 וחמש פעמים בנוסח הרחב שבירמיה ( מ ; 13 , 7 מא , 16 , 13 , 11 והשוו גס להופעתם בהמשך ה'ביוגרפיה : ' מב ; 8 , 1 מג . ( 5 , 4 פרט לכך מופיע התואר במקרא עוד שבע פעמים : בשמואל ב ( כד ;( 4 , 2 מלכים א ( טו ;( 20 מלכים ב ( ט ;( 5 נחמיה ( ב ;( 9 דברי הימים ב ( לג . ( 14 ממובאות אלה עולה שהכוונה היא למפקדים צבאיים בדרגות שונות . סביר להניח שאי ן הכוונה לשר הבכיר , אשר לו נשמר התואר 'שר הצבא' ( וראו : יהושע ה ; 14 שופטים ד ; 7 שמואל א , יד ; 50 מלכים ב , ה 1 וכוי , ( אלא לבעלי דרגות הכפופים לו . לנושא זה ראו ריטרסוורדן , , 1985 עמ' , 38-34 ושם ספרות . לאור הגדרה זו של התפקיד ולאור המידע על הישרים' בהמשך הסיפור , דומה שהכוונה היא למפקדים של קבוצות לוחמים קטנות שהסתובבו לאחר התבוסה ברחבי יהודה בפחד גדול מפני התגובה של הבבלים . אפשר גם שחלק מקבוצות אלה המשיך בקרבות גרילה נגד הבבלים ( ברייט , , 1965 עמ' ; 253 האריסון , , 1973 עמ' ; 160 _פינברג , , 1982

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help