sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:381

זאת יש לדעתי להעדיף את התאוריה השלישית , ששתי הגרסאות במלכים ב ובירמיה מתבססות על מקור אחד . עורך ה'ביוגרפיה' השתמש במקור כולו או בנוסח מלא יותר שלו , ואילו בעל ה'נספחים' המאוחרים של ספר מלכים עיבד , ככל הנראה , את אותו מקור וקיצר אותו לכדי פסוקים ספורים . הגדרת התיאור של ימי גדליהו כמקור עצמאי מעלה כמה שאלות : מה הייתה צורתו המקורית של התיאור ? מי היה יוצרו ? היכן נכתב ? היכן נשמר עד לשיבוצו ב'ביוגרפיה' של ירמיהו וב'נספח' לתיאור החורבן במלכים ב ? רופא הגדיר מקור זה 'כרוניקה אופיינית של סופרי בית המלך שתיארה את חורבן יהודה . ' אולם לדעתי יש לדחות הגדרה זו משלושה נימוקים עיקריים : ראשית , קשה להניח שלאחר החורבן , לאחר שבוטל מעמדו של בית דוד ביהודה ולאחר שהוגלתה עילית העם , נמשכה ביהודה כתיבה כרוניסטית שהייתה קשורה לבית דוד . שנית , מקור זה אינו קשור עניינית או לשונית לתיאור החורבן ואינו עוסק בו . ההתמקדות שלו בתקופה שמיד לאחר החורבן מדגישה את ייחודו ומבליטה את השונות שלו . שלישית , מבחינה זה ראו : _דה בור , , 1970 עמ' ; 79-71 רופא , תשמ"ג , עמ' ; 99-98 כוגן ותדמור , , 1988 עמ' ; 326 _זייטס , , 1989 עמ' 180 . 219 ראו : דה בור , , 1970 עמ' ; 79-71 רופא , תשמ"ג , עמ' ; 98 כוגן ותדמור , , 1988 עמ' . 326 181 ראו להלן , בדיון על ה'ביוגרפיה' את הגדרתה כתוצאה סופית של מלאכת עריכה מורכבת , ששולבו בה מקורות אחדים כדי ליצור תיאור אחיד ורצוף של קורות הנביא . ירמיהו עצמו מופיע רק במסגרת לסיפור : בשתי גרסאות שבהן תוארה הגעתו למצפה ( לט ; 14 מ ( 6-1 ובתיאור ירידתו למצרים בקרב היהודים שנמלטו מבנימין לאחר רצח גדליהו ( מב ואילך . ( אם כך , ניתן לראות בתיאור ימי גדליהו השלמה של מידע החסר ב'ביוגרפיה' של הנביא , בדומה לתיאור החורבן בעת ישיבתו של ירמיהו ב'חצר המטרה . ' לדעתי , גורם נוסף שהביא לשילובו של התיאור ב'ביוגרפיה' הוא חשיבותה של התקופה והתקוות הגדולות לשיקום שתלה העם באישיותו של גדליהו . הידיעות על נוכחותו של הנביא במצפה , הקשר הידוע בי ן משפחת שפן לירמיהו והקרבה האידאולוגית הפוליטית בין שני האישים , הביאו לכך שפרק רחב זה אינו זר ברצף תיאור ימי גדליהו . הוא גם משרת מטרות ספרותיות ורעיוניות של עורך ה'ביוגרפיה , ' ובעיקרן הצדקת הקו שהטיף לו ירמיהו מראשית דרכו . לנקודה זו יש חשיבות רבה לבחינת העמדות האידאולוגיות שהובעו בתקופה זו כלפי פחוות 'יהוד' הבבלית ולבחינת מקומם של ה'נשארים' לעומת זה של הגולים לבבל . 182 לכאורה , יש מקום לשער שבמלכים נעשה עיבוד של הנוסח ששוקע ב'ביוגרפיה' של ירמיהו . אולם הניתוח הלשוני של הפרשה במלכים ב ובירמיה מעיד לדעתי שהנוסח של מלכים ב מתבסס על המקור . בקטעים אחדים נוסח זה מייצג את המקור ביתר מהימנות . דוגמה לכך ראו להלן , בדיק הטקסטואלי בנוסח שבועתו של גדליהו בשתי הגרסאות . על השתלשלות זו של המקור בירמיה ובמלכים עמד כבר זייטס , , 1989 עמ' , 274 , 200-198 הערה . 190 183 ראו רופא , תשמ"ג , עמ' 184 . 100-96 לאור זאת , לא ברורות קביעות מכלילות , כמו למשל זו של רופא ( תשמ"ג , עמ' , ( 99 שתיאור החורבן ותיאור ימי גדליהו הם חלק מאותו חיבור כרוניסטי .

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help