sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:380

מקורו של התיאור וזמנו שלוש גישות עיקריות קיימות במחקר באשר למקור של תיאור ימי גדליהו ( מלכים ב , כה ; 26-22 ירמיה מ -7מא . ( 18 ונקה טען שהגרסה שנשתמרה במלכים ב היא המקורית והמהימנה , והיא עדיפה מזו שבירמיה . טענתו לא התקבלה על דעת מרבית החוקרים , שראו בגרסה שבמלכים ב 'נספח' מאוחר , אשר אינו חלק מפרשת החורבן . 'נספח' זה זר לפרשה שלפניו מבחינה לשונית ורעיונית , וקשור ל'נספח' המופיע אחריו ( מלכים ב , כה , ( 30-27 שבו מתואר שחרורו של המלך יהויכין . נוסף על כך הושם דגש על האחידות הלשונית והרעיונית של גרסת ספר ירמיה , ולאור זאת הופרכה האפשרות שגרסה זו היא פרי הרחבה של הנוסח הקצר במלכים ב . על רקע זה התבססה ההנחה הנפוצה במחקר , שהגרסה שנשמרה בירמיה היא המקורית , ואף שימשה בסיס לתקציר במלכים ב , כה . הבעיה העיקרית בהנחה זו היא שהמאפיינים הספרותיים של סיפור גדליהו שונים מאלה של ה'ביוגרפיה' של ירמיהו . הנביא עצמו לא נזכר כלל , ובסיפור לא משולבים קטעים מנבואותיו . לאור 175 ראו ונקה , , 1971 עמ' 176 . 115-114 לנושא זה ראו את הדיון שלעיל , עמי . 336-335 כאמור , שני ה'נספחים' בסופו של ספר מלכים נוספו לתיאור החורבן באמצע המאה הר לפנה"ס _, כדי להדגים את הצורך בקבלת העול הבבלי . בשניהם מוצגים הרווחים שיופקו מנקיטת קו זה ו המשך קיומו של העם ביהודה תחת שלטון גדליהו ושחרור המלך יהויכין לאחר 37 שנות כליאה . 177 ראו רופא , תשמ"ג , עמ' . 98 ניתוח הפסוקים המקבילים במלכים ב , כה ובירמיה מ-מא מחזק דעה זו , שכן עולה ממנו הצורך שהיה לעורך המאוחר של מלכים כ להתאים את הפסוקים העיקריים שבחר מתוך הפרשה הרחבה יותר , ולקשור ביניהם ( ראו להלן . ( 178 בדעה זו תמכו חוקרים רבים כמו למשל : מוילנברג אצל מקקאון , , 1947 עמ' ; 31 מונטגומרי , , 1951 עמ' ; 565-564 קרמרס , , 1953 עמ' ; 128-126 גריי , , 1964 עמ' ; 770 נלסון , , 1981 עמ' ; 86 ג'ונס , , 1984 עמ' ; 630 וירטויין , , 1984 עמ' ; 480-479 אובריאן , , 1989 עמ' ; 271 סמליק , , 1992 עמ' ; 98 הופמן , תשס"א , עמ' . 716 אפילו חוקרים שתמכו במקוריותו של תיאור החורבן כמלכים ב , כה , הדגישו את עדיפותו של תיאור ימי גדליהו כפי שהוא מובא בירמיה . לנושא זה ראו : בלצר , , 1961 עמ' ; 37 זנגר , , 1968 עמ' ; 17 דיטריך , , 1972 עמ' ; 140 פוהלמן , , 1978 עמ' , 1979 ; 111-110 עמ' ; 109-94 תיל , , 1981 עמ' 55-54 והערות . 61 , 12 בהקשר זה אין לקבל את הטיעון שאם מלכים ב , היה מצטט מירמיה צפוי היה שיזכיר את שמו ( קלוזנר , תש"ט , עמ' ; 23-8 זייטס , , 1989 עמ' . ( 219 יש להעיר שגם נות , 1943 ) עמ' , 138 , 74 הערה ( 71 השתייך לזרם זה במחקר , שכן נקודת המוצא לדעה זו הייתה הנחתו שכל תיאור החורבן נכתב בידי הדויטרונומיסט בהסתמך על התיאור בירמיה ( פרט לתיאור שחרור יהויכין בפסוקים , 30-27 שנכתב לדעתו על יסוד ידיעתו האישית של המחבר . ( המשכה הישיר של דעה זו היא עמדתו של זייטס , 1989 ) עמי הוא חיבור מאוחר שהתבסס , 274 , 200-198 הערה , ( 190 במסגרת התאוריה שלו שמלכים ב , כה , על מקורות שהיו למחבר בבבל . לפי תאוריה זו , תיאור ימי גדליהו מבוסס על כרוניקה מימי הגלות , אשר נשמרה בנוסח רחב ( ואולי מלא ) בירמיה ובנוסח מקוצר במלכים ב , כה . 26-22 נימוקים נגד דעה עקרונית זו של נות וזייטס ראו להלן . 179 ירמיהו לא נזכר אפילו בנקודות השיא של הסיפור , ערב רצח גדליהו ואחרי מעשה הרצח . לנושא

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help