sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:377

יש להניח שהתיאור המקורי התחבר בידי ה _^ _ס זמן קצר לאחר החורבן , כדי להשלים את התוספת ההיסטורית לחיבור המשנה תורתי הקדום . הטקסט בירמיה נב התבסס על תיאורו של _n ( Dtr והוא משני לו . התיאור בירמיה לט מאוחר , תלוי בתיאור שבפרק נב , ונשאב ממנו לאחר שכבר עוצבו השינויים בין ירמיה נב 165 התפיסה הרווחת במחקר היא שפרק נב הוא 'נספח היסטורי , ' וכך יש לראותו . לסיכום נושא זה ראו הופמן , תשס '' א , עמ' . 870-869 ההנחה שמחברו של 'נספח' זה עשה שימוש בתיאור המשנה תורתי עומדת בניגוד לדעה שאין קשר בין התיאורים במלכים ובירמיה , ובשני הטקסטים מצוטט מקור משותף ( רופא , תשמ"ג , עמ' ; 173 , 100-98 כוגן ותדמור , , 1988 עמ' . ( 321-320 לדעתי , אי ן לקבל את הקביעה שמקור כרוניסטי שוקע בתיאורים שבמלכים ב , כה ובירמיה נב . ביסוד קביעה זו עומדת ההנחה שהייתה כתיבה כרוניסטית מסודרת ואחידה שתוארו בה ימי , המצור הבבלי , החורבן , גלות בבל וימי גדליהו ( נות , , 1954 עמי . ( 74 טענה זו נובעת בעיקרה מהגזרה השווה שגזרו חוקרים . בין תיאור החורבן ( מלכים ב , כה 21-1 וירמיה נב ( 27-4 לבץ תיאור ימי גדליהו ( מלכים ב , כה 26-22 וירמיה מ -7מא . ( 18 לנושא זה ראו למשל : רופא , תשמ"ג , עמ' ; 100-98 זייטס , , 1989 עמ' . 264 לכתיבה כרוניסטית מעי ן זו , כמו גם לשיקועו של מסמך כזה ביצירה המשנה תורתית , אין לדעתי כל עדות . 166 נות , 1943 ) עמ' , 138-137 , 74 הערה ( 60 הוא שביסס את הדעה שתיאור החורבן במלכים ב , כה מאוחר , משני ותלוי בירמיה לז-לט ( וראו , בהמשך לכך , את דבריהם של : תיל , , 1981 עמ' , 54 הערה ; 12 זייטס , , 1989 עמ' . ( 273-240 טענה זו אינה מקובלת עוד במחקר . כאמור , פסוקים 13-4 , 2-1 חסרים בנוסח השבעים , והם ככל הנראה תוספת מאוחרת מאוד לטקסט . לנושא זה ראו : ינזן _, , 1973 עמ' ; 118 טוב , , 1981 עמ' ; 154 הולדיי , , 1989 עמ' . 280 , 269 יש חוקרים המסבירים זאת כתוצאה של הומויוטלאוטון : החזרה של 'שרי מלך בבל' ו'רבי מלך בבל' ( קסלר , , 1965 עמ' ; 287 רופא , תשמ"ג , עמ' 174 והערה . ( 31 קשה לקבל הנחה זו , לא רק בגלל גודלו של הטקסט החסר והבעייתיות שבו , כמו גם ביסוס ההנחה בדבר עדיפותו של נוסח השבעים , אלא בעיקר בגלל אופיו של הטקסט והצורך הספרותי בו , הנובע ככל הנראה מהיעדר מידע על גורלו של ירמיהו בתקופה זו . 167 המחלוקת העיקרית במחקר התמקדה בשאלה אם תיאור זה נשאב ממלכים ב , כה ( ראו למשל את דעתם של מובינקל , , 1914 עמ' , 24 הערה ; 2 פולץ , , 1928 עמ' ; 342 פוהלמן , , 1978 עמ' ; 105 תיל , , 1981 עמ' 55-54 והערה ; 12 כוגן ותדמור , , 1988 עמ' ; 321 זייטס , , 1989 עמ' ( 263 , 240 או מירמיה נב ( וראו למשל את דעתם של רודולף , , 1947 עמ' ; 243 ונקה , , 1971 עמ' ; 110 קלמנטס , , 1988 עמ' . ( 224-223 מהשוואת הטקסטים ניתן לדעתי ללמוד על עדיפותה של האפשרות השנייה : בתיאור שבפרק לט מלך בבל הוא נבוכדראצר ( כמו בפרק נב ( 4 ולא נבוכדנאצר ( כמו כמלכים ב , כה ( 1 ( לנושא זה ראו ינזן , , 1973 עמ' ;( 70 בתיאור המצור בפסוק 1 יש שימוש בריבוי ' ) ויצורו ( ' כמו בפרק נב ' ) 4 ויחנו ( ' ובניגוד למלכים ב , כה , 1 ששם מופיעה צורת היחיד ' ) ויחן ;( ' השימוש במונחים 'יברחו ויצאו' בפסוק 4 בא בהקבלה ל נב 7 והם אינם מופיעים במלכים ב , כה ; 4 השימוש בגוף שלישי יחיד 'וידבר' בפסוק 5 בא בהקבלה ל נב 9 ובניגוד לריבוי במלכים ב , כה ; 6 הצירוף 'חורי יהודה' בפסוק 6 בא בהקבלה _ל'שרי יהודה' ב נב , 10 ואינו מופיע במלכים ב , כה ; ציון מקום שחיטת בני צדקיהו ושריו ( פסוק ( 6 בא בהקבלה ל נב 10 והוא אינו נזכר במלכים ב , כה . יש רק הקבלה אחת בין התיאור במלכים ב , כה , לבין זה שבירמיה לט , והוא השימוש בגוף שלישי יחיד בפסוק ' ) 4 ויצא ( ' בהקבלה ל'וילך במלכים ב ,

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help