sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:376

שזכו ליחס דומה ; אולם ההתמקדות בתיאור קורות ירמיהו , במנותק מהרקע ההיסטורי הכולל , היא עדות לחשיבות שייחס המחבר לגורלו . לדעתי , לאור המסר העומד במרכז התיאור , אפשר לקבוע כי הוא נכתב בעיצומם של ימי הגלות , ואולי אף קרוב מאוד לזמן החורבן . הסיפור מבטא אי בהירות בדבר היחס כלפי הבבלים . הקו העיקרי הוא קבלת שלטונם , שכן אין כל דרך להתנגד לו . ניסיון התנגדות מכל סוג שהוא יהיה מאבק חסר טעם וסיכון חיים לשווא . מי שימתין בסבלנות ולא ינסה להיאבק , יקבל את שכרו מידי האל , כך שסבלנות ואורך רוח הן מילות המפתח . הסיפור השני מקורו עממי יותר , וניכרת בו החשיבות היתרה שייחס מחברו לירמיהו . עניין זה מעיד ששני הסיפורים נכתבו בשני פרקי זמן שונים , והסיפור המאוחר נכתב בזמן שדמותו של הנביא זכתה לגדולה באופן יוצא דופן שאינו מוכר בסיפורים המוקדמים . גם בנאום נבוזראדן אין רמז לנפילת הבבלים , והם מתוארים בשיא כוחם . יש אפוא להניח שגם סיפור זה אינו מאוחר מאמצע המאה הו' לפנה"ס . זו הייתה ככל הנראה מסורת עממית שצמחה בקרב מקורבי ירמיהו ומעריציו במרוצת השנים מאז הירידה למצרים . יש בכך אולי גם רמז לקדמותה של העריכה הראשונה של הרצף כולו , ולמקורות המגוונים שעמדו בפני העורכים . הם יכלו לשלב לרצף אחד סיפור 'ביוגרפי' על קורות ירמיהו , סיפורים עממיים על אודותיו , קטעים מנבואותיו וקטעי כרוניקות על תולדות המלך , המקדש ועיר הבירה . ג . מקורם של תיאורי החורבן ומטרת כתיבתם מצויים בידינו שלושה חיבורים המתארים את חורבן ממלכת יהודה , והם קרובים עד מאוד זה לזה בלשונם ובתוכנם ( מלכים ב , כה ; 21-1 ירמיה לט ; 10-1 נב . ( 30-4 התיאורים במלכים ב , כה 21-1 ובירמיה נב 30-4 חופפים במרבית פרטיהם , וההבדלים הלשוניים ביניהם אינם בעלי חשיבות . התיאור בירמיה לט 10-1 חופף רק לתיאור החורבן , בלא הרשימות הנלוות . הוא דל בהרבה משני המקורות האחרים , ונוסף בו רק המידע על מעשיהם של שרי מלך בבל בזמן הכיבוש , שהוא למעשה חלק מהסיפור על העברת ירמיהו למצפה ( פסוק . ( 3 162 ראו רופא , תשמ"ג , עמ' 163 . 175 בירמיה נב 30-28 נוספה רשימת ההגליות ונוסף מידע על סופו של צדקיהו ( ירמיה נב . ( bii מידע זה הושמט מנוסח השבעים מתוך מגמה רעיונית ( רופא , תשנ '' ז , עמ' ? 184-180 תשנ '' ח , עמי . ( 225 לעומת זאת רשימת חפצי המקדש שנלקחו לבבל שלמה יותר בנוסח של מלכים ב ( כה . ( 22-17 164 פרט מידע זה נתפס בדרך כלל במחקר כתוספת של עורך ה'ביוגרפיה' של ירמיהו ( וראו להלן . (

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help