sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:375

שני הסיפורים נובע מהמועד שבו נכתב המקור , מהידע של מחברו את פרטי המאורעות וממידת הפירוט שבו תיאר את האישים הבבלים שפעלו ביהודה , את המקום המדויק שממנו הוצא הנביא וכו . ' שני המקורות שולבו כבר בזמן עריכת ה'ביוגרפיה . ' שוב ובאופן מקיף יותר נערכה פרשה זו בשלב מאוחר יחסית , בעת עריכתו וארגונו של הספר כולו . הכוונה העיקרית של עורך ה'ביוגרפיה' הייתה לעמת את גורלו של ירמיהו עם גורלו של בית דוד , גורלה של ירושלים וגורל תושביה . כדי לממש את כוונתו הוא שיבץ את לט 12-11 מיד לאחר תיאור החורבן ולפני פרשת שחרורו של ירמיהו מכלאו . שתי הגרסאות בדבר שחרורו של ירמיהו הובאו בפסוקים 13 ו . 14 גרסאות אלה שולבו באמצעות שינוי שמות השרים והוספת שמו של נבוזראדן . עקב כך נוצר רצף שבו 'רב טבחים' ועמו 'כל רבי מלך בבל' פעלו לשחרור הנביא מ'חצר המטרה ' . ' כדי להדגיש את ההבדל בין המתנגדים לירמיהו , שדרש להיכנע לבבלים , לבי ן תומכיו , נוספה בשלב מאוחר יותר הנבואה לעבד מלך הכושי ( לט . ( 18-15 תחיבתה של נבואה זו קטעה את רצף הסיפור , שכן לפי הכותרת ( פסוק ( b 15 היא נאמרה בשעה שירמיהו עדיין היה עצור ב'חצר המטרה . ' אולם קושי זה רק מדגיש את המסר המרכזי בנבואה : הצלתו של עבד מלך הכושי מגורלה של העיר ושל העם היושב בה ' כי בטחת בי' ( פסוק . (( 3 _^ 8 גורלו של הנביא מוצג בחיבור כאות רב חשיבות לצדקת דרכו , ושחרורו בא להמחיש את 'הצדק האלוהי . ' החורבן נתפס כעונש למי שלא שעה לאזהרות החוזרות ונשנות . דאגתו של האל לגורל הדבקים בו ( ובכללם _עבד מלך הכושי ) מדגישה הדגשה יתרה את מקומו באירועים . נראה אפוא ששחרורו של הנביא ממאסרו היה נקודת ציון חשובה מבחינה רעיונית . סביר להניח כי היו אישים נוספים , ואולי גם קבוצות , 157 יש להביא בחשבון את האפשרות ששני מחברי המקור ידעו את פרטי ההתרחשות , אבל רק אחד מהם שילב אותם בחיבורו . מבחינת הדיון כאן אץ הבדל גדול בין שתי אפשרויות אלו . 158 שלב עריכה זה נושא מאפיינים דויטרונומיסטיים ברורים , ואפשר לקשור אותו לעריכה של המאה הה' לפנה"ס , שבה גובש מבנה הספר ועוצבה צורתו הבסיסית . על שלב זה ראו את הדיון שלעיל , עמ' 159 . 348-343 החזרה הכפולה על הפועל 'וישלח' ( פסוק , ( a 13 ' וישלחו' ( פסוק ( a 14 מדגישה את כוונת העורך ליצור רצף אחיד של מהלך ההתרחשויות ( רופא , תשמ"ג _, עמ' . ( 174 על מקומו של פסוק 13 בעריכת הטקסט ראו : ינזן , , 1973 עמ' ; 118 הולדיי , , 1989 עמ' 160 . 269 יש שני מקומות שבהם הייתה נבואה זו יכולה להשתבץ : אחרי לח 13 ( רודולף , , 1947 עמ' ( 229 או לפני לח a 28 ( הולדיי , , 1989 עמ' 161 . ( 281 הנחה מקובלת למדי במחקר היא שהנבואה הוזזה לכאן כדי להדגיש את מימושה ואת הפער בי ן גורלם של ירמיהו _ועבד מלך הכושי לגורל צדקיהו וההולכים בדרכו . ראו : פולץ , , 1928 עמ' ; 344 רודולף , , 1947 עמ' ; 229 קסלר , , 1965 עמ' ; 286-285 קלמנטס , , 1988 עמ' ; 227-226 הופמן , תשס"א , עמ' . 704

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help