sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:374

לבוא עם נבוזראדן לבבל ולקבל שם יחס מועדף , או להישאר בארץ יהודה ולהצטרף אל גדליהו בן אחיקם . האפשרות השלישית שהוצעה לירמיהו — 'או אל כל הישר בעיניך ללכת לך ' ... ( פסוק — (| 3 a 5 נראית כהפרזה ספרותית שנועדה להעצים את דמותו של הנביא מעבר לגבולות המציאות ההיסטורית . לפי הצעות אלה של נבוזראדן עתיד ירמיהו להפוך לאזרח בבלי , אם בבבל ואם בפחווה החדשה המוקמת ביהודה על חורבות הממלכה . 155 בלי להמתין לתשובת הנביא משלח _'רב טבחים' את ירמיהו ונותן לו 'משאת . ' לא ידוע מה הייתה החלטתו של ירמיהו , אך בסיכום שבפסוק 6 כתוב 'ויבא ירמיהו אל גדליה בן אחיקם המצפתה . ' פסוק זה מקשר את הפרשה לתיאור קורות גדליהו במצפה ( מ -7מא , ( 18 אשר סביר להניח כי נכתב בידי העורך הראשון של ה'ביוגרפיה . ' לסיכום , ניתן לומר שקורות ירמיהו לאחר החורבן מובאים בסיפור 'ביוגרפי' קצר , ממוקד ותמציתי . בתוכו שולב סיפור נאומו של נבוזראדן , שכלל גרסה נוספת לפרשת שחרורו ממאסרו והעברתו למצפה בידי הבבלים . הדמיון הלשוני בין התיאורים והפרטים הדומים שנמסרים בהם , מעידים שביסוד שניהם עמדה עובדה ידועה : ירמיהו נלקח ממקום מאסרו בידי גורמים בבליים בכירים , נשלח אל גדליהו בן אחיקם , שישב במצפה , ולבסוף — 'וישב בתוך העם ( הנשארים באח ' ( ( לט ; 14 מ . ( 6 ההבדל בין המאוחרת הורחב משפט הבררה ושני חלקיו אוחדו לנוסח אחיד , שאליו נוסף משפט אשר בא להדגיש את ההבדל שבין גורלו של ירמיהו לגורל העם ( הולדיי , , 1989 עמ' . ( 270 ההפרזה שיש בהצעתו של _נבתראדן 'ראה כל _pxn לפניך ' ... נראית גם היא כחלק מהתוספת המאוחרת , וכמוה הביטוי 'אל טוב ואל הישר . ' ... יש להדגיש שהצירוף של 'טוב' ו'ישר' הוא צירוף psj ביותר בספרות הדויטרונומיסטית , וניתן להגדירו כביטוי מיוחד לספרות זו כמעט בלא יוצא מהכלל . ברוח זו של הפרזה באה גם ההרחבה שבפסוק , 5 ולפיה מונה גדליהו 'ב _> ערי ) יהודה 154 . ' ... להצעות תיקון של הכתוב ראו הולדיי , , 1989 עמ' . 271-270 155 השוו ביטוי זה לבראשית מג ; 34 שמואל ב , יא ; 8 _תהלים קמא ; 2 אסתר ב 18 וכוי . ככל הנראה הכוונה היא למתנה שמעניק אדם רם מעלה למי שמעמדו נמוך יותר ( הופמן , תשס"א , עמ' . ( 715 תיאור הארוחה חסר בשבעים ונראה שוב כהרחבה של העורך , בכוונה להפריז עוד יותר בכבוד המוענק לנביא ובחשיבות המיוחסת לו . 156 בנקודה זו יש בעיה בשחזור ההיסטורי , שכן מנקודת זמן זו ואילך הנביא 'נעלם , ' והוא מופיע מחדש רק כפרק מב , כאשר שארית העם נמצאת ככל הנראה ב'גרות כמוהם אשר אצל בית לחם ' ... ( מא . ( 17 אין כל רמז לנוכחותו של הנביא בעת רצח גדליהו , והוא אפילו לא האיש שמזהיר אותו מפני הסכנה לחייו . לאור זאת ניתן לשאול אם אכן שהה ירמיהו במצפה בפרק זמן זה . כנגד זאת נראה שהעברתו של הנביא למצפה עולה בקנה אחד עם המגמה הבבלית לחזק את הגורמים המתונים ביהודה לאחר הכיבוש . מטרתם הייתה לשקם את _pxn בדרך המהירה ביותר , ובתוך כך לשמר את הנאמנות כלפיהם . דווקא דמות כמו ירמיהו , שנודע כנראה בהשפעתו הרבה , לפחות בקרב חוגים מסוימים כארץ , ובמאבקו נגד המלחמה בבבל ושהיה מתומכי הכניעה . יכול היה להתאים למגמה זו של הבבלים . סביר להניח שבהעברת ירמיהו למצפה הייתה לבבלים כוונה לחזק את התמיכה העממית בשלטון החדש ולתת לגדליהו גיבוי מוסרי ודתי .

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help