sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:373

שחזור כזה של הדברים נראה נכון גם מבחינת הרצף הכולל , שכן כך יוצא שדברי נבוזראדן כללו השוואה של גורל העיר וגורל הנביא , ואילו התחיבה לתוכם כללה רק את ההסבר לגורלה הקשה של ירושלים . לשיבוץ הקטע מתוך נבואת ירמיהו באמצע דברי נבוזראדן חשיבות רבה מבחינה רעיונית , שכן יש בו כדי להסביר את הרעה שהביא ה' על עירו ועל עמו : חטאי העם וסירובם לשמוע לאזהרות שנמסרו להם . זה המסר העובר כחוט השני בפרשה זו , ושילובו בתיאור האירוע הוא טכניקה המוכרת בספרות הדויטרונומיסטית . יש להניח כי לעורך היה חשוב להדגיש את המסר שבדברי _נבוזראדן , והוא שיבצם במעבר מגורל העיר לגורל הנביא . עוד עולה מכך שדברי נבוזראדן הופנו לירמיהו בגוף שני יחיד , והם עומדים בסימן הפער שבין גורל העיר , שהוא עונש מאלוהים ( פסוקים , 3-2 פרט לתחיבה שבפסוק , ( b 3 לבין גורל הנביא , שגם אותו קבע האל . המסקנה משלוש תוספות מאוחרות אלה , פרי עטו של העורך המאוחר , היא שהסיפור המקורי , שנוסף ל'ביוגרפיה , ' כלל רק את דברי נבוזראדן לירמיהו ( מ . ( 5-4 , a 3-2 ובנוסח המקוצר שמופיע בגרסת השבעים . הפתיחה לדברי נבוזראדן ( פסוק ( a 2 מיוחדת במינה מבחינה לשונית . אות היחס 'ל' מציינת את יחס הפעול , במשמעות של ' את' ( והשוו : שמואל ב , ג ; 30 איוב ה . ( 2 ההקבלה ל לט 14 מבהירה שכוונת הכתוב היא לרמז על הוצאת ירמיהו מכלאו , אולם השחרור עצמו אינו מתואר . גם המקום שאליו הובא ירמיהו לא מצוין , ורצף הפעלים ב מ ' ) 2 ויקח ... ויאמר (' ... ממחיש את ההתמקדות בדבריו של 'רב טבחים . ' בפתח דבריו הוא קובע שגורל העיר נקבע בידי האל ( פסוק , ( pb 2 ומה שהאל קבע הוא בדיוק אשר אירע ( פסוק . ( a 3 זה הרקע לשחרור ירמיהו מאזיקיו ( פסוק , ( a 4 ולהצגת שתי האפשרויות העומדות בפניו : את הביטוי 'חטאתם לה" השוו גם לדברים ט , 16 ואת הביטוי 'ולא שמעתם' ראו גם בדברים מב 21 ( והשוו לדברים א ; 43 ט . ( 23 עוד יש לציין שהביטוי 'הדבר הזה' אופייני לספר ירמיה וחוזר בו 16 פעמים . 150 היחס בין שני הפעלים ' ) ויקח ... ויאמר (' ... מדגיש את הדיבור הישיר אל הנביא לאחר שחרורו מבית הסוהר . לא ניתן להתעלם מהדמיון שיש בין סדר הפעולות הזה לסדר הפעולות המתואר במפגשים של ירמיהו עם צדקיהו ( לז ; 17 לח . ( 14 הקבלה זו מדגישה שוב את המגמה להעמיד את התנהגותם של נבוכדנאצר ושריו כנגד התנהגותם של צדקיהו ושריו . 151 הפועל 'ויבא' שבראש פסוק 3 אינו מובן בהקשר זה . הוא נקשר אולי לפועל 'ויקח' שבראש פסוק . 2 אפשר שחסרונו בשבעים הוא תוצאה של השמטת מילה בעייתית . קשה להסביר גם את ההשמטה של 'כאשר דיבר , ' וראו על כך את ההצעות של ינזן , 1973 ) עמ' ( 53 , 22 והולד" , 1989 ) עמ' . ( 270 152 הפועל 'פתחתיך , בצורתו זו , הוא יחידאי . על 'אזקים' ראו גם _ב מ . 1 העובדה שהמילה נזכרת רק בשני מקומות אלה , מחזקת את ההנחה שההרחבה בכותרת נשאבה מכאן . 153 מבחינה לשונית יש סימטרייה בין שתי האפשרויות . 'אם טוב בעיניך לבוא אתי בבל ... ואם רע בעיניך לבוא אתי בבל . ' ... בנוסח השבעים חסר כל החלק שאחרי התנאי השני ' ) ואם רע . (' ... התוצאה היא שהאפשרות השנייה שניצבת לפני ירמיהו מתוארת בפסוק . 5 סביר להניח כי בעריכה

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help