sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:371

, ( 10-4 ההמשך _שב מ 6-1 נראה משובש , ולא ברור הקשר בין שני חלקי הסיפור והרצף המקורי ביניהם . לדעתי , השיבוש והסרבול בגרסה זו נובעים משלוש תוספות ששובצו לאחר שהסיפור עצמו כבר היה כתוב : התוספת הראשונה , לט , 12-11 היא פרי עטו של עורך מאוחר . אפשר שבעת שנוספה התוספת המאוחרת של סיפור ימי החורבן נתחבה גם הוראת נבוכדנאצר _לנבוזראדן לקחת את ירמיהו , לשמור עליו ולעשות כדבריו . הוראה זו מסיימת את רצף אירועי החורבן , ומודגש בה הפער הגדול בין גורלם של המלך , העיר והעם היושב בה , לבין גורלו האישי של ירמיהו . יוצא אפוא שהסיבה העיקרית למיקומם זה של פסוקים 12-11 הוא הרצף שקדם להם . חיזוק להנחה זו נמצא בעובדה שאין בשני פסוקים אלה מידע חדש , פרט לכך שההוראה לשחרר את ירמיהו מיוחסת לנבוכדנאצר . התוספת השנייה היא הכותרת ב מ , 1 והיא נוספה בידי עורך מאוחר , משיקולי עריכה שאינם קשורים ישירות לפרשה זו . בשבעים לא מופיע הביטוי 'והוא אסור באזקים , ' וחסרה גם ההכללה ) ' כל ) גלות ( ירושלים וץהודה . ' הנוסח המקורי והמשוחזר של מ bi ( לפי נוסח השבעים ) היה אפוא ... ' בקחתו אותו בתוך גלות יהודה המוגלים בבלה . ' פסוק זה דומה במבנהו ובלשונו לכותרות עריכה אחרות המצויות בספר . כותרות אלה נועדו לספק מידע בדבר הזמן והמקום שבו נאמרו הנבואות , אלא שבהמשכה של כותרת זו אין נבואה , ולכן כל ניסיון לייחס חלק מפסוקים 5-2 138 השערה זו מבוססת כאמור על היעדרם מנוסח השבעים , בהיותם המשך רצוף לפסוקים , 10-4 שגם הם נעדרים מנוסח השבעים . 139 השוואה זו היא אחת ממגמותיו הרעיוניות של התיאור , והיא אף מקבלת חיזוק בעריכה המאוחרת . הדגש הוא על כך שנבוכדנאצר , המלך שהחריב , הגלה , שרף , הרג עיוור ואסר , מורה לבכיר שריו לשמור על ירמיהו ולבצע את כל אשר זה יורה לו . המסר מכך ברור . מי שלא שמע לדברי האל ומרד בבלים — נענש ; מי שפעל בהתאם להוראותיו וקרא לכניעה ולקבלת עולה של בבל — ניצל וזוכה ליחס טוב . 140 לדעתי , כל המידע בשני פסוקים אלה שאוב מהתיאור שבסיפור . על סמך מידע זה נבנתה הכותרת לפרשה , ונוצר היחס בין פקודותיו של נבוכדנאצר למעשיו של נבוזראדן י * מול ההוראה 'קחנו ' ... מתחיל הסיפור ב מ 2 בפועל 'ויקח ' ... מול ההוראה 'ועיניך שים עליו ' ... באה _ב מ 4 ההבטחה 'ואשים את עיני עליך * ' ... מול ההוראה 'ואל תעש לו מאומה רע ' ... בא ב מ 4 המבנה של 'אם טוב בעיניך ... ואם רע ' ... * מול ההוראה 'כי אם כאשר ידבר אליך כן עשה עמו ' ... באה ב מ 3-2 הקביעה המתוחכמת הנקשרת לאל אך מבטאת גם היא את הרעיון של 'ה' אלוהיך דיבר ... ויעש כאשר דיבר * ' ... היחידאיות של המילה 'אזיקים' ( מ ( 4 , 1 מחזקת את הקשר שבין הסיפור לכותרת שנוספה לו . 141 ראו : ינזן , , 1973 עמ' ; 67-65 , 53 הולדיי , , 1989 עמ' . 270-269 סביר להניח שבנוסח המסורה יש הרחבה המבוססת על מידע הנמצא בפרשה , כמו למשל : כט 20 , 4 , 1 ( וראו גם : כד ; 5 כח ; 4 כט ( 22 ( ינזן , , 1973 עמ' . ( 53 ההרחבה על האזיקים נראית כשילוב של מידע המצוי בהמשך הסיפור , וראו את פתיחת החלק השני בדברי נבוזראדן ( מ . ( 4 העובדה שאלה היקרויותיה היחידות של מילה זו מסייעת לחיזוק ההנחה שהובעה לעיל . על 'בקחתו אתו' והקשרו לפסוק 2 ראו גם את הערתו של דוהם , , 1901 עמ' . 313

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help