sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:370

יעלה בגורל הנתפסים . ספק רב בעיניי אם הצד ההיסטורי הוא המכריע בתיאור זה , ולדעתי , חשיבותו העיקרית היא בפירוש המציאות לאור נבואותיו של ירמיהו ובתיאור הגשמת הנבואה ב א 18-13 ( בעיקר את הכתוב בפסוקים : ( 16-15 'כי הנני קרא לכל משפחות ממלכות צפונה נאם ה' ובאו ונתנו איש כסאו פתח שערי ירושלם ועל כל חומתיה סביב ועל כל ערי יהודה . ודברתי משפטי אותם על כל רעתם אשר עזבוני . ' ... דברים אלה מתגשמים כלשונם , והמסר שלהם חד וברור : הנביא , שנכלא בידי שרי מלך יהודה , שוחרר בידי שרי מלך בבל , שהרי 'ואני הנה נתתיך היום לעיר מבצר ולעמוד ברזל ולחמות נחשת על כל _pxn למלכי יהודה לשריה לכהניה ולעם ; _pnn ונלחמו אליך ולא יוכלו לך כי אתך אני נאם ה' להצילך' ( א . ( 19-18 יש להניח שזהו המשכה של ה'ביוגרפיה , ' אשר כתב אחד ממקורבי הנביא שהכיר את נבואותיו ואת תפיסותיו המדיניות ( ברוך . (? מבחינה רעיונית זהו אחד משיאיו של התיאור , וגלום בו אחד המסרים החשובים שהמחבר מבקש להעביר . סופה של הגרסה הראשונה נמצא ב לט . 14 בפסוק זה מתוארת הוצאתו של ירמיהו מ'חצר המטרה , ' מסירתו לגדליהו בן אחיקם בן שפן וישיבתו 'בתוך העם . ' מבחינה לשונית ועניינית פסוק זה הוא המשך ישיר לתיאור התכנסותם של השרים הבבלים . נראה שהגרסה הראשונה של תיאור שחרורו של ירמיהו מכלאו בידי הבבלים לאחר כיבושה של ירושלים , היא חלק בלתי נפרד מתיאור קורותיו של הנביא קודם לחורבן . התיאור של פרק זמן זה מתאפיין בלשונו הקצרה והתמציתית ובסגנונו היבש אשר ממקדים את תשומת הלב במסר הרעיוני שהמחבר מבקש להעביר : דבריו של הנביא הוכחו כמוצדקים — ירושלים נכבשה , הבבלים נמצאים בתוכה , והם שמחליטים עתה מה יהיה גורלה וגורל תושביה . הגרסה השנייה לסיפור שחרור הנביא בידי הבבלים בעייתית הרבה יותר . שני פסוקי הפתיחה של הסיפור ( לט ( 12-11 אינם מופיעים בנוסח השבעים ( בהמשך לפסוקים 134 ראו למשל : רודולף , , 1947 עמ' ; 224 ונקה , , 1971 עמ' ; 110 רופא , תשמ"ג , עמ' . 173 על היחס למהימנותה של רשימת הפקידים ועל הופעתם גם ברשימת השרים הבבלית , anet ) עמ' , ( 308 ראו : היאט , 1956 ב , עמ' ; 1079 רודולף , שם , עמ' ; 245-244 קסלר , , 1965 עמ' ; 280-279 רופא , תשמ"ג , עמ' , 175 הערה ; 35 הולדיי , , 1989 עמ' ; 291 , 269-268 הופמן , תשס"א , עמ' . 706 135 הביטוי 'להוציאהו אל הבית' ( לט ( a 14 נראה משובש , והעובדה ששתי המילים האחרונות אינן נזכרות בשבעים , מחזקת הנחה זו . נראית הצעתו של רודולף , , 1947 עמ' 248 לקרוא כאן ( בהקבלה ל לז ( 4 'להוציאהו ולהביאו . ' לנושא זה ראו גם הולדיי , , 1989 עמ' . 269 136 ונקה , 1971 ) עמ' ( 110 טען למשניותו של פסוק . b 14 לדעתי אין לקבל זאת , שכן מטרתה של ההערה היא לתאר את מצבו של ירמיהו ואת מצבם של מתנגדיו לאחר הכיבוש הבבלי , לעומת מצבם לפני הכיבוש . הדגש הוא על ירמיהו , היושב כתוך העם ולא בבידוד בחצר המטרה . 137 מבחינה לשונית מתוארת ב לט 14 פעולתם הראשונה של השרים הבבלים לאחר התכנסותם ב'שער התוך' ( לט . ( 3 הרצף ברור : 'ויבואו כל שרי מלך בבל וישבו בשער התוך ... וישלחו ויקחו את ירמיהו . ' ... מבחינת מהלכו של הסיפור מתוארת ב לט 14 הוצאתו של ירמיהו מ'חצר המטרה , ' מקום שם ישב ערב החורבן ( לח . ( 28

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help