sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:366

' הביוגרפיה' הוא נתחב לנקודה שבין שני המפגשים של ירמיהו והמלך . כך נוצרה פרשה סימטרית שבה הנביא נאסר שלוש פעמים , ולאחר כל מאסר מתרחש מפגש עם המלך , המביא לשחרורו . תחיבתו של הסיפור יצרה סדרה נוספת של התרחשויות , שהיא לכאורה העילה לפגישה השנייה , אולם הבעיה העיקרית שנוצרה בגלל תחיבה זו היא כאמור התירק הבלתי מתאים שמופיע ב לח ' . 26 הכפילות שנוצרה בין שני הסיפורים ששולבו בפרשה מחזקת , לדעתי , את המהימנות ההיסטורית של המתואר בהם . העובדות הבסיסיות שנמסרו בשניהם משלימות את המידע המצוי במקורות אחרים על ימי החורבן , והפרט ההיסטורי העיקרי שנוסף בפרשה זו נוגע למסע המצרי שהביא להפסקה זמנית במצור הבבלי . זהו הרקע לניסיונו של ירמיהו לצאת מירושלים לכיוון חבל בנימין ( לז ( 14-12 ולרצונו להצטרף לציבור היהודי שחי באותו זמן בחבל ארץ זה . כפי שעלה מהשחזור ההיסטורי של ימי המצור הבבלי , התכנסו במצפה ובסביבתה מי שהשלימו עם השלטון הבבלי והתנגדו למרד , או לפחות לא ראו בו טעם . סביר להניח שלאחר ההפוגה במצור הבבלי יצאו מהעיר מי שלא האמינו עוד בסיכויי המרד , ונוצר מצב שבו העם היה מחולק לשניים מבחינה חברתית ופוליטית : תומכי הכניעה לבבלים היו מחוץ לירושלים והתומכים בהמשך המלחמה , רובם תושבי ירושלים ומעילית העם , נותרו בעיר הנצורה . מצב עניינים זה יכול להסביר את בדידותו של הנביא , וחיזוק לכך מספקת השאלה הרטורית שהוא מפנה למלך ( לז : ( 19 'ואיה נביאיכם . ' שאלה זו באה להוכיח את צדקת ירמיהו בעבר ( השוו : ב ; 28 יז , ( 15 ויש בה ככל הנראה להעיד על מצב שבו המשיכו הנביאים ה'אופטימיים' לשאת את דבריהם בחופשיות , אף על פי שהטעו בהינבאם כי 'לא יבוא מלך בבל עליכם ועל _pxn הזאת . ' לעומתם , הנביא שאיים במסע הבבלי וחזה אותו — נאסר . המקור של תיאור קורות ירמיהו לאחר החורבן ומטרת כתיבתו מבחינה ספרותית התיאור הכפול של שחרור ירמיהו מ'חצר המטרה' ( לח ; b 28 לט ; 18-11 , 3 מ ( 6-1 הוא הבעייתי והמסובך ביותר ברצף ה'ביוגרפיה . ' ואלה הבעיות 121 בעיה זו מעידה לרעתי על החשיבות הגדולה שהייתה בעיני העורך לפגישות בין הנביא למלך , בעיקר בשל היותן במה לנבואות שנאמרו בהן . חשיבות זו מתבטאת גם בשתי הנבואות ששובצו במבוא לפרשה ( לז . ( 10-6 122 לדעתי , אי ן לפקפק במידע שנמסר בהערות העורך ( לז , ( 11 , 5 שכן מסע זה הוא שעומד בבסיסה של נבואת ירמיהו שבפסוקים , 10-6 והוא הרקע לניסיונו של הנביא לצאת מירושלים ( פסוקים . ( 16-12 למאורע זה אפשר גם לקשור את הנבואה שב לד , 22-12 והמסע המצרי מסביר את הפרת הברית , עם שעבודם המחודש של העבדים והשפחות ( לד . ( 11-8 לנושא זה ראו : קלמנטס , , 1988 עמ' ; 288 האלו , , 1995 עמי ; 94-79 הופמן , תשס"א , עמ' , 651-648 ושם ספרות נוספת . 123 ראו לעיל , עמ' 124 . 118-110 לנושא זה ראו תומפסון _, , 1980 עמ' . 637

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help