sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:365

ותפקידן בסיפור פונקציונלי בעליל . י על רקע זה אף מוחרף המתח בין ירמיהו , נציג תומכי הכניעה לבבל , לבין השרים , התומכים בהמשך המלחמה . השנאה כלפי ירמיהו מודגשת , הרצון להרוג אותו גלוי לעין , וברור שהוא ניצב לבדו במערכה . ההצלה בידי זר מדגישה את בדידותו , ולמלך אין תפקיד עצמאי : מצד אחד הוא נכנע לדרישות השרים ומפקיר את ירמיהו בידיהם , ומצד אחר הוא מורה לעבד מלך הכושי להצילו , לאחר שזה מביא את הסיפור לידיעתו ומוכיחו על מעשיו . מלבד זאת , אין נבואה ספציפית או מעשה מסוים שבגללו נאסר ירמיהו . יתר על כן , בניגוד לסיפור המקביל , שבו יש לנבואות מקום חשוב , תפקידן של נבואות אלה ב לח 13-1 שונה לגמרי . הן לוקטו מנבואות ידועות ושובצו בהקשר ספרותי , אשר נועד להדגיש את הטחת האשם של השרים בירמיהו ולהיות הבסיס להחשדתו בהסתה . לאור מאפייניו של הסיפור ב לח 13-1 ניתן להגדירו כסיפור עממי , המתמקד במאורע מוגדר בתולדותיו של ירמיהו . סיפור זה התקיים לצדו של התיאור הרחב יותר על קורות ירמיהו ערב החורבן ( לז ; 21-11 לח , ( 28-14 ובעת העריכה של אל הבור בחבלים' וראו את התיקון של ינזן , שם . עמי ;( 52 ההסבר של _עבד מלך על הדרך הנכונה להחזיק את הציוד ניתנת במפורט והתגובה של ירמיהו נמסרת בקיצור רב : 'ויעש ירמיהו כן' ( וראו על הביטוי קסלר , , 1965 עמ' . ( 91 יש להעיר שפסוק 12 בנוסח השבעים קצר בהרבה , ונראה שבנוסח המסורה הוא הורחב על יסוד המידע שבפסוק 11 ( ינזן , שם , עמ' ; 152 , 147 , 53 הולדיי , שם , עמ' . ( 267 117 עממיותו של הסיפור והתמקדותו בפרשה אחת בלבד באות לידי ביטוי גם בכיוונים אחרים , כמו למשל בדרך עיצובן של הדמויות , אשר הופכות בו לסטראוטיפיות וחד ממדיות ' ) רעים , ' 'טובים' וכוי , ( בתפקיד הברור שכל דמות ממלאת ובהיעלמות שלה , ברגע שאין בה צורך . השרים נזכרים רק בפרשת הכליאה , עבד מלך רק בפרשת ההושעה , הנביא רק בהקשר לבור שאליו הושלך , והמלך נזכר רק בשתי נקודות הצומת של הסיפור ; הוא מאשר לכלוא ומאשר לשחרר . כך למשל לאחר 'היעלמות' המלך בפסוק , 5 הוא נזכר שבע פעמים בפסוקים , 9-7 והשיא הוא בפניית עבד מלך הכושי אל המלך : 'ויצא עבד מלך מבית המלך וידבר אל המלך לאמר אדוני המלך . ' בהקשר זה יש להזכיר שחלק מהביטויים נראה משני ואינו מופיע בנוסח השבעים ( הולדיי , , 1989 עמ' 118 . ( 267-266 ראו על כך פולץ , , 1928 עמ' 119 . 339 לנבואה הראשונה ( פסוק ( 2 יש מקבילה מדויקת בהקשר רחב ( כא , ( 9 וכך גם לנבואה השנייה ( לב ; 2 והשוו גם לד ( 2 ( מובינקל _, , 1914 עמ' ; 6 קסלר , , 1965 עמ' . ( 262 לעניינה של הנבואה בפסוק 2 ראו : ינזן , , 1973 עמ' , 205 , 44-43 הערה . 19 רודולף , 1947 ) עמ' ( 220 רואה בפסוק זה תוספת , וונקה , 1971 ) עמ' ( 95-94 מסכים עם קביעה זו ורואה בפסוק 3 חלק מקורי מההקדמה לפרק השני . לדעתי , סביר להניח ששתי הנבואות לא היו במקורן חלק ממערך של סיפור מסוים , ושהקשר שלהן לפרק כא , ובכלל זה הזכרתו של פשחור , מעיד שפרק כא היה בסיס לחלק זה של הסיפור . ראו על כך גם את דבריו של ברייט , 1965 ) עמ' 120 . ( 233 קווי הדמיון בין סיפור זה לבין פסוקי הפתיחה לפרשת קניית השדה בענתות ( לב ( 5-1 מחזקים את ההשערה שהמידע על קורות הנביא ערב החורבן היה מוכר בקרב אוהדיו ומעריציו , וסביבו התפתחו גרסאות שונות .

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help