sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:364

והעורך כפל את הסיכום ב לז a 21 בסיכום נוסף ב לח , a 28 וכך יצר הדרגתיות בין שני תיאורי זמן אלה . ( ה ) הסיפור של לז 21-11 משופע ב'אכדיזמים , ' אשר אפעל היטיב להגדירם . חיזוק להנחה שהפרשה מורכבת מסיפור ראשי , שלתוכו נתחב סיפור ממקור אחר , נמצא גם בהבדלים הספרותיים והרעיוניים שבין שני הסיפורים . הפרשה הרצופה ב לז ; 12-11 לח 28-14 נראית 'ביוגרפיה' של ממש . היא ממוקדת בתיאור רצוף של קורות הנביא לאורך פרק זמן ניכר , משלבת קטעים מנבואותיו ומפרשת על רקע זה את המציאות . בניגוד לכך , הסיפור ב לח 13-1 הוא אפיזודי באופיו , תלוש מצד הקשרו וזמנו , ומתמקד בפרשה אחת : סיפור הצלתו של ירמיהו מבור המים שבו עמד לטבוע . " הדגש בסיפור זה הוא על מקצב דרמתי , בעיקר באמצעות שימוש מרובה בפעלים ומעבר מהיר בין סצנות . מבחינה לשונית וספרותית יש בסיפור זה דגש מיוחד על לשון עממית . הדמויות מוצגות בצורה סטראוטיפית וחד ממדית , 111 מבנה זה של הפרשה תלוי במלכים ב , כה 4-3 ובירמיה נב , 7-6 ועולה ממנו שהרעב בעיר הביא לכניעתה . מסקנה מכך היא שהעורך חיבר שני פסוקים אלה ואף יצר סמיכות זמנים ביניהם . 112 ראו אפעל , תשנ"ד _, עמ' , 22-18 ובמיוחד עמ' 113 . 20 ראו את ההסתייגות שהובעה לעיל בהערה , 69 עמ' 354 מהשימוש במונח 'ביוגרפיה 114 . ' אופיו האפיזודי של הסיפור הוא הסיבה להרחבה בכמה מהפרטים , פרטים שהסיפור המקביל כמעט לא עוסק בהם וספק אם אכן אירעו . ראו למשל את ההרחבה על תנאי המאסר הקשים שהיו לירמיהו בבור המלא בטיט ואת הסכנה שנשקפה לחייו ( פסוק , ( _56 נושא שלא נזכר עוד בהמשך התיאור ( והשוו את דבריו של עבד מלך הכושי בפסוק 9 לדברי המלך בפסוק . ( 10 115 יש בסיפור זה שימוש מרובה באמצעי הספרותי של שליטה בקצב הסיפור באמצעות שינויים חדים במינון הפעלים ובמידת הפירוט שיש בתיאורים , וכן באמצעות מעבר מהיר בין סצנות . בפסוק 6 למשל מתוארת השלכת הנביא אל הבור , וקצב ההתרחשויות מוגבר בו באמצעות רצף של ארבעה פעלים ' ) ויקחו ; _' 'וישליכו ; ' 'וישלחו ; ' 'ויטבע . ( ' בד בבד נמסרים פרטים רבים על הבור שאליו הושלך הנביא ( מיקומו , שייכותו , מצבו , ( ויש אף תיאור של אופן הורדת הנביא לתוכו ( פתח לתיאור המפורט של הוצאתו ממנו בפסוקים . ( 14-11 מיד בסיומו של תיאור זה , בשיא המתח , עובר הסיפור לתמונה חדשה המתרחשת במקום אחר , מציג גיבור חדש ( _עבד מלך הכושי , ( ומאט את קצב הסיפור , ובתוך כך שומר על ערפל מוחלט בדבר קורותיו של ירמיהו באותו זמן . 116 עממיותו של הסיפור מתבטאת בציטוט אירוני של דבריו המבולבלים של עבד מלך הכושי ( פסוק , ( 9 שירמיהו עתיד למות 'מפני הרעב כי אין הלחם עוד בעיר . ' ראו על כך : ינזן , , 1973 עמ' ; 52 טוב , , 1981 עמ' ; 158 הולדיי , , 1989 עמ' . 267 בלבול דומה יש גם כהוראות ההושעה של עבד מלך לירמיהו ( פסוק , ( 12 אשר ראשיתן 'שים נא ... תחת אצילות ידיך' אינו משתלב עם סופן ' מתחת לחבלים . ' התיאור המפורט של ההושעה ( פסוקים ( 13-11 נועד להדגיש את הקושי של מעשה זה , לתאר את הסכנה שבה היה נתון ירמיהו ולמשוך את המתח בסיפור עד ההצלה עצמה : מתואר המקום ' ) תחת האוצר ( ' שממנו לקחו את ציוד ההצלה ( ראו את התיקון של רודולף _, , 1947 עמ' , 221 וראו גם את דבריו של הולדיי , שם , עמ' 267 על ההנחה שהמילה 'האוצר' היא גלוסה ;( מתואר הציוד עצמו ( לפי הקר' — 'בלויי סחבות ובלוי מלחים ( ' וזריקתו אל ירמיהו ' ) וישלחם

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help