sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:363

שני סיפורים מקבילים המתארים אותו אירוע . מבחינה ספרותית יש בפרשה זו סיפור ראשי , שעליו מבוססת ה'ביוגרפיה' ( לז ; 21-11 לח , ( 28-14 ולתוכו נתחב סיפור שמקורו שונה ( לח . ( 13-1 בסיפור זה מתוארים האירועים מנקודת מוצא אחרת , המרחק מהנביא בזמן ובמקום נראה רב יותר , וניכרת בו עמדה אחרת בעיצוב הדמויות וביחס אליהן . מקצת הטיעונים להוכחת תפיסה זו העלה סקינר _, ועליהם יש להוסיף עוד טיעונים מספר 1- ההבדל העיקרי בין הסיפור ב לז ; 21-11 לח 28-14 לבין הסיפור ב לח 13-1 הוא בעיצוב הדמויות . נדמה שקווי האופי העיקריים של הדמויות בסיפור הראשון מוקצנים בסיפור השני . כך למשל העוינות שהשרים מפגינים כלפי ירמיהו מביאה בסיפור הראשון למאסרו ואף להכאתו ( לז , ( 16-15 ואילו בסיפור השני מתוארת כניסיון רצח של ממש ( לח . ( 6 תופעה דומה ניכרת גם בעיצוב דמותו של המלך , המתואר בשני הסיפורים כמי שחושש מפני השרים ( לח , ( 26-24 , 5 אולם חולשתו מודגשת הרבה יותר בסיפור השני , וכך גם הפכפכותו ( השוו את פסוקים 5 ו . ( 10 ( ב ) שתי הפגישות בין הנביא והמלך ( לז ; 20-17 לח ( 26-14 היו במקור חלק מתיאור אחיד ורצוף . הפגישה השנייה אינה קשורה לסיפור כליאתו של הנביא , שנוסף ב לח , 13-1 והיא מתקיימת לאחר הצלתו . התחיבה של הסיפור אילצה את העורך ליצור חזרה מקשרת בין לז b 21 לבין לח _, b 13 וחזרה זו 'עוטפת' את הסיפור ב לח . a 13-1 מבחינה ספרותית נועדה החזרה המקשרת להבליע את תחיבתו של הסיפור ולהחזיר את הגיבורים למקום שבו היו בסוף הסיפור _ב לז . 21 ( ג ) הפגישה בין ירמיהו והמלך , המתוארת ב לח , 28-14 קשורה לסיפור ב לז . 21-11 לפי הסיפור הראשון , ירמיהו נזרק לבית יהונתן הסופר . בית זה הפך לכלא , ולפי הכתוב הוא ישב שם בבור ( לז . ( 16-15 בסיפור השני הוא נזרק לבור ששייך למלכיהו בן המלך ואשר מקומו ב'חצר המטרה' ( לח . ( 6 והנה , בפגישה השנייה של ירמיהו עם המלך ( לח , ( 26-14 לאחר הצלתו מהבור , המלך מציע לירמיהו לומר לשרים שביקש ממנו 'לבלתי השיבני בית יהונתן למות שם' ( לח . ( 26 ואולם , בית יהונתן לא נזכר כלל בסיפור שבפרק לח . (!) 0 ) את המשכו של הסיפור שב לח 13-1 יש למצוא ב לט . 18-15 נקודה זו מחזקת את ההנחה שהסיפור העממי נתחב בין שתי הפגישות של ירמיהו וצדקיהו . סופו של הסיפור הועתק ממקומו ושובץ בפרשת הושעתו של ירמיהו בידי הבבלים , " 106 את הטיעונים לכך ראו אצל הופמן , תשס"א , עמ' 107 . 680 סקינר , , 1922 עמ' . 260-256 בדרך זו הלך גם הופמן , תשס"א , עמ' 108 . 681-680 ניסיונם של חוקרים לתרץ קושי זה אינו פותר את הבעיה ומפריע לרצף הסיפור . על הדעה המקובלת במחקר בנושא זה ראו ברייט _, , 1965 עמ' 109 . 234 לנושא זה ראו : ברייט , , 1965 עמ' ; 235-232 רודולף , , 1947 עמ' . 198 _הולדיי , 1989 ) עמ' ( 293 , 284 מוסיף לרצף זה את הערת העורך שב לח 110 . a 28 על הסיבות לכך ראו להלן , בסעיף הבא .

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help