sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:362

( פסוק . ( 7 עבד מלך הכושי מציל את ירמיהו ( כמתואר בפירוט בפסוקים , ( 13-7 והלה חוזר לשבת ב'חצר המטרה . ' לאחר הצלתו המלך קורא לירמיהו פעם נוספת ומבקש לשמוע את נבואתו . הפעם מתקיימת הפגישה ב'מבוא השלישי אשר בבית ה" ( פסוק . ( 14 ירמיהו מנסה להתחמק , אולם לאחר הבטחתו של המלך 'בסתר' שלא להמיתו ושלא למסור אותו לידי 'האנשים האלה אשר מבקשים את נפשך' ( פסוק , ( 16 ירמיהו מציב לו שתי אפשרויות : להיכנע ולחיות או להמשיך במרד ולהביא לחורבן ולמוות ( פסוקים . ( 18-17 המלך מביע את חששו שאם ייכנע יוסגר לידי 'היהודים אשר נפלו אל הכשרים , ' והם יתעללו בו ( פסוק . ( 19 ירמיהו חוזר על שתי האפשרויות שיש לפניו ביתר פירוט , ומדגיש את גורלם האישי של המלך ובני ביתו ( פסוקים . ( 23-20 בסוף הפרשה מורה צדקיהו לירמיהו , מה עליו לומר אם ישאלו אותו השרים לתוכן פגישתם ( פסוקים . ( 26-24 השרים אמנם שואלים את ירמיהו לתוכן הפגישה , והוא , בפעם הראשונה , לא משמיע את דבריו ... ' כי לא נשמע הדבר' ( פסוק . ( 27 שתיקתו של הנביא מאפשרת לו לשוב ל'חצר המטרה' ולשהות שם 'עד יום אשר נלכדה ירושלם' ( פסוק . ( 28 חוקרים רבים הבחינו בדמיון בין הפרשות המתוארות בפרקים לז ו לח : בשני הסיפורים מתואר מעצרו של ירמיהו בעוון בגידה ( לז ( 15 , b 13 או הסתה ( לח ;( 4 בשניהם השרים מאשימים אותו ( לז ; 15 לח , ( 4 , 1 והוא מושלך לבית הבור ( לז ( 16 או לבור ( לח ;( 6 בשניהם המלך מתערב לטובתו , מציל אותו ( לז ; 21 לח ( 20 ומבקש ממנו עצה ונבואה ( לז ; ai 7 לח ;( 14 בשניהם הנביא מייעץ לו להיכנע כדי למנוע את חורבן ירושלים ( לז ; b 19-17 לח ;( 23-20 , 18-17 בשני הסיפורים נזכרת בקשת ירמיהו שלא לחזור אל בית יהונתן הסופר ( לז ; 20 לח , ( 26 והם מסתיימים בדיוק באותו מצב : 'וישב ירמיהו בחצר המטרה' ( לז ; 21 לח , ( 28 , 13 ובשניהם יש רמז לישיבת ירמיהו שם עד תום המצור ( לז ; 21 לח . ( 28 למרות הדמיון בין שתי הפרשות שחזרו רוב החוקרים את ההתרחשויות כפשוטן , והדגישו את השוני בין הסיפורים ואת ההמשכיות ביניהם . לדעתי , אין לקבל תפיסה זו , שכן אין הם שני סיפורים משלימים , הנמצאים ברצף כרונולוגי אחד , ואף לא 104 התואר של עבד מלך הכושי — 'איש סריס' אינו נזכר בשבעים ( ינזן , , 1973 עמ' ; 73 טוב , , 1981 עמ' . ( 157 לעניין זה השוו : כט ; 2 מ . 16 סביר להניח שהתוספת באה כדי להסביר את נוכחותו בבית המלך , בהקבלה למלכים ב , כ 18 ( הולדיי , , 1989 עמ' . ( 266 בעניין התואר 'כושי' השוו ירמיה יג , 23 ועל האשמתו את המלך ( לפי נוסח השבעים ) או את שריו ( לפי נוסח המסורה ) ראו הולדיי , שם , עמ' . 267-266 105 יוצאי דופן בהקשר זה הם אלה : סקינר _, , 1922 עמ' ; 260-256 פוהלמן , , 1978 עמ' ; 70-69 אפעל , תשנ"ד , עמ' ; 20 הופמן , תשס"א , עמ' . 681-679 בנושא זה ראו גם את התלבטותו של ברייט , , 1965 עמ' , 234-232 וראו גם : תומפסון , , 1980 עמ' ; 637—636 רופא , תשמ '' ג , עמ' ; 99 קלמנטס , , 1988 עמי , 220 וראו את טיעוני הנגד של הולדיי , 1989 ) עמ' , ( 284-282 אשר מתבסס על השוני בין שני הסיפורים כדי להוכיח את הרצף ואת ההמשכיות שביניהם .

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help