sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:361

. ( 16-15 זהו הרקע לפגישתם של המלך ושל הנביא בארמון המלך 'בסתר' ( פסוק ( a 17 ולנבואתו החד משמעית : 'ביד מלך בבל תנתך ( פסוק . ( bn רק לאחר בקשתו תחינתו של הנביא וניסיונו להוכיח את צדקת דבריו בעבר ( פסוקים "( 20-18 המלך מצווה לשחררו , והוא מועבר ל'חצר המטרה' ( פסוק . ( 21 בתיאור שב לח 4-1 שוב יוזמים ה'שרים' את מאסרו של ירמיהו , לאחר שהם מפרשים את המשך נבואותיו באוזני העם כדברי הסתה שנועדו לערער את רוחם של ' אנשי המלחמה הנשארים בעיר הזאת ואת ידי כל העם . ' המלך חושש לעמוד בפני שריו ( פסוק : 5 'כי אין המלך יוכל אתכם דבר , ( ' ומתיר להשליך את הנביא לתוך הבור של מלכיהו בן המלך , אשר נמצא ב'חצר המטרה , ' ושם הוא טובע בטיט 98 הביטוי 'בית האסור בית יהונתן הספר' נראה בעייתי , בעיקר על רקע תרגום השבעים שגורס ר ק ' בית יהונתן הסופר . ' אפשר שבשבעים יש הפלוגרפיה ' ) בית ... בית _, ( ' אולם ההבהרה שבסוף הפסוק ' ) כי אותו עשו לבית כלא ( ' ודברי ירמיהו בפסוק 20 מאפשרים לקבל גרסה זו , ולהעדיפה לאור ' הקריאה הכפולה' של עורך נוסח המסורה ( ינזן , , 1973 עמ' . ( 22 ייתכן שהתייחסותו של ירמיהו למקום זה כאל 'בית הכלא' ( פסוק ( 18 הביאה לתוספת זו כדי להתאים בין הדברים . פסוק 16 קשה ביותר מבחינת הביטויים שיש בו ומבחינת היחס שלו לפסוק . 15 נמסרים בו שני מקומות נוספים שבהם שהה ירמיהו : 'בית הבור' ו'הדוניות' ( ביטוי יחידאי , ( ויש פועל נוסף המתאר את הגעת ירמיהו ' ) כי בא' או 'וילך' לפי השבעים ) ( הולדיי , , 1989 עמ' . ( 288 , 265 השימוש בפועל אקטיבי אינו מתאים לתיאורים האחרים של כליאת הנביא ( השוו לז : 21 , 15 , 4 לח , ( 6 והצעות התיקון של הולדיי ( שם , עמ' ( 288 ואחרים מעידות על הקושי בהבנת הפסוק בהקשרו זה . לדעתי , יש יסוד להניח שפסוק a 16 הוא הערת עורך אשר נועדה לדייק בתיאור מקומו של ירמיהו ולהתאימו ל לח 13-6 ולדברי הנביא בפסוקים . 20 , 18 חיזוק לכך מספקת הזכרת שמו בחלק השני של הפסוק : 'וישב שם ירמיהו ימים רבים' ( פסוק . ( b 16 הזכרת השם הייתה יכולה להיות במקומה אילו משפט זה הופיע בהמשך לפסוק , 15 אך יש בו הכפלה לאחר התחיבה של פסוק . a 16 בנוסח השבעים לא מופיע שמו של הנביא , והדבר מחזק את ההשערה בדבר הרצף המקורי : ' * ויקצפו השרים על ירמיהו והכו אותו ונתנו אותו בית יהונתן הסופר כי אותו עשו לבית הכלא ; וישב שם ימים רבים' ( ונקה , , 1971 עמ' ; 94 ינזן , , 1973 עמ' . ( 147 99 על פסוקים אלה ראו תומפסון , , 1980 עמ' 100 . 635-634 אין לקבל את דעת פוהלמן , 1978 ) עמ' ( 69 בדבר משניותם של פסוקים . 21-17 לספרות נוספת ראו זייטס , , 1989 עמ' . 238 101 על רקע שתי נבואותיו ( פסוקים ; 3-2 השוו לנוסח המלא יותר של הנבואות ב כא 9 וב לב , 2 והשוו גם ל לד ( 2 מאשימים השרים את ירמיהו בשתי האשמות . הראשונה נוגעת לכך שהוא ' מרפא את ידי אנשי המלחמה הנשארים בעיר הזאת ואת ידי כל העם , ' והשנייה , החמורה יותר , היא שביסוד דבריו של הנביא יש כוונת זדון : 'כי האיש הזה איננו דרש לשלום לעם הזה כי אם לרעה . ' לביטוי זה יש במקרא הקבלה רק בעזרא ד , 4 אולם יש לשים לב גם להופעתו של הביטוי במכתבי לכיש ( מכתב , 6 שר : ( 6 'דברי הנביא לא טובים , לרפות ידיים ולהשקיט ידי . yrw > 7 102 על הפועל 'יוכל' ועל ההצעות לתיקונו ראו רודולף , , 1947 עמ' . 220 על הבעיות הלשוניות בהמשך הפסוק ראו הולדיי , , 1989 עמ' . 266 103 על התואר 'בן המלך' בהקשר זה ראו הולדיי , , 1989 עמ' . 289 לדיון מקיף במשמעותו של תואר זה , בתפקידו ובמעמדו , ראו פוקס , , 2000 עמ' . 53-43

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help