sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:359

בעת עולה חששו מפני הישרים . ' הדבר בא לידי ביטוי בעיקר בשלוש הפעמים שבהן המלך מבקש את נבואתו של ירמיהו : הבקשה הראשונה נמסרת לירמיהו על ידי שליחים ( לז . ( 7 ; 3 זוהי בקשה גלויה ופומבית ( פסוק , ( 3 הנמסרת בצורה פואטית : 'התפלל נא בעדנו אל ה' אלהינו . ' הבקשה השנייה נמסרת ישירות לירמיהו , כאשר הנביא מובא לארמון , והמלך שואל אותו 'בביתו בסתר' בחשש רב : 'היש דבר מאת ה ? " ( לז . ( 17 הבקשה השלישית נמסרת ב'מבוא השלישי אשר בבית ה , " שלשם מובא ירמיהו ולשם מגיע המלך ( לח . ( 14 המלך נשבע לירמיהו 'בסתר' לשמור על חייו , ומבקש בחשש גדול : 'שאל אני אתך דבר אל תכחד ממני דבר . ' בסופה של הפגישה המלך מורה לירמיהו כיצד להסתיר את הדברים שנאמרו בה מפני הישרים . ' באמצעות בנייה מדורגת זו של הפרשה הופכים השרים לאשמים העיקריים בחורבן . בהתנגשות בינם לבין ירמיהו , המנסה לשכנע את המלך להיכנע לבבלים ולהציל את העיר , ידם של השרים על העליונה . המסקנה מהסיפור היא שהפחד מהשרים הוא שגרם למלך להמשיך במלחמה עד לנפילת העיר וכניעתה . דווקא על רקע אחידות ספרותית זו בולט חוסר אחידותם של המקורות שמהם הורכבה הפרשה . עשרת הפסוקים הראשונים ( לז ( 10-1 נראים כמעשה מרכבה של העורך , שכן אין הם מוסיפים לסיפור דבר ומבוססים על מידע המופיע בהמשך הפרשה חלקי הסיפור . בהערות אלה העורך חוזר על מטבעות לשון קבועים , אשר מעצבים את קצב התקדמותו של הסיפור ומדגישים את שלביו . לנושא זה ראו גם הופמן , תשס"א , עמ' 91 . 683-682 ראו על כך קסלר , , 1965 עמ' 92 . 257 השוו לעניין זה את מב , 20 והשוו לסיטואציה המקבילה המתוארת במלכים ב , יט = ) 4-2 ישעיה לז . ( 4-2 על תפילותיו של ירמיהו ראו הופמן , תשס '' א , עמ' , 369-366 ושם ספרות נוספת . 93 ראו על כך : רודולף , , 1947 עמ' ; 222 תומפסון , , 1980 עמ' ; 631 _הולדיי , , 1989 עמ' ; 287 הופמן , תשס"א , עמ' . 699-698 94 זייטס , 1989 ) עמ' ( 241-240 הגדיר היטב את מטרותיה של העריכה : להדגים את גורלם של המלך , העם והעיר , לאחר שחטאו ולא שמעו לאזהרותיו של הנביא , ובתוך כך לחזק את הרושם של התרוקנות מוחלטת ושלמה של . _pnn הסיפור המקורי , הוא ה'ביוגרפיה' על קורות הנביא , נכתב מנקודת מבט אוהדת , ומטרתו להצדיק את מאבקו של ירמיהו למען כניעה לבבל , הן בארץ והן בגולה ( ראו בעיקר בפרקים כז-כט . ( לפי התיאור היה זה מאבק בלתי פוסק בישרים' ובנביאי השקר , והוא נמשך מאז גלות יהויכין ועד לאחר החורבן ( זייטס , שם , עמ' . ( 241 לאור זאת , ניתן להבין מדוע הגדיר רודולף , 1947 ) עמ' ( 196-195 , xix את ה'ביוגרפיה' כ'סיפור ייסוריו של הנביא , ' אף שחלקים נרחבים ממנה אינם עוסקים בכך כלל . לטיעונים נגד הגדרה זו של רודולף ראו תומפסון , , 1980 עמ' . 42-41

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help