sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:358

( ב ) סיום אחיד — ארבעת הקטעים מסתיימים בביטוי הכולל את תיאור 'ישיבתו' של ירמיהו במקום מסוים : ב לז 16 המקום המתואר הוא 'בית הבור ואל החנויות , ' והתיאור הוא 'וישב שם ירמיהו ימים רבים . ' המשפט החותם את שלושת הקטעים האחרים ( לז ; 21 לח ( a 28 ; 13 זהה : 'וישב ירמיהו בחצר המטרה . ' ( ג ) מבנה דומה — כל אחד מארבעת הקטעים כולל נבואה או קטע מנבואה של ירמיהו , את מאסרו ( או הזכרה של מאסרו ) ואת עניין הצלתו והעברתו למקום בטוח . ( ד ) תיאור קבוע של מקומם ותפקידם של שלושת הגיבורים הראשיים של הסיפור : ירמיהו , צדקיהו והשרים — במרכז הסיפור עומד ירמיהו , אשר מתנגד למרד בבבל וקורא לכניעה כדי להציל את ירושלים מחורבן . כנגדו עומדים 'השרים' המתוארים כמי שמובילים את המרד , מאמינים בהצלחתו וכופים אותו . הם אף פוגעים במתנגדיהם ומטילים מורא על המלך . המלך מוצג כפחדן , שאינו מעז ( או שמא לא יכול (? להתייצב בפני 'השרים , ' אף על פי שהוא משתכנע בצדקת דברי ירמיהו . חולשתו של המלך באה לידי ביטוי בפגישותיו עם ירמיהו ( לז ; 17 לח , ( 14 בכניעתו לדרישתם של השרים להרוג את הנביא ( לח , ( 5 בשבועתו לירמיהו 'בסתר' ( לח ( 16 ובהוראותיו לנביא מה לומר לשרים אם אלה ישאלו אותו על תוכנה של הפגישה ( לח . ( 25-24 ההאשמה החוזרת ומופנית אל השרים , כמו למשל ב לח , b 16 ; a 9 נועדה גם היא להדגיש את חולשת המלך ואת כניעתו לשררת השרים . דגש זה מתבטא גם בדברים שנושאות הנשים 'המוצאות' ( פסוק , ( b 22 ומכוונים אל השרים המסיתים אותו מהדרך הנכונה . מבחינה ספרותית נראה שפרשה זו בנויה היטב וערוכה ביסודיות , ומוצגת בה השתלשלות ספרותית הדרגתית ואחידה , שבה יורד ביטחונו העצמי של המלך , ובה 83 לנושא זה ראו גם : קרמרס , , 1953 עמ' _; 126 ונקה , , 1971 עמ' : 92 הופמן , תשס"א , עמ' , 681-679 688 . 690 , 688 84 לנושא זה ראו גם הולדיי , , 1989 עמ' 85 . 283 כבר דוהם , 1901 ) עמ' ( 301 עמד על כך שעיצוב הדמויות בפרשה זו מרכזי וחשוב להבנת המסר המועבר בה . 86 לנושא זה ראו ברייט , , 1965 עמ' 87 . 244 לנושא זה ראו : ינזן , , 1973 עמ' ; 53 הולדיי , , 1989 עמ' 88 . 267 ראו על כך הולדיי , , 1989 עמ' . 290 89 לנושא זה ראו _קסלר , , 1965 עמ' . 273 להצעת התיקון של טקסט זה על יסוד נוסח השבעים ראו : סטרין , , 1896 עמ' ; 246 הולדיי , , 1989 עמ' 90 . 268 התערבותו של העורך בעיצובה של הפרשה מתבטאת גם בהערות מקדימות לתמונות ששובצו בתיאור , בסיכומן של אפיזודות וביצירת מרווחים בין חלקי הסיפור . בהערות אלה העורך חוזר על מטבעות לשון קבועים , אשר מעצבים את קצב התקדמותו של הסיפור ומדגישים את שלביו . לנושא זה ראו גם הופמן , תשס"א , עמ' . 683-682 התערבותו של העורך בעיצובה של הפרשה מתבטאת גם בהערות מקדימות לתמונות ששובצו בתיאור , בסיכומן של אפיזודות וביצירת מרווחים בין

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help