sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:356

לכובשים הבבלים , מובעת ההשקפה שאין להתנגד לשלטון בבל , אלא להיכנע לו ולחיות תחת עולו . טיעון נוסף בזכות ייחוס הכתיבה לברוך קשור לעובדה שבתיאוריו מסתמך המחבר על הנבואות לצורך הבנת ההתרחשויות ופירושן . גם דרך זו של ראיית הדברים מתאימה למי שליווה את הנביא לאורך זמן רב , הבין את המציאות לפי נבואותיו וניסה לשכנע את העם בנכונותן . ( ב ) לחיבור זה נוספו בשלב קדום למדי שני סיפורים עממיים . באחד תואר אירוע מחיי הנביא בזמן המצור הבבלי על ירושלים ( לח , ( 13-6 ובשני נמסר תיאור נוסף על העברת ירמיהו למצפה . ייתכן שהסיפורים העממיים ופרשת קורותיו של הנביא נוצרו באותה עת והתקיימו פרק זמן מסוים זה לצד זה , שכן הרעיונות הבסיסיים ( האשמת ה'שרים' בחורבן , חולשת המלך שלא אזר עוז להיכנע ולמנוע את החורבן , בדידותו של ירמיהו בירושלים הנצורה ובו ( ' משותפים לשני המקורות , ובסיפורים העממיים הם אף מודגשים ביתר חדות . עם זאת , ניכר שסיפורים אלה רחוקים יותר מירמיהו ומנבואותיו , עממיים יותר , נוטים להפרזה , וסביר להניח שגם מדייקים פחות בתיאור ההתרחשויות . יש להניח שהעורך , ואולי גם בני דורו , ייחסו חשיבות גדולה למסורות אלה , ולכן הן שולבו בתיאור הרצוף של ה'ביוגרפיה , ' אף על פי ששילובם יצר כפילויות ואי התאמות עם החומר הכלול בה . ( ג ) בשל ההתאמה הרעיונית והכרונולוגית בין תיאור קורותיו של הנביא לבין התיאור של ימי גדליהו , שילב עורך מאוחר בין שני המקורות כדי להשלים מידע על אודות הנביא , וזאת אף על פי שירמיהו עצמו כלל לא נזכר בתיאור . ( ד ) תיאור החורבן נוסף ל'ביוגרפיה' בשלב מאוחר מאוד של התפתחות הטקסט , לאחר התפלגות נוסח המסורה והשבעים . עורך מאוחר הרגיש בחסרונו של מידע הנוגע לקורותיו של הנביא בזמן החורבן , והעתיק קטע מירמיה נב , ובעזרתו מילא חלל זה . 75 לנושא זה ראו את הסיכום של _הולדיי , , 1989 עמ' . 286 76 כהקשר זה , אין הכרח לקבל את דעתו של ונקה , המשער שאם הדברים נכתבו בידי ברוך במצרים , הוא היה מוסיף דברים על קורות ירמיהו במצרים ומסיים בכך את החיבור . לדעת הולדיי , 1989 ) עמ' , ( 24 למשל , הסיפור נכתב על החודשים האחרונים בחייו של הנביא ( פרקים לז-מד ) בידי ברוך בשני שלבים ( והפסוקים מג -3מד 30 הם תוספת מאוחרת : ( התיאור הבסיסי הוא של קורותיו מאז ניסיון הפלישה המצרי ועד ההתכנסות באזור בית לחם לקראת הירידה למצרים . הולדיי ( שם ) משחזר את כתיבת הסיפור בידי ברוך בדרך למצרים ( אולי בתחפנחס ) ואת הכנסת התוספת במועד אחר , אולי כבר במצרים . 77 ראו את יחידה ג כפי שהוגדרה לעיל . על שני הנוסחים של תיאור זה ראו בדיון שלהלן , עמי . 378-357 78 אפשר לקבל את דעתו של ניקולסו ן , 1970 ) עמ' ( 20-17 באשר לסיבות הדידקטיות , הפרשניות והדרשניות שהניעו את העורך לשלב סיפורים אלה , נוסף , כמובן , על המניע ההיסטוריוגרפי לשמר את דברי הנביא ואת התיאורים על אודותיו . 79 על מקור התיאור של ימי גדליהו ודרך שיבוצו במלכים ב ובירמיה ראו את הדיון שלהלן , עמי . 385-379

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help