sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:355

האפיזודי , וייחסו חשיבות רבה ליחידות שנוספו בשלבי עריכה שונים . ניתוח של חלק מפרקי ה'ביוגרפיה , ' כפי שייעשה להלן , מחזק את הגישה האחרונה . תהליך גיבושו של חיבור זה היה מסובך , מורכב וארוך . הוא כלל לפחות שלושה שלבים במהלך המאות הו' והה' לפנה"ס . שלב רביעי התרחש , ככל הנראה , בשלהי התקופה הפרסית או אף לאחריה , לאחר התפלגות נוסח השבעים והמסורה , ועדויות לו נשמרו רק בנוסח המסורה . ניתן להגדיר שלבים אלה ולאפיינם בצורה הבאה : ( א ) הבסיס לחיבור והמקור העיקרי שלו כולל את פרשת קורותיו של הנביא ערב החורבן ולאחר רצח גדליהו . בפרשה זו ניכרת היכרות קרובה ובלתי אמצעית עם אווירת התקופה בכלל ועם קורות הנביא בפרט , כך שניתן להניח שהמחבר היה מקורב לירמיהו , ואולי אף לזהותו עם ברוך . חיזוק להשערה זו ניתן למצוא בירמיה לו , 26 , 19 ובעיקר מג , 3-2 ששם השרים ' ) הזדים ( ' יוצאים כנגד ירמיהו , המדבר נגד הירידה למצרים , ומאשימים את ברוך בן נריה בהסתת הנביא 'למען תת אתנו ביד הכשדים להמית אתנו ולהגלות אתנו בבל . ' העוינות האישית של השרים כלפי ירמיהו וברוך מתאימה למתואר בסיפור על היחס אל הנביא ( וראו על כך בדיון שלהלן . ( גם סיומו המקורי של הספר בפרק מה של נוסח המסורה , כפי שהשתמר בנוסח השבעים , יכול לרמז שעורכי הפרשה חלקו לברוך את הכבוד הראוי לו . זיהויו של ברוך כמחבר של החלק העיקרי ב'ביוגרפיה' מתבסס גם על בחינת הזמן שבו נכתבו הדברים , כמו גם על הרעיונות המובעים בו , אשר תואמים את פרק הזמן שמיד לאחר החורבן : באמצעות הצגת התנהגותו של ירמיהו והבאת דבריו כמודל לאופן שבו יש להתייחס : 202-201 מוילנברג , , 1970 עמי ; 238-215 הולדיי , , 1989 עמ' . 287-286 , 24 מעניין לציין שדווקא מובינקל , 1914 ) עמ' ( 30-24 שלל , לפחות בתחילה , את האפשרות לשייך מקור זה לברוך , שכן לדעתו הדברים נכתבו לאחר הירידה למצרים , במהלך המאה הו' לפנה"ס . 71 ריצ'ל , 1966 ) עמ' ( 96-95 ניסה לבסס את הקו המדגיש את האופי האפיזודי של החיבור , ולמעט במשקלו של הקו המדגיש את חשיבותו של מחבר אחד בהתפתחות המסורות . בעבודתו של ניקולסון , 1970 ) עמ' ( 18 הוצעה מסקנה יוצאת דופן . בהתבסס על פון ראד , 1960-1957 ) ב , עמי , ( 25-14 השווה _ניקולסון את תיאור קורות ירמיהו לזה של אליהו או של אלישע . הוא שיער כי בבסיס ה'ביוגרפיה' עומד מעגל מסורות נרחב , אשר נערכו בתקופה מאוחרת יחסית וגובשו לכלל מערך סיפורי אחיד . נוסף על החיבורים שנמנו לעיל ראו גם : קרמרס , , 1953 עמ' ; 124-122 ונקה , , 1971 עמ' ; 95-94 לופינק , , 1978 עמ' ; 334-331 הופמן , , 1996 עמ' ; 189-179 תשנ"ז ב , עמ' . 103-90 פולמן , 1978 ) עמ' ( 48 הביע דעה קיצונית אף יותר , וראו על כך את ביקורתו של זייטס , 1989 ) עמ' , 236 והערה 72 . ( 65 ראו את יחידות א , ה , ו שהוגדרו לעיל . 73 על זמנו של פרק זה ומקומו ראו : טיילור , , 1987 עמ' ; 98-79 הולדיי , , 1989 עמ' , 311-307 וראו גם הופמן , תשס"א , עמ' 74 . 749-748 ראו : וייזר , , 1961 עמ' ; 329 ניקולסון , , 1970 עמ' , 112 וזאת בניגוד לדעות שהובעו במחקר ( כמו למשל זו של מיי , 1942 א , עמ' , ( 155-139 ובהן ניסיון לאחר את כתיבת הפרשה כולה למאה הה' לפנה"ס .

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help