sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:354

על ירושלים ובתקופה שלאחר החורבן . פרשה זו מורכבת משישה קטעים שונים במאפייניהם הסיפוריים , הלשוניים והרעיוניים : ( א ) קורות ירמיהו בימי צדקיהו ( לז -1לח . ( a 28 ( ב ) קורות העם בעת החורבן ( לט ( 10-4 ; 2-1 בלא שהנביא מוזכר . ( ג ) התיאור הכפול על העברת ירמיהו למצפה ( לח ; b 28 לט 18-11 , 3 י מ . ( 6-1 ( ד ) תיאור ימי גדליהו ( מ -7מא ( 18 בלא שהנביא מוזכר . ( ה ) קורות ירמיהו לפני הירידה למצרים ( מב . ( ( ו ) קורות ירמיהו בזמן הירידה למצרים ולאחריה ( מג-מד . ( למרות מורכבותה של ה'ביוגרפיה' ניכרת בה אחידות נושאית ויש בה רצף סיפורי , עדות לעבודת עריכה מקיפה ושיטתית . באמצעות תיאור זה מועבר מסר ל'עם הנשאר' וכן לגולים במצרים ובבבל , שאין להתנגד לשעבוד לבבל ויש לנסות לחיות תחת העול הבבלי ולנצל את אפשרויות השיקום . פרשה זו נתפסה במחקר כדוגמה מובהקת ל'ביוגרפיה נבואית . ' היו חוקרים שייחסו אותה לברוך , סופרו של ירמיהו , ראו בה מקור ספרותי אחיד , והבחינו במעט תוספות עריכה מאוחרות . לעומת זאת חוקרים אחרים הדגישו דווקא את אופייה 66 גם מבחינה לשונית מתחילה בפרק לז פרשה חדשה , ומרבית החוקרים הגדירו לאור זאת את סיומה של הפרשה ( מגילה , חטיבה , פרק כרונולוגי _nn-npn en , ב לו 32 ( קסלר , , 1965 עמי ; 248-247 הולד , 1975 , " עמי , 1989 ; 396-395 עמי 280 ואחרים . ( הולד" , 1989 ) עמ' ( 283-282 הציע לראות את תחילתה של הפרשה החדשה בבקשת המלך אל הנביא 'התפלל נא בעדנו אל ה' אלוהינו' ( לז , ( 3 ואת סיומו המקביל בציטוטה של בקשה זו 'לאמר התפלל בעדנו אל ה' אלוהינו' ( מב . ( 20 לדעתו , ההמשך בפרקים מג-מד הוא חטיבת הסיום , שמתוארת בה ירידת הנביא למצרים . על פרקים לז-סד ראו גם פרדו , . 259-247 , 1994 67 ראו את החלוקה המקבילה של קרמרס , 1953 ) עמ' ( 131 וונקה , 1971 ) עמ' ( 95-94 לחמישה פרקים ולעשרה קטעים , המבוססת על הניתוח של דוהם . ( 1901 ) לביקורת על חלוקה זו ראו הולדיי , , 1989 עמ' , 282 וראו גם להלן . רודולף , 1947 ) עמ' ( 1 מגדיר את הפרקים לו-מה כיחידה עצמאית ומחלק את הפרשה בצורה דומה לזו שהוצעה בחיבור זה . גם חלוקתו של קרול , 1986 ) עמ' ( 721-669 דומה באופן עקרוני , אולם בשני המקרים אין עיסוק בשאלה אם חלוקת משנה זו היא חלוקה ספרותית או שיש לה משמעות גם לתהליך החיבור של הפרשה ולהרכב מקורותיה . ראו בנקודה זו את ביקורתו של הופמן ( תש '' ס , עמי , 104-103 הערה ( 3 ואת החלוקה המקבילה שהציע ( תשס"א , עמ' . ( 747-679 68 הופמן ( תש"ס , עמי 103 והערה ( 1 עמד על חשיבותו ומשמעותו של השורש ש א ר ( בעיקר כשם העצם 'שארית ( ' כמילת מפתח ביחידה הספרותית של ירמיה מ -1מג 69 . 7 להגדרה העקרונית של 'הביוגרפיה הנבואית' ראו : רופא , תשמ"ג , עמ' , 103-92 ושם ספרות נוספת . לנושא זה ראו גם : ניקולסון , , 1970 עמ' ; 51 , 17 , 2 הופמן , תשנ"ז ב , עמ' , 90 הערה , 1 ושם ספרות נוספת ; תשס"א , עמ' . 57 70 לנושא זה ראו את הדעות שהביעו : דוהם , , 1901 עמ' ; xvi-xiv פולץ , , 1928 עמ' ; xlvi קרמרס , , 1953 עמ' ; 123 אייספלד , , 1965 עמ' ; 354 ברייט , , 1965 עמ' ; lxvii רודולף , , 1947 עמ' ; xvi-xiv

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help