sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:352

ממלכת בבל , ( המשכו במהלך המאה הה' לפנה"ס וסופו בתקופות ההלניסטית והרומית . ג . סיכום בראשית סעיף זה הוצג הצורך לבחון שתי שאלות יסוד : דרך כתיבתו , גיבושו ועריכתו של ספר ירמיה , ותולדות גלגולי הטקסט של ספר זה עד חתימתו הסופית . בדיון שלעיל לא הייתה כוונה לסקור את כל תולדות המחקר , אלא לציין את אבני הדרך בו ולנסות לגבש תפיסה כללית שתוכל לשמש נקודת מוצא בניתוח הפרקים הרלוונטיים למחקר זה . ואלה הנקודות העיקריות שעלו מן הדיון ? ( א ) נבואותיו של ירמיהו הן הבסיס לספר ירמיה . יש להניח שדבריו הועלו על הכתב בסמוך לזמן שבו הם נאמרו . חלק מדברי הנביא קובץ וגובש בקובצי נבואות . אפשר שקבצים אלה נכתבו על רקע אירועים מיוחדים או בנקודות מפתח בתולדות העם ובחיי הנביא . ( ב ) המגילות הכתובות עובדו קודם ששולבו בספר ירמיה . סביר להניח שגם בשלב גיבוש הספר נערכו המגילות ביסודיות . חלק מהנבואות שולב במסגרת הרעיונית של העריכה הדויטרונומיסטית , גם אם הרעיונות של העריכה לא תמיד תאמו את רוח דברי הנביא . ( ג ) זמן כתיבתם של מרבית קטעי הפרוזה מאוחר לזמן שבו הועלו הנבואות על הכתב . במערך זה שולבו מסורות עממיות , בצד סיפורים שבאו להראות את חשיבותו של הנביא ואת נכונות נבואותיו . הפרוזה קרובה לנבואה הן בשפתה והן ברעיונותיה , היא מושפעת ממנה , ובכמה מהמקרים אף מבוססת עליה . עוד ראיות לזמנם המאוחר של הסיפורים הביוגרפיים ההיסטוריים הם ההאחדה של סיפורים כפולים והשילוב של מסורות שונות כבר בטקסט הראשוני . ( ד ) סביר להניח שכמה מקורותיו של ירמיהו ערב החורבן ואחריו נכתבו בידי אחד ממקורביו ומעריציו של הנביא . ההקשר המתבקש הוא לברוך , אך נראה שהגיבוש 60 ראי : לוסט , , 1981 עמ' ; 142-119 טוב , תשנ"ט , עמ' . 61-60 61 ראו : רופא , תשמ"ו , עמ' , 1991 ; 310 עמ' ; 315-307 שנקר , , 1994 עמ' ; 293-281 פיובנלי , , 1995 עמ' ; 49-35 פרי , , 1998 עמ' . 82-69 בהקשר זה השוו למשל את הרעיונות המרכזיים ואת המקומות הנזכרים בירמיה יז ; 27-19 לא 39-37 עם אלה שבספר נחמיה ( ובהקשר הגאוגרפי השוו בעיקר ל יג . ( 22-15 ראו : לונדבום , , 1975 עמ' ; 6-5 טוב , , 1981 עמ' 1167-166 הולדיי , , 1989 עמ' 62 . 8 לנושא זה ראו הופמן , תשס"א , עמ' 63 . 62-60 לנושא זה ראו את ההבחנה המוצדקת שעשה הופמן ( שם , עמ' ( 63-62 כץ הסוגים השונים של קטעי הפרוזה . 64 לנושא זה ראו את הדיון שלהלן , עמ' . 366-357

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help