sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:351

ותוספות עריכה ( שמקצתן בעלות אופי הרמוניסטי ומקצתן נוספו מתוך רצון להתאים את הטקסט לאידאולוגיה של העורך ;( הכפלות של טקסטים מוכרים ; פירוש של טקסטים , גם על יסוד ספרים אחרים במקרא . הנוסח המורחב מקביל לכל הנוסחים המוכרים בעברית ( ובכלל זה מרבית הקטעים מקומראן וכמה קטעים מהגניזה הקאהירית _, ( למצע המשוער של הפשיטתא , לתרגומים הארמיים , לוולגטה , ולעיבודים ונוסחים מאוחרים של תרגום השבעים . טוב שיער שעורך אחד היה אחראי להרחבות ולשינויים שבנוסח המסורה , אולם לדעת הולד , " השוני בטכניקה הספרותית של הרחבת הטקסט ועריכתו מעיד על עבודתם של שני עורכים . המגמה של העריכה המאוחרת הוגדרה היטב בידי שטולמן כרצון להדגיש את אי הציות המתמשך של העם ואת העובדה שהגלות היא חלק מהעונש של אלוהים על כך . בהסתמך על המאפיינים של שני הנוסחים המקבילים של ספר ירמיה ניתן להניח היכן הם נכתבו ונשמרו . העובדה שחלק מקטעי המגילות בקומראן — המקבילים לנוסח השבעים הקצר — קרובים בזמנם לתאריך המשוער של התרגום ליוונית , מחייבת להניח שהמצע לתרגום זה נשמר בקפדנות והתקיים באופן עצמאי , ככל הנראה במצרים . לחלופין , נוסח המסורה משקף כוונות הרמוניסטיות המאפיינות גם את הנוסח השומרוני . זהו הטיעון העיקרי להנחה שהוא משקף את המסורת הארץ ישראלית . על רקע מאפיינים אלה ניתן לשער גם מה היה זמנם של שני נוסחים אלו . הנוסח הקצר והקדום נכתב , ככל הנראה , בימי הגלות ( שולב בו מעט חומר השייך אולי לתקופה הבתר גלותית ומעט תוספות מתקופה שלאחריה . ( הנוסח המאוחר נערך לאורך תקופה ארוכה . ראשיתו בראשית ימי שיבת ציון ( שכן יש בו עדות לנפילת 52 לאפיינן של תוספות אלו ראו בהפניות לחיבורו של טוב , , 1981 עמ' , 1985 ; 167-150 עמ' ; 237-215 תשנ"ט , עמ' 53 . 61-57 לדיון בנושא זה ראו : טוב , , 1981 עמ' ; 149 , 146-145 תשנ"ז , עמ' ; 312-302 תשנ"ט , עמ' , 55 ושם ספרות נוספת . 54 טוב , , 1981 עמ' , 152 וראו את האפיון של תוספות אלה מבחינת העריכה ומבחינה רעיונית אצל הנ"ל , תשנ"ט , עמ' 55 . 61-60 הולדיי , , 1989 עמ' 56 . 38 ראו שטולמן , , 1986 עמ' . 144-142 על מגמות נוספות של העריכה המאוחרת ראו טוב , תשנ"ט , עמ' . 61-60 57 ראי : ינזן , , 1973 עמ' 1128-127 טוב , , 1976 עמ' . 165 קיומם של טקסטים בקומראן , הקרובים לנוסח השבעים , מעניי ן בפני עצמו , ופותח פתח להשערות רבות על הקשר שבין יהודי _א _^ _ ישראל ( או לפחות הקהילה היהודית של קומראן ) למצרים , ועל אופן שמירתן של מגילות הספרים הקדומות . לנושא זה ראו גם את דבריו של רופא , תשנ"ח , עמ' 58 . 220 לנושא זה ראו הולדיי , , 1989 עמ' , 7-6 ושם ספרות נוספת . 59 על כך ראו _פיובנלי , , 1995 עמ' , 49-35 ושם ספרות נוספת .

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help