sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:345

ביסודו של הספר , כלפי צורתן המקורית ודרך השתמרותן ( עם דגש על ההעברה בעל פה ) וכלפי מהימנותן ההיסטורית . בשנות השישים והשבעים התגבש המחקר על אופן עריכתו וגיבושו של ספר ירמיה . חשיבות רבה הייתה באותה עת למחקרו של ריצ'ל , אשר התנגד ל'שיטת המקורות' של מובינקל וטען שהשירה והפרוזה השתמרו יחד בתוך מקבצים של מסורות . לשיטתו , הספר עבר תהליך ארוך של עריכות חוזרות ונשנות , שבמסגרתן קובצו יחידות קטנות העורך או המחבר , וקשר זאת לאדם שחי בראשית המאה הה' לפנה"ס , והיה קשור למסורת הדויטרונומיסטית . שאלת מקומו של ברוך בכתיבת מקור B תפסה מקום מרכזי בדיונים של שנות החמישים . היא נשארה בלא תשובה ברורה , ונשכחה עד שנות השבעים , עת התפרסמה עבודת המפתח של ונקה . ( 1971 ) לסיכומו של נושא זה ראו לונדבום , , 1975 עמ' , 5 וראו גם להלן . 13 חל ק גדול מהביקורות נגד השקפות דוהם _, מובינקל וממשיכיהם הופנה נגד התפיסה של זהותו , מקומו וזמנו של מקור , c נגד היקף החומר שיש לשייך לו , ובעיקר נגד שיוכו לדויטרונומיסט . שני מאמרי מפתח על נושא זה התפרסמו בשנת , 1951 וראו : היאט , , 1984 עמ' ; 251 קזל , , 1984 עמ' . 91-89 לסקירה מפורטת של שלב זה במחקר ספר ירמיה ראו הולדיי , , 1989 עמ' . 14-12 כבר בשנת 1951 הדגיש ברייט שהשפה של מקור c לא הייתה מיוחדת לדויטרונומיסט , והיא מאפיינת את שפת הפרוזה שרווחה במאה הד לפנה"ס . ראו ברייט , , 1951 עמ' , 35-15 וראו גם בפירושו של הנ"ל לספר ירמיה , 1965 ) עמ' . ( ixxiii-ixvii בעקבות ברייט הלכו גס חוקרים אחרים , וראו למשל : ויינפלד , , 1972 עמ' ; 138-135 הולדיי , , 1975 עמ' . 412-408 בניגוד לכך , היו שהציעו לראות בלשון של מקור c אה השתקפות לשונו של ירמיה . ראו למשל : וייפרט , , 1973 עמ' ; 229-228 תומפסון , , 1980 עמ' . 34 לסקירה של הנחות אלה ולביקורת ראו אוקונור , , 1988 עמ' . 151 למרות חילוקי דעות אלו הסכימו מרביתם שלפחות עריכת הספר קשורה קשר הדוק לחוגים הדויטרונומיסטיים שפעלו בירושלים . נקודה זו חשובה לנושא הנדון בספר זה , ולהלן תידון שאלת מהותו של הקשר בין תיאור החורבן בספר מלכים ובין תיאורו בספר ירמיה , וכך גם באשר לתיאור ימי גדליהו ( מלכים ב , כה ; 26-22 ירמיה מ -7מא . ( 18 14 נקודה זו הדגישו בעיקר חוקרים מן ה'אסכולה הסקנדינבית . ' אלה יצאו חוצץ נגד 'שיטת התעודות' וגיבשו תפיסה חלופית בדבר העברה בעל פה של 'קובצי מסורות' אשר הועלו על הכתב ונערכו לאחר החורבן . חוקרים אלו שללו את שיטת הזיהוי של מקורות שונים בספרי הנבואה , וטענו שהם הורכבו מכמה מערכים של מסורות , אשר גובשו לאחר תהליך ארוך של העברה בעל פה . אנגנל יישם את דעתו זו על ספר ירמיה , וראו על כך את סיכומיהם של לונדבום , 1975 ) עמ ( 14-11 והובס , 1984 ) עמ' . ( 183-182 דעה זו קיצונית ואינה מקובלת עוד במחקר . יש בה התעלמות מקיומה של כתיבה בהיקף נרחב בשלהי ימי הבית הראשון , והחוקרים הנמנים עם אסכולה זו אינם מתמודדים כראוי עם עדויות פנימיות שיש בטקסט , כמו למשל התיאור בירמיה לו , הקשר שבץ כמה מהנבואות לכמה מקטעי הפרוזה , העדויות לשלבי עריכה שונים בטקסט ועוד . ראו על כך את הביקורת של ריצ'ל , , 1966 עמ' ; 24-21 לונדבום , , 1975 עמי ; 16-14 הובס , , 1984 עמ' , 184-180 ושם גם ספרות נוספת . 15 לנושא זה ראו למשל : היאט , 1956 ב , עמ' ; 793-777 רודולף , , 1947 עמ' ; xxiii-xiv ברייט , , 1965 עמי . 24-19 ' 7 _M , 1966 > 2 m 16 . lxxviii-lxiii

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help