sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:344

ונכתבו במגילה שחוברה בשנה הרביעית למלכות יהויקים . המגילה נערכה במצרים במאה הו' או בראשית המאה הה' לפנה"ס . מובינקל החשיב 'תעודה' זו כאותנטית וכמהימנה ביותר . ה'תעודה' השנייה ( B ) כוללת סיפורים ביוגרפיים היסטוריים ( בעיקר בפרקים כו-כט ; לד-מד . ( אין זו ביוגרפיה של ממש , במובנה המודרני , אלא קובץ של סיפורים שהועברו במשך זמן מה בעל פה ונאספו בידי אחד ממעריצי הנביא בעת שנערך מקור . a מובינקל הדגיש שמחברה של 'תעודה' זו לא היה ברוך בךנריה . ה'תעודה' השלישית ( C ) קשורה לרובד הדויטרונומיסטי וכוללת בעיקר את נאומי הפרוזה הפזורים בספר . המאפיין העיקרי של מקור זה הוא הנטייה להשתמש בסגנון אחיד ובנוסחאות קבועות , והרעיון המרכזי העומד ביסודו הוא החטא של יהודה והעונש שבא בעקבותיו . מובינקל קבע כי יש קרבה רעיונית וספרותית רבה בין ' תעודה' זו לבין המקור הדויטרונומיסטי , והסיק מכך שמהימנותה פחותה מזו של מקורות . b _^ a הוא התקשה לקבוע את זמנה של ה'תעודה' השלישית , אך הניח שאין היא מאוחרת מסוף המאה הה' לפנה"ס . ה'תעודה' הרביעית ( ס ) היא מקור עצמאי , ומובינקל כינה אותה בשם 'ספר הנחמה' ( ל -1לא . ( 28 לדעתו , יש להוסיף לתעודה זו תוספות מאוחרות כמו למשל חלק מפרקים מו-נא , ה'נספח' בפרק נב ועוד . לגישתו זו של מובינקל היה מקום מרכזי בחקר ספר ירמיה , ובתוספת של תיקונים ועדכונים שונים היא נתפסה כתשובה לרוב הבעיות הקשורות בגיבוש הספר " . חוקרים רבים קשרו את מקור A למגילה המתוארת בירמיה לו ( אף כי מובינקל עצמו לא הציע זאת , ( וייחסו את כתיבתו של מקור b לברוך ( אם כי מובינקל דחה רעיון זה , לפחות בהתחלה ' . ( ביקורות הופנו בעיקר כלפי זהותן של ה'תעודות' השונות העומדות 5 מובינקל , , 1914 עמ' 6 . 56 , 48 , 23-17 שם , עמ' . 56 , 30-24 יש להעיר שלאחר זמן שינה מובינקל את דעתו באשר למחבר של מקור . B ראו , הנ"ל , , 1946 עמ' , 65-61 וראו על נושא זה גם בדיון שלהלן . 7 לדעת מובינקל , , 1914 עמ' , 33-31 ניתן לכלול ברובד זה את הקטעים האלה : ג ? 13-6 ז -1ח ; 3 יא ; 14-9 , 5-1 יח ; 12-1 כא ; 10-1 כב ; 5-1 כה ; 11-1 כז ; כט ; 23-1 לב ; 44-24 , 16-6 , 2-1 לד ; 22-1 לה ; 19-1 לט ; 18-15 מד ; 14-1 מה . יש להעיר שתעודה זו מקבילה ל'תוספות המשניות' של דוהם , 1901 ) עמ' xx ואילך 8 . ( מובינקל , , 1914 עמ' , 45-31 וראו גם _בעמ 9 . 53-46 שם , עמ' . 57 10 שם , עמ' 11 . 57-52 , 47-46 ראו למשל : פפייפר , , 1941 עמ' ; 511-500 אייספלד , , 1951 עמ' . 151 ראו גם את העמדה הבסיסית בפירושים העיקריים לספר ירמיה : רודולף , ; 1947 היאט , 1956 ב ; ברייט , ; 1965 קרול , ; 1986 מקקיין , ; 1995 ; 1986 הופמן , תשס"א . 12 ראו בהקשר לכך את דעתו של רובינסון , 1924 ) עמ' ( 221-209 על חלקו של ברוך בחיבור . ראו גם את עבודתו של מיי 1942 ) א , עמ' , ( 155-139 אשר שלל את הגישה הרואה בברוך

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help