sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:341

להגדירם כתחיבה , אשר משקפת עמדות שרווחו בשלהי ימי גלות בבל ובימי שיבת ציון . בתיאור החורבן ( מלכים ב , כה ( 21-1 שובצה תחיבה מקבילה , אשר עוסקת באותם נושאים ומבטאת אותן מגמות . פסוק 12 הוא היחיד בתיאור כולו שאינו עוסק בגורל ירושלים ותושביה , אלא מתמקד בשארית שהורשתה להישאר ביהודה ולא לצאת לגלות . תוכנו של הפסוק ברור : הוא עוסק בחלק ' ) ומ ' ... במשמעות 'מתוך ( ' מקבוצה שנקראת 'דלת הארץ . ' ציבור זה מוגדר במקבילה שבירמיה לט 10 'העם הדלים אשר אין להם מאומה , ' ולפי מלכים ב , כה a 12 הוא הושאר ביהודה בפקודת נבוזראדן ( והשוו לתפקידו של נבוזראדן בירמיה מ ( 16-1 כדי להיות 'לכורמים וליוגבים . ' הצירוף 'דלת _'pxn מופיע במקרא בסך הכול ארבע פעמים , מתוכן פעמיים במלכים ב ( כד ; 14 כה ( 12 ופעמיים בירמיה ( מ ; 7 נב . ( 16 בהנחה שהפסוק בירמיה מ 7 הוא תחיבה מאוחרת שאינה מופיעה בשבעים ( וראו להלן , ( יוצא שזהו ביטוי המיוחד לשני האירועים של הגלות . הקשר בין שני אירועים אלה בולט : אם לאחר גלות יהויכין ... ' לא נשאר זולת דלת עם הארץ , ' הרי שלאחר החורבן הושארו 'ומדלת הארץ ' ... לאור קשר זה ולאור הגדרת כד 14-13 כתחיבה מאוחרת , יש להניח שגם כאן מדובר בתוספת מאוחרת , אשר מבטאת אידאולוגיה שרווחה בקרב גולי בבל ושבי ציון , ולפיה עילית העם גלתה , ומי שנותרו בארץ הם קומץ אביונים , אשר קיומם בה שולי וחסר משמעות . תוספת זו היא המשכו של המסר של כד . 14 היא יוצאת חוצץ נגד הצגתם של ה'נשארים' בפסוק 22 כגוף בעל מעמד וסמכויות , אשר ממשיך לנהל את חייו . _VxwpxD בהנחה ששני ה'נספחים' ( מלכים ב , כה ( 30-22 נוספו ליצירה _המשנה תורתית בעיצומם של ימי הגלות , תוספת זו קוראת תיגר על המסר של שניהם : ' והעם הנשאר בארץ יהודה ' ... ( פסוק ( 22 הוא 'ומדלת הארץ ' ... ( פסוק ;( 12 מי שהשאירם לא היה 'נבוכדנאצר מלך בבל' ( פסוק ( 22 אלא 'רב טבחים' ( פסוק ;( 12 הם לא הושארו כדי לחדש את החיים הלאומיים בהנהגתו של גדליהו בן אחיקם בן שפן ( פסוקים ( 23-22 אלא כדי לשמש כורמים ויוגבים ( פסוק ( 12 בעבור השלטון הבבלי . 163 על מאפייני הספרות מראשית ימי שיבת ציון ראו את הסיכומים של אקרויד , 1968 ) עמ' ( 137-62 וויינפלד ( אצל : תדמור , תשמ"ג , עמ' . ( 175-165 _n 164 Dtr 2 תיאר רק את האירועים שתאמו את רעיונותיו והצדיקו את הקו שרצה לבטא . מסיבה זו הוא התמקד בתיאור המתרחש בירושלים , ולא הזכיר את שהתרחש באותו זמן בשאר חלקי _הא _. _^ על העדויות ההיסטוריות שנשתמרו על המתרחש בשאר חלקי , _psn ראו בדיון שלעיל , עמ' . 106-95 165 פסוק זה הוא חלק מתוספת מאוחרת רחבה ( לט ( 13-4 , 2-1 לנוסח המסורה , אשר אינה מופיעה בנוסח השבעים . לנושא זה ראו בדיון שלהלן . 166 וראו להלן דיון רחב במאפייניו של רעיון זה בספרות שיבת ציון .

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help