sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:339

בכרוניקה הבבלית , כמו גם על יסוד התיאור בירמיה כז ; 22-16 כח , 3 ידוע שהבבלים לקחו שלל מבית המקדש ומארמון המלך , אולם ספק אם אכן נלקחו 'כל אוצרות בית ה' ואוצרות בית המלך' וקוצצו 'כל כלי הזהב . ' סיומו של הפסוק , המציין שהשלל נלקח 'כאשר דבר ה , " גרם למרבית החוקרים לראות בו תחיבה משנית , שנעשתה בהשפעת תיאור החורבן בפרק כה . גם פסוק 14 חריג ברצף התיאור של גלות יהויכין , שכן הוא חוזר על המידע שבפסוקים , 16-15 , 12 ולא זו בלבד אלא שהוא גם מתייחד בהכללה שיש בו . זהו הפסוק היחיד שמכליל את הגלות על 'כל ירושלים , ' 'כל השרים , ' 'כל גבורי החיל , ' ' כל החרש והמסגר , ' ומסכם בהכללה 'לא נשאר זולת דלת עם הארץ , ' עדות לכך שמחברו הכיר את התיאורים המקבילים במלכים ב , כה 12 ובירמיה נב . 15 תיאור 152 ראו את התיאור בשורה 13 בכרוניקה _, BM 21946 וראו ויסמן , , 1956 עמ' ; 73-72 גרייסון , 1975 א , עמ' . 102 153 בירמיה נזכרים במפורש 'הכלים הנותרים בית ה' ובית מלך יהודה וירושלם' ( כז , ( 21 ויש על כך חזרה משולשת ( פסוקים . ( 21 , 20 , 19 על המגמה הרעיונית של נוסח השבעים לפסוקים אלה ראו : רופא , תשנ"ז , עמ' ; 184-180 תשנ"ח עמ' . 226-225 במלכים ב כה 15-13 נמסר על הגליה , , נוספת של כלי המקדש . 154 נקודה זו הודגשה כאמור כבר במחקרו של שטאדה , 1884 ) עמ' , ( 277-271 והתקבלה על דעתם של מרבית החוקרים . לסקירה של הדעות במחקר , לביקורת עליהן ולספרות מקיפה ראו זייטס , 1989 ) עמ' , ( 189-177 , 173-168 אשר רואה בפסוק זה אלמנט חשוב בתאוריה שלו על החיבור המשנה תורתי בעקבות הגלות של שנת 597 לפנה"ס . כוגן ותדמור , 1988 ) עמ' ( 314-313 ערערו על תפיסה זו . הם הדגישו שהגליית הכלים המתוארת בפסוק 13 תואמת למידע שבירמיה כז ; 18 כח , 3 ושמבחינה לשונית ועניינית קשור פסוק זה גם למלכים ב , כ . 18-16 על רקע זה הם הניחו שהגרעין ההיסטורי לפסוק זה יכול להיות אותנטי . לביקורת על הנחה זו ראו ברטלר , , 1991 עמ' . 545-543 לדעתי , אין לחפש את מקורם של שני הפסוקים האלה בתיאור של פרק כה ולהתבסס עליהם כמקור היסטורי לימי החורבן ( כנגד ברטלר , שם . ( סביר להניח שתחיבה זו הושפעה מתיאור לקיחת חפצי המקדש שב כה , 17-13 והשלימה מידע מרכזי החסר בתיאור גלות יהויכין . הדבר אמור בעיקר בלקיחת כלי הזהב , שהרי בתיאור השלל שלקחו הבבלים לאחר החורבן מוזכרים בעיקר כלי הנחושת . לנושא זה ראו נלסון , , 1981 עמ' 155 . 130-129 לנושא זה ראו : גריי , , 1964 עמ' ; 760 וירטויין , , 1984 עמ' . 473 156 הכללה נוספת בתיאור זה , למעט זו שבפסוקים , 14-13 באה לידי ביטוי בקביעה שהוגלו 'כל אנשי החיל' ( פסוק . ( a 16 מטרתה של ההכללה בנקודה זו שונה לגמרי ( וראו את הדיון בכך להלן , ( והיא משמשת אחד הטיעונים המרכזיים של ברני , 1903 ) עמ' ( 366 להיותו של פסוק זה ביטוי לראליה ההיסטורית של ימי החורבן עשר שנים אחר כך . 157 _טלמון , 1964 ) עמ' ( 119 עמד על הביטוי 'דלת עם הארץ' כמעשה מרכבה של שני ביטויים מוכרים : 'דלת _'pxn ( מלכים ב , כה ( 12 ו'דלת העם' ( ירמיה נב , ( 15 ועמד גם על הדמיון לביטוי ' מרום עם הארך בישעיה כד . 4 כעקבות זאת הדגישו כוגן ותדמור , 1988 ) עמ' , ( 312 שבכל מקרה הכוונה כאן אינה ל'עם . _'psn על השמטתו של ירמיה נב 15 מנוסח השבעים ראו : רופא , תשנ"ז , עמ' ; 184-180 תשנ"ח , עמ' . 225

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help