sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:336

א . 4 זמנן , מקורן ומגמתן של התוספות לתיאורו של _n Dtr ( מלכים ב , כד ; 14-13 כה ( 12 התיאור הקצר של גלות יהויכין מתחלק לשלושה חלקים : המצור על העיר עד לכניעתה ( כד ;( 11-10 הגליית עילית העם והובלת השלל לבבל ( פסוקים ;( 16-12 והמלכת 139 ראי : _זייטס , , 1989 עמ' ; 224-219 מורי , , 2001 עמ' 140 . 260-256 בהקשר זה אפשר לציץ את הערתו של לונג , 1984 ) עמ' ( 29 בפירושו למלכים א , שבה הלך בעקבותיו של פון ראד והדגיש את חשיבותה של הפרשה כביטוי למקומו של בית דוד באידאולוגיה _המשנה תורתית . עם זאת , כפירושו למלכים ב ( 1991 ) אימץ לונג את הגישה שננקטת גם בחיבור זה , ולפיה ה'נספח' המתאר את שחרורו של יהויכין מכלאו נוסף לחיבור הקדום כלקח לגולי בבל כדי ש'יאמצו ללבם את המסר , אשר במקרה זה , להיות גולים בבבל משמעותו גם לדעת להסתדר עם הבבלים' ( שם , עמ' . ( 289 141 לתיאור גלות יהויכין ( מלכים ב , כד ( 17-10 והחורבן ( כה ( 12-1 נתחבו שתי תוספות העוסקות ב'נשארים . ' מטרתו של סעיף זה לבסס את הטיעון בדבר איחורן של תוספות אלה ולהבהיר את מגמת תחיבתן . 142 כניעתו של יהויכין מתוארת בפסוק , 3 / 2 אך אינה מוסברת . את מעשהו של יהויכין ניתן להבין לאור העובדה שאביו הוא שמרד , ולאחר מותו נוצרה הזדמנות לקבל תנאי כניעה נוחים ( ליפשיץ , את מעמדו של המלך בגולת בבל . מבחינה היסטורית הסיפור נקשר לכניעתו של יהויכין בשנת 597 לפנה"ס , ומבחינה רעיונית מטרתו להדגיש ש'גם אם יתאחר בוא יבוא . ' שחרור יהויכין והכבוד שזכה לו מעידים שבסופו של דבר עתידים דברים להשתנות , ויש לנהוג בסבלנות . יש יסוד להניח שבאמצע המאה הו' לפנה"ס , לאחר שחרורו של יהויכין מכלאו ולפני נפילת בבל ועליית פרס , הועבר מסר זה באמצעות הוספת ה'נספחים' לסופו של תיאור החורבן . לפי המסר החדש אין לדבר עוד על חורבן מוחלט ועל גלות שלמה ( מלכים ב , כה , ( b 21 כי אם על פתח תקווה להמשך חיים תחת שלטונם של הבבלים . ניתן לראות בכך עדות לפיכחון לאומי , להשלמה עם המצב הקיים ולרצון להמשיך להתקיים , בד בבד עם הכרה מפוכחת במגבלות הקיימות . בתוך כך מתבטאת תפיסה שונה לגמרי של מעמד ה'נשארים' ביהודה ושל קבוצת הגולים בבבל . קשה לדעת היכן התפתחו תפיסות אלה והיכן נכתבו . על יסוד פרשת שחרורו של יהויכין והיחס אליו אפשר לשער שהדברים נכתבו בבבל . אף שהמקור לתיאור ימי גדליהו הוא יהודאי ( להלן , עמ ' , ( 385-380 הרי שב'נספח' על ימי גדליהו הדגש הוא על התרוקנות _psn לאחר בריחתם של ה'נשארים' למצרים . העובדה שהתוספות המאוחרות ( מלכים ב , כד ; 14-13 כה ( 12 'עונות' ל'נספחים' שב כה 30-22 ומאזנות אותם מתוך ההשקפה של גולי בבל , מחזקת את ההנחה שהיה זה דיאלוג שכולו התרחש בגלות .

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help