sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:335

ההשערה ששני ה'נספחים' נוספו בזמן אחד ומתוך מגמה רעיונית אחת : 136 להראות שהחיים תחת שלטון בבל , הן ביהודה והן בגלות , אפשריים בתנאי שמקבלים את עול בבל ומשלימים אתו . מגמה רעיונית זו הודגמה באמצעות שתי אפיזודות היסטוריות : האחת היא זו שבמלכים ב , כה . 26-22 מתוארת בה 'ההחמצה הגדולה' שאירעה עם רציחתו של גדליהו בידי ישמעאל בן נתניה 'מזרע המלוכה' ( פסוק , ( 25 וזאת לאחר שהבבלים אפשרו לבסס חיים מדיניים מחודשים ביהודה מיד לאחר חורבן ירושלים . האפיזודה האחרת היא זו שבפסוקים . 30-27 מתואר בה שחרורו של יהויכין מכלאו בידי אוויל מרדך מלך בבל , ומודגש מעמדו המכובד ביחס לכל המלכים הכלואים בבבל . סביר להניח כי שתי האפיזודות ההיסטוריות האלה היו ידועות לבני הדור , והאירועים המתוארים בהן היו מהחשובים בתולדות העם היהודי בתקופה שמיד לאחר החורבן ( ימי גדליהו ) ובעיצומם של ימי הגלות , _כ 25 שנה אחר כך ( שחרור _יהויכין . ( אולם הקיצור שבו מתוארות שתי הפרשות , _צמידותן וחוסר הקשר הגאוגרפי והכרונולוגי ביניהן , ממחישים עד כמה החשיב המחבר את המסר ולאו דווקא את פרטי האירועים שתיאר . גם בגרסה הקצרה של תיאור ימי גדליהו ( מלכים ב , כה ( 26-22 וגם בגרסתו הרחבה ( ירמיה מ -7מא ( 18 מודגשים הסיכויים שהיו ל'עם הנשאר ביהודה' לשקם את החיים הלאומיים תחת שלטון בבל מיד לאחר החורבן . בולטת גם ההאשמה כלפי ישמעאל בן נתניה 'מזרע המלוכה' על רצח גדליהו . מעשה הרצח הביא להחמצתה של אפשרות השיקום , המתוארת כאפיזודה יחידה ובלתי חוזרת . הלקח מכך ברור : הבבלים מאפשרים את המשך קיומו של העם בארצו , בתנאי שיכיר בשלטונם . המסר העיקרי בסיפור בא לידי ביטוי בדבריו של גדליהו ( מלכים ב , כה : ( 24 'אל תראו מעבדי הכשדים שבו _בא _^ ועבדו את מלך בבל ויטב לכם . ' מסר דומה מועבר בתיאור שחרורו של _יהויכין . לכאורה אפשר לראות בו ביטוי לקיום הבטחת הנצח שניתנה לבית דוד . אולם כפי שיידון להלן , דומה שיותר משהוא נועד למקם את המלך בהיסטוריוגרפיה המשנה תורתית , ממחיש סיפור זה שבו מתואר שחרורו של יהויכין . לנושא זה ראו : כוגן ותדמור , , 1988 עמ' ; 330-329 זייטס _, , 1989 עמ' . 199 136 הנחה זו שונה מהנחתו של אובריאן , 1989 ) עמ' , ( 271 שה'נספחים' שייכים לשני שלבי עריכה שונים . לנושא זה ראו גם : קרוס , , 1973 עמ' ; 289-277 פרידמן , 1981 ב , עמ' . 192-189 השוו גם לדבריו של זייטס , 1989 ) עמ' , ( 193 , 175 וראו את ביקורתו של ואן קוילן , 1996 ) עמ' . ( 44-43 137 בנושא זה ראו : וולף , , 1961 עמ' ; 186-171 _לבנםון , , 1984 עמ' ; 361-353 בקינג , , 1990 עמ' . 293-283 על הבעיות הלשוניות שיש בפסוק זה ראו עמ' 385-380 שלהלן . 138 כך גרסו בשינויי דגש כאלה ואחרים מרבית החוקרים , וראו : נות , , 1943 עמ' ; 108-107 פון ראד , , 1948 עמ' , 1960-1957 ; 90 א , עמ' 1966 ; 343 א , עמ' ; 220 קרוס , , 1973 עמ' ; 277 לבנסון , , 1984 עמ' , 361-353 ואחרים . לספרות נוספת ראו מורי , , 2001 עמ' . 246-245

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help