sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:334

הגולים לבבל . חיזוק לזמנם המאוחר של תיאורים אלה ניתן למצוא בתפיסות השונות המשתקפות בהם , במיוחד בשני נושאים : ( א ) באשר לבבלים : בתיאור החורבן ( מלכים ב , כה ( 21-1 הבבלים הם הצד המחריב , השורף , המנתץ , ההורג והמגלה . בולטת אכזריותם כלפי צדקיהו , ירושלים והמקדש , שרי המלך ותושבי הממלכה . לעומת זאת , בתיאור שבפסוקים 30-22 הבבלים הם ש'הפקידו' את גדליהו במצפה , וגדליהו מבטיח למי שייכנעו לבבלים כי ' ויטב לכם' ( פסוק . ( 24 הבבלים הם גם מי שמשחררים את יהויכין מכלאו , ונותנים את כיסאו 'מעל כסא המלכים אשר אתו בבבל' ( פסוק . ( 28 ( ב ) באשר ל'נשארים' ביהודה : בתיאור החורבן קבוצה זו אינה מוזכרת כלל . הקביעה היחידה ' ) ויגל יהודה מעל אדמתו' [ פסוק ([ 21 יוצרת את הרושם שביהודה לא נותר איש . לעומת זאת , בתיאור שבפסוקים 26-22 יש עדות להתנהלותם ולהתבססותם של ה'נשארים' לאחר החורבן בחסותם של הבבלים . מתוך נכונות לקבל את מרותם ולהכיר בשלטונם , נוצרת אצל ה'נשארים' חלופה לשלטון מלכי בית דוד . לדעתי , מהאמור לעיל עולה המסקנה שסיומה המקורי של היצירה המשנה תורתית _הבתר גלותית ( Dtr ) הוא _ב כה . b 21 במקרה זה , החורבן והגלות הם שיאו של הסיפור , אשר מסתיים בהקבלה לתיאור סופה של ממלכת ישראל ט . ( b 23 המסר פסימי וחד משמעי : 'ויגל יהודה מעל אדמתו : ' החורבן מלא , הגלות שלמה / 7 x , 77 לא נותר איש . רק כדור ויותר אחר כך נוספו לתיאור החורבן שני 'נספחים' מאוחרים . הדיון בתיאור ימי גדליהו ( להלן , עמ' , ( 385-380 יבסס הנחה זו מבחינה טקסטואלית , ויעסוק גם בשאלת המקור ל'נספח' זה , אולם כבר בנקודה זו אני מבקש להביע את 132 על מלכים ב , כה 12 ראו את הדיון שלהלן , עמ' , 341 וראו גם את דבריו של אקרויד , , 1968 עמ' 133 . 57 כך הניחו למשל : מונטגומרי _, , 1951 עמ' ; 564 ליוור , אנציקלופדיה מקראית , ד , עמ' ; 1153 , 1143 , 1131 נלסון , , 1981 עמ' ; 89 , 86 , 61 כוגן ותדמור , , 1988 עמ' ; 324 אובריאן , , 1989 עמ' . 273-268 134 על מטרת הוספתם של שני 'נספחים' אלה לחיבור המשנה תורתי ועל מקורותיהם ( ובכלל זה הקשר של מלכים ב , כה לירמיה לט-מא _, ( ראו בדיון שלהלן . מהחוקרים שביססו את איחורם של אחד מה'נספחים' או של שניהם יש חשיבות טקסטואלית רבה למחקרו של פוהלמן , 1979 ) עמ' ( 109-94 וכן למאמריו של פרידמן 1981 ) א , עמ' 1981 ; 36-35 ב , עמ' . ( 192-189 לנושא זה ראו גם : ג'ונס , , 1984 עמ' ; 648 זייטס _, , 1989 עמ' , 196 הערות ; 198 , 197 אובריאן , , 1989 עמ' 287 , 271 והערה ; 32 מקנזי , , 1991 עמ' . 152 יש להעיר בהקשר זה כי אין לקבל את הרעיון שהציעו גרסיה לופז , 1987 ) עמ' ( 232-222 ובג , 1989 ) עמי , ( 55-49 כפיתוח לתזה של וירטויין , 1984 ) עמ' . ( 478-477 135 כפי שיידון להלן , תיאור ימי גדליהו מבוסס לדעתי על מקור עצמאי , אשר נכתב ביהודה זמן קצר לאחר החורבן , ושוקע גם בספר ירמיה . לעומת זאת , לא ברור מה היה מקורו של ה'נספח' השני ,

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help