sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:333

ברצף הסיפור והופך לעוד אבן דרך . מיד לאחר תיאור החורבן והגלות . ואף בלא סיכום תאולוגי שלהם ועמידה על משמעותם ההיסטורית , ממשיך הסיפור לתאר את קורות ה'נשארים' ביהודה ( כה ( 26-22 ואת שחרורו של יהויכין מכלאו , 26 שנה אחר כך ( כה . ( 30-27 בניגוד לתפיסה הקלסית של נות ושל רבים מממשיכיו , נקודת המבט בשני ה'נספחים' האלה נראית מאוחרת מזו של תיאור החורבן , והם נבדלים ממנו מבחינה טקסטואלית , רעיונית ונושאית . במרכזם עומדים מאורעות הרחוקים במקום ובזמן' מתיאור חורבנה של ירושלים ; העיר והמקדש אינם נזכרים כלל , וכמוהם גם 126 כאמור לעיל , הסיכום הרעיוני היחיד של גורלה של ממלכת יהודה ( מלכים ב , יז ( 20-18 נספח לסיכום גורלה של ממלכת ישראל . עובדה זו מדגישה עוד יותר את חסרונה של התייחסות מסכמת לגורלם של בית המלוכה ושל המקדש , לפחות כהגשמה של הנבואה במלכים ב , כא . 16-10 לנושא זה ראו גם זייטס , , 1989 עמ' . 174-173 קשה לקבל את דעתו של קרוס , 1973 ) עמ' ( 288 באשר לחסרונה של הערת הערכה מסכמת , וכן את התזה של אובריאן , 1989 ) עמ' ( 282-280 המסבירה את הגשמתה של נבואה זו בתיאור גלות יהויכין . על נושא זה ראו גם להלן . 127 על _ה'נספח' הראשון ראו בדיון שלהלן . על ה'נספח' השני ראו לבנסון , , 1984 עמ' , 361-353 וראו גם : בג , 1986 א , עמ' ; 56-49 מורי , , 2001 עמ' . 265-245 נות לא ייחס חשיבות רעיונית רבה לתיאור שחרורו של יהויכין , וראה בתיאור זה את הסיום המקורי של החיבור , אשר מוסר את פרטי המידע האחרונים שעליהם ידע המחבר . פון ראד , לשיטתו , הוסיף והרחיב על חשיבותו ומרכזיותו הרעיונית של קטע זה , וזיהה בו את 'בשורת האופטימיות' כלפי בית דוד . ראו : פון ראד , , 1948 עמ' , 1960-1957 ; 90 א , עמ' 1966 ; 347-334 א , עמ' . 220 בעקבותיו של _פון ראד הלכו חוקרים רבים , וראו את סקירתו של מורי , 2001 ) עמ' , ( 246-245 ושם ספרות מקיפה . 128 לשונו של תיאור זה שונה מהלשון המשנה תורתית המאפיינת את החיבור הקדום ( Dtr 1 ) או את זה המאוחר . ( Dtr 2 ) חסרים בה הביטויים המשנה תורתיים האופייניים , ואין בה שימוש במטבעות לשון שגורים . ההנחה שה'נספח' הראשון מבוסס על מקור עצמאי ושונה שמקורו ביהודה ( וראו על כך להלן , עמ' , ( 385-380 מחזקת את השונות הלשונית שלו מהיצירה של ה _" _ס . 129 בתיאור זה בולטת העובדה שלא נאמר דבר על מקומו של האל בהיסטוריה או על גמול ישיר או עקיף ולא ניתן הסבר תאולוגי לסיבת התרחשותם של הדברים . המאורעות גם לא נקשרו לרצף הרעיוני של תיאור החורבן , בבחינת מעשה נחמה שלאחר חורבן הארץ . יותר מכך , בתיאור ימי גדליהו יש נימה 'אנטי דוידית' יחידה מסוגה בהיסטוריוגרפיה המקראית . איש מזרע המלוכה רוצח את גדליהו בן אחיקם ומכשיל את ניסיונות השיקום של ה'נשארים' לאחר החורבן ( וראו בנושא זה את הדיון שלהלן , עמ' . ( 396 הקשר הרעיוני היחיד לתיאור המשנה תורתי נוגע לשחרור יהויכי ן מכלאו , אבל גם בנקודה זו רחוק הסיפור מהמסרים של המחברים הדויטרונומיסטים ( וראו להלן . ( 130 תיאור ימי גדליהו ( מלכים ב , כה ( 26-22 מתמקד באזור הסמוך למצפה ובאזור בית לחם . זהו ניגוד חריף לתיאור החורבן , העוסק רק במצור על ירושלים ומתמקד בגורל העיר , המקדש , המלך והעם שישב בה . 131 התיאור של ימי גדליהו עוסק בפרק זמן קצר שראשיתו מיד לאחר החורבן , ואילו שחרורו של יהויכין ( מלכים ב , כה ( 30-27 מתרחש לאחר 37 שנות גלות , 26 שנה לאחר החורבן 561 ) לפנה"ס . (

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help