sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:332

א . 3 ה'נספחים' במלכים ב , כה : 30-22 זמנם , מקום כתיבתם ומגמתם תיאור החורבן ( מלכים ב , כה ( 21-1 הוא חלק בלתי נפרד מהחיבור המשנה תורתי הבתר גלותי . ( Dtr ) דווקא על רקע זה בולטת שאלת סיומו : החורבן , שאמור להיות היעד שאליו מכוון המחבר , ושלפי מהלך הדברים הוא שיאו של התיאור וסופו , נבלע 121 על פרשת מותו של יהויקים ועל כוונותיה ההיסטוריוגרפיות ראו ליפשיץ , תשס''א , עמ' , 37-20 ושם ספרות נוספת . 122 על מקומו של יהויכין בספרות שנכתבה בבבל ראו בדיון שלהלן , עמ' 123 . 396 לנושא זה ראו למשל את הסקירות של אקרויד , 1968 ) עמ' ( 137-62 ושל ויינפלד ( אצל : תדמור , תשמ"ג , עמ' . ( 175-165 על חשיבותה של פעילות ספרותית זו ראו נות , , 1954 עמ' . 296 קשה לקבל את התאוריה של ינסן , ( 1956 ) ולפיה נכתבו ביהודה : ישעיה כא ; עובדיה ; תהלים מד ; עד ; עט ; פט ; קב , כצד ההיסטוריה המשנה תורתית כולה . 124 הדברים נאמרים בהסתייגות _מקביעותיו של ואן סטרס , , 1983 עמ' . 295 125 לנושא זה ראו : מונטגומרי , , 1951 עמ' ; 555 פרידמן , , 1956 עמ' ; 56 ברייט , , 1965 עמ' ; 691 גריי , , 1964 עמ' ; 760-759 , 753 פרידי ורדפורד , , 1970 עמ' ; 463 מלמט , תשמ"ג , עמ' ; 264-263 כוגן ותדמור , , 1988 עמ' ; 311 רופא , תשנ"ז , עמ' ; 184-180 תשנ"ח , עמ' . 226-225 קשה לקבל את דעתו של מובינקל , 1932 ) עמ' , ( 200-199 שהשימוש בסוג תיארוך זה מעיד בכל המקרים על תוספת מאוחרת , ועדיפה בעיניי דעתו של רופא ( שם , ( הגורסת שפסוקים 30-28 הושמטו מנוסח השבעים . לגלות . בצורה זו של הצגת הדברים יש ביטוי ליחס המיוחד של _n Dtr כלפי יהויכין הגולה בבבל . יחס שונה לגמרי כלפי בית המלוכה מתבטא בסיפור גדליהו . ( ג ) בקרב ציבור הגולים בבבל התקיימה פעילות ספרותית ענפה לאחר החורבן . אמנם עיקרה היה נבואה ושירה , ואין בידינו חיבור היסטוריוגרפי נוסף שהתחבר בגלות בבל , אולם ניתן לשער שהתקיימה שם גם פעילות היסטוריוגרפית . לעומת זאת אין כמעט מידע על פעילות ספרותית שנכתבה בארץ , למעט זו שמתוארים בה ימי שלטונו של גדליהו ( וראו להלן . ( לדעתי , הפעילות הספרותית בבבל נובעת בחלקה מ'חשבון הנפש' ומהשינויים הדתיים , החברתיים והלאומיים העמוקים שהיה על עילית העם הגולה בבבל לעבור כדי להתאים את אורחות חייה והשקפותיה לחיים בגלות . קהל ה'נשארים' ביהודה , לעומת זאת , עבר תמורה דרסטית פחות , שהרי נשאר על אדמתו , ומרבית המסגרות המקומיות שהיה רגיל להן נותרו על כנן . לאור זאת סביר להניח שתיאור היסטוריוגרפי , אשר מגמתו להבין את הסיבות לחורבן , נכתב בגולה . ( ד ) השימוש בתאריכים בבליים לפי מניין שנותיו של נבוכדנאצר ( מלכים ב , כד ; 12 כה , ( 8 וההקבלה המסוימת בין מאפייני תיאור החורבן לכרוניקות הבבליות , יכולים לחזק את הטענה שהחיבור נכתב בבבל . לתיארוך מסוג זה יש רק עוד מקבילה אחת במקרא ( ירמיה נב , ( 30-28 והשימוש בו מעיד שהמחבר הכיר את הנוהג הבבלי .

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help