sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:331

ישבה עילית העם , הייתה שם פעילות ספרותית ענפה , ובין הגולים לבין היושבים ביהודה היו חילופי איגרות ומעבר של שליחים . לדעתי , נימוקים אחדים מטים את הכף לכיוון האפשרות שהחיבור המאוחר ( Dtr 2 ) נכתב בבבל : ( א ) החיבור מתמקד בעילית העם שגלתה לבבל בגלות יהויכין ( מלכים ב , כד ( 16-15 , 12 ולאחר החורבן ( כה . ( 11 היחס לגולים הוא כאל 'עם יהודה' ( כה , ( b 21 ויש התעלמות גמורה מהנשארים בארץ . " בתיאור ההיסטוריוגרפי היחיד שנכתב בארץ , ושמתוארים בו ימי שלטונו של גדליהו במצפה , ניכר יחס שונה לגמרי למי שנשארו ביהודה . היחס ל'נשארים' הוא המבדיל בין שני חלקיו של העם לאחר החורבן . הוא בא לידי ביטוי גם בטקסטים אחרים שנוצרו בגלות בבל ( כמו למשל נבואות יחזקאל ) בשונה מהטקסטים שנכתבו ביהודה ( חלק מנבואות ירמיהו ותיאור ימי גדליהו . ( ( ב ) בנוסחאות הפתיחה לארבעת מלכי יהודה האחרונים האשמה מופנית כלפי מנשה ויהויקים , אגב 'דילוג' על יאשיהו . האשמה זו של יהויקים היא פעולה היסטוריוגרפית , שנובעת מהצורך להסביר את המאורעות הידועים , ובהם גם את העובדה שזהו המלך היחיד מארבעת מלכי יהודה האחרונים שמת בארץ ולא נלקח 115 לנושא זה ראו בדיון שלהלן . בעניין המקורות לחיבור הבתר גלותי יש להעיר כי נות אינו מביא כל הוכחות למקורות ששוקעו בתיאור החורבן . הוכחות כאלה חסרות גם בעבודות של חוקרים אחרים ( למשל כוגן ותדמור , , 1988 עמ' . ( 321 לדעתי , תיאורו של ה י _^ _ס התבסס בעיקר על ידע אישי ועל מראה עיניים . הפרטים שנמסרו בתיאור היו ודאי ידועים לבני דור החורבן , הם תואמים את הקו הרעיוני שהגדיר המחבר , וסגנונם מעיד על היכרות מעמיקה עם ההיסטוריה המשנה תורתית ועם טקסטים מקראיים נוספים . כך למשל מותו של יאשיהו מתואר בהקבלה למות אחזיה , המפגש עם נכה במגידו מתואר בהקבלה להשתעבדות אחז לתגלת פלאסר השלישי וכר . 116 ראו להלן , עמ' , 342-336 דיון בשתי הפעמים היחידות שה'נשארים' _בא _^ מוזכרים ( כד ; b 14 כה . ( 12 לצורך הדיון יש להעיר בנקודה זו שאלה הן _תחיבות מאוחרות , שנוספו לטקסט מתוך אותה מטרה ובידי אותו גורם בעיצומם של ימי הגלות . לנושא זה ראו גם רופא , תשנ"ח , עמ' 117 . 226 לדיון בשני הנוסחים שנשמרו ממקור זה ראו להלן , עמ' 118 . 385-380 לנושא זה ראו את הדיון שלהלן , עמ' 119 . 385-380 האשמתו של יהויקים בולטת בעיקר בשתי נוסחאות הפתיחה האחרונות : במלכים ב , כד 9 מואשם יהויכין על שעשה הרע בעיני ה' 'ככל אשר עשה אביו , ' ובפסוק 19 מואשם צדקיהו על שעשה הרע בעיני ה' 'ככל אשר עשה יהויקים' = ) אחיו . ( על נוסחאות הפתיחה של ארבעת מלכי יהודה האחרונים ראו : וייפרט , , 1972 עמ' ; 334-333 _נלסון , , 1981 עמ' ; 41-36 מייס , , 1983 עמ' ; 123 ונוני , , 1985 עמ' ; 359 אובריאן , , 1989 עמ' ; 269-268 הלפרן וונדרהופט , , 1991 עמ' . 211-209 ראו לעומת זאת את דבריו של פרובאן , 1988 ) עמ' , ( 49-48 וראו ביקורת על דברים אלה אצל אובריאן , שם , עמ' , 269 הערה . 142 120 נוסחאות הפתיחה של יהואחז ( מלכים ב , כג ( 32 ושל יהויקים ( כג ( 37 זהות , ובשתיהן מופנית האשמה כלפי 'אבותיו' ולא בנוסח הרגיל של 'אביר .

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help