sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:330

העיקריים בזכות כתיבתו ביהודה לאחר החורבן ( במצפה (? הוצגו במאמריהם של נות וינסן " . הבעיה העיקרית היא שגם נות וגם ינסן רואים בחיבור _המשנה תורתי מקשה אחת , בלא הפרדה בין החיבור הקדם גלותי לזה הבתר גלותי , ומרבית טיעוניהם קשורים _ל ג טפ או לתוספות מאוחרות ל _^ _ס ( כמו ה'נספחים' שבסוף הספר . ( רק שני טיעונים יכולים להתאים ל _11 _ס בצורה שהוא הוגדר בסעיף הקודם , ובשניהם אין די כדי לבסס את הטענה כי הוא נכתב ביהודה ; ( א ) ינסן ביסס את הטענה שאין בחיבור כל נגיעה לגלות בבל או למצב הגולים , וזאת בהמשך לטענתו של נות בדבר היעדרו של חזון השיבה לארץ ישראל . לדעתי , אלה הן הטענות החשובות ביותר בעבור מי שרוצה להוכיח שהחיבור נכתב בארץ ישראל . אולם , פרט לכך שאין הן נכונות , יש בהן התעלמות ממגמותיו של החיבור וממאפייניו . הרי חיבור זה לא בא לתאר מצב היסטורי קיים , אלא להסביר תהליך שתוצאותיו ידועות . מתוך נקודת מוצא זו אין רלוונטיות לתיאור מצבו של העם בגולה , ואין הוא דרוש למחבר , הן מבחינה רעיונית והן מבחינה ספרותית . יותר מכך , דיון בסיכויי השיבה של הגולים או תיאור שלהם אינו משרת את מי שרוצה להציג את הגלות כסופו של תהליך היסטורי , בין שדעות כאלה רווחו בעם במחצית הראשונה של המאה הו' לפנה"ס ובין אם לאו . ( ב ) נות טען שהמקורות לחיבור נותרו בארץ ישראל , וסביר להניח שלא נלקחו לבבל . אולם אם נביא בחשבון את ההנחה שחיבורו של ה _^ _ס רק השלים את תיאור תולדותיו של העם כפי שתוארו בחיבור הקדום , ( Dtr ) הרי שכל שהוא נזקק לו היה אותו חיבור מימי יאשיהו . אין כל סיבה לשער שחיבור זה לא נמצא אצל גולי בבל . אפשר להניח כי עותק שלו נלקח לבבל כבר בגלות יהויכין , הגיע לגולת בבל בזמן מסוים בין גלות יהויכין לחורבן , או שנלקח לבבל לאחר החורבן . יש לזכור שבבבל 111 ראו : נות , , 1943 עמ' , 99-73 והערה 9 בעמי ; 141 ינסן , , 1956 עמ' , 56-49 והשוו גם לדבריו של וולף , , 1961 עמ' . 172 לסיכום הטיעונים שהעלו נות וינסן ראו : אקרויד , , 1968 עמ' ; 68-65 ניקולסון , , 1970 עמ' , 122-117 ושם גם ביקורת על טיעונים אלה . לדעה שונה ראו : שם , עמ' ; 122-120 סוגין , , 1975 עמ' . 8-3 112 על ה'נספחים' ( מלכים ב , כה ( 30-22 ראו בדיון שלהלן . בחינה יסודית של הטיעונים שהעלו נות וינסן , מתוך נקודת המוצא של 'אסכולת הגושים' בגרסתה ה'משופרת , _' כפי שהוצגה לעיל , מעלה את המסקנה שמרביתם חסרי רלוונטיות _ttCLq כך למשל אין רלוונטיות לטענה בדבר קיומן של מסורות מקומיות רבות הקשורות לאזור המצפה ( ובכלל זה סיפור גדליהו , ( שכן אצל _n Dtr אזור זה לא מהכר . זוהי אחת הסיבות שהניעו את זייטס , 1989 ) עמ' ( 200-194 לראות את מקורותיו של מלכים ב , כה במסורות ירמייניות , שהוצגו לאחר מכן בירמיה לז-מג . 113 ראו לעניין זה את הטענות של _ניקולסון , 1970 ) עמ' , 120-118 וראו גם את הדיון הטקסטואלי שבעמי . ( 87-75 כבר וולף , 1961 ) עמי ( 94-92 ראה את הקושי בדעתו זו של נות , אף שמבחינה עקרונית הוא קיבל את דעתו . 114 ראו על כך זייטס , , 1989 עמ' . 202-189

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help