sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:329

נקשרים לתיאור החורבן . הקשר נעשה באמצעות שימוש בביטויים זהים , אמצעי המאפשר גם את העברתו של המסר הרעיוני בגלוי ובבירור . בשאלת מקום כתיבתו של החיבור הבתר גלותי נחלקו החוקרים . הטיעונים 108 על האשמת מנשה בחורבן יש חזרה משולשת ( כג ; 27-26 כד ( a 20 ; 4-b 2 בפתיחה לכל אחד משלבי ההידרדרות לקראת החורבן . הביטוי שחוזר בכל שלוש הפעמים , בווריאציות שונות , הוא ' הסיר מעל פניו' או 'השליך מעל פניו . ' ניתן להשוות ביטויים אלה לתחיבות של _n _ Dtr לתוך החיבור המשנה תורתי הקדום ( מלכים ב , יג ; 23 יז , ( 23 , 20 , 18 אולם יש לציין שהם מאפיינים את הספרות המשנה תורתית על רבדיה השונים . ראו לעניין זה את הערתו של אובריאן , , 1989 עמי . 270 גם האלמנט של כעס האלוהים משותף לכל שלושת הקטעים , והוא בא לידי ביטוי במקומות האלה : כג ' ) 26 אך לא שב ה' מחרון אפו הגדול אשר חרה אפו ביהודה על כל הכעסים אשר הכעיסו מנשה ;( ' כד ' ) 5-3 אך על פי ה' היתה ביהודה להסיר מעל פניו בחטאות מנשה ככל אשר עשה ... ולא אבה ה' לסלוח ( ' וכן כד ' ) 20 כי על אף ה' היתה בירושלם . ( ' ראו לעניין זה את הדיון של ואן קוילן , , 1996 עמ' . 155-148 109 עדות לבנייה ההיסטוריוגרפית המסודרת של התיאור בידי _n , Dtr 2 היא השימוש בביטוי 'ומאסתי את העיר הזאת' ( כג , ( b 27 שכן הופעתו של השורש _מ א ס מוגבלת לשלוש פרשיות נוספות , אשר הקשר ביניהן אינו מקרי . ב'משפט המלוכה' מופיע השורש מ א ס שלוש פעמים ( שמואל א , ח 7 [ פעמיים ;[ י . ( 19 משמעותו היא שהעם אינו רוצה עוד את אלוהיו , ודרישתו למלך מבטאת זאת . בתיאור העברת המלוכה משאול לדוד מופיע שורש זה שש פעמים ( טו 23 [ פעמיים 26 , [ [ פעמיים ;[ טז . ( 7 , 1 מרכזיותו בסיפור ברורה : שאול מאס בדבר ה , ' והי מאס במלכותו והורה למשוח את דוד למלך . בהסבר התאולוגי לחורבן ישראל ( ויהודה ) נזכר שורש זה פעמיים כדי להראות את הקשר הישיר בין התנהגות העם לבין החורבן . לאחר 'וימאסו את חוקיו ואת בריתו' באה תגובת האל : 'וימאס ה' בכל זרע ישראל . ' הביטוי ב כג b 27 בא בהמשך ישיר לכך , וחריצת הדין 'גם את יהודה אסיר מעל פני כאשר הסירתי את ישראל' ( כג ( a 27 היא תוצאה של 'ומאסתי את העיר הזאת אשר בחרתי . ' בין הקטעים האלה יש קשר , לפחות מבחינת הלשון והעריכה . באמצעות השימוש בהם והקישור ביניהם , נוצרת זיקה בין החטא הראשון של הדרישה למלך , לבין העברת המלוכה לבית דוד ולבין החורבן . במרכזן של פרשות אלה ניצב התנאי לבחירה של בית דוד ושל ירושלים , והמטרה העיקרית היא להראות את _אי קביעותם ואת תלותם בקיום מצוות האל . גם בנקודה זו ניכרת השפעת נבואותיו של ירמיהו , אשר לביטוי זה מקום מרכזי בהן ( ב ; 37 ז ; 29 יד ; 19 יח ; 9 לא ; 36 לג 24 וכוי . ( אפשר שנבואות אלה הן מקור ההשפעה על המחבר שפעל לאחר החורבן . לסקירה של העמדות במחקר ולדיון בנושא זה ראו : ויינפלד , , 1972 עמ' ; 347 , 325-324 תשנ"ב , עמ' ; 109-108 , 99-94 אובריאן , , 1989 עמ' ; 120-98 מקנזי _, , 1991 עמ' . 14-10 נקודה חשובה בהקשר זה , אשר תידון גם להלן , היא שאלת מקומם של המלכים מבית דוד במערך הרעיוני של ה _^ _ס . פרידמן 1981 ) ב , עמ' ( 188-187 סבר שנושא זה היה הקשה ביותר מבחינה רעיונית למחבר המאוחר בטיפולו בטקסט הקדום . לדעתו , כדי לפתור את הקושי הטיל _ה ב-טם את האשמה על העם ולא על מלכי בית דוד . כפי שיודגם להלן זהו פתרון נכון רק בחלקו , שכן לצד היחס החיובי של המחבר למלכי בית דוד , ובעיקר ליהויכין ( דבר שמעיד גם על זמן הכתיבה של ה _^ _ס , ( נתפסו בעיניו שלושה מלכים בחוטאים וכמי שבגללם בא החורבן : מנשה ויהויקים ( בעיקר ) ולצדם צדקיהו . 110 לסיכום הדעות במחקר בנושא זה ראו : ניקולסון , , 1970 עמ' ; 122-117 אייניקל , , 1996 עמ' . 31-7

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help