sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:327

תיאור זה פעל לאחר החורבן . הוא הכיר היטב את החיבור הקדום , ופרט לתיאור ההיסטורי שכתב בהמשך לו , הוסיף ותחב לתוכו קטעים שהיו חשובים לו מבחינה רעיונית . בכך הוא נתן לו גוון חדש והשתמש בו למטרותיו : החיבור המשנה תורתי מימי יאשיהו , שבו תוארו תולדות העם עד ימי הרפורמה הפולחנית , נהיה לחיבור שמוליך לקראת החורבן ונועד להסבירו . המסר מופנה לבני הדור הראשון של גולי בבל , והדברים מתוארים בקפידה , מבוררים היטב ומובאים מבעד לעיניו של מי שעיקר מטרתו להעביר את המסר ולא להציג את פרטי הסיפור . בחיבור המאוחר מתוארות שנותיה האחרונות של ממלכת יהודה מתוך ההשקפה שמאז מות יאשיהו הואץ תהליך ההידרדרות לקראת החורבן . בשל העובדה שחיבור זה נכתב בדיעבד ומתוך ידיעת סופם של הדברים , עוצבה בו ההשקפה המניחה שמימי מנשה נפל הפור , ואפילו המלך הצדיק יאשיהו לא הצליח לשנות את גורלה של הממלכה . חטא 'דם הנקי אשר שפך [ מנשה ] וימלא את ירושלם דם נקי' ( מלכים ב , כד , ( 4 נזכר כסיבה העיקרית לכעסו של אלוהים על המעשים שנעשו בימי מנשה . 100 מאפייניו של חיבור זה מתאימים לדור הראשון שלאחר החורבן . בבל מתוארת בכל עצמתה , אין זכר לעלייתם של הפרסים , וגם שחרור יהויכין מכלאו עדיין אינו נראה באופק . לנושא זה ראו גם בדיון שלהלן . 101 ההיכרות של _ה _^ _ם עם חיבורו של _ה י-םס משתקפת בפרטי הפרטים של הסיפורים , בנוסחאות , ברעיונות ובלשון _המשנה תורתית . פעמים רבות הוא מתאפיין בשכלול מאפיינים מוכרים ובהתאמתם לצרכיו . שימוש זה נעשה כהמשך ישיר , או בווריאציות ובשינויי מינוח , המבוססים על היכרותו של המחבר , וככל הנראה גם של קהל היעד שלו , עם הלשון המשנה תורתית השגורה . ראו בעיקר את הדיון שלהלן בשורשים 'חרה , ' 'סור , ' 'שלך , ' 'מאס , ' 'ענש , ' 'נגש , ' 'אבד , ' 'שוב , ' ' שלח , ' 'קצץ , ' 'חנה , ' 'בקע , ' 'שחט , ' 'נפץ' וכוי . ראו גם את הדיון בביטויים 'לא שב ה' מחרון אפו ; ' 'על כל הכעסים אשר הכעיסו ; ' 'על פי ה ; " 'בימיו ; ' 'בעת ההיא ; ' 'הלך לקראת ובו . ' 102 אין זה המקום לפרט בעניי ן זה , אולם לדעתי היצמדותו של המחבר לקו הרעיוני שהכתיב לעצמו , והקיצור הרב שנקט בתיאור המאורעות שבין ימי יאשיהו לבין החורבן , קשורים לעובדה שקהל היעד שלו הכיר את ההתרחשויות וחי זמן קצר אחריהם . מטרתו הייתה לפרש את המהלך ההיסטורי ולהסביר מדוע אירעו הדברים כפי שאירעו . 103 האשמת מנשה בחורבן היא מהסממנים הבולטים והמרכזיים של החיבור המאוחר . יש להניח כי היא המשך להאשמת _n _ Dtr' את ירבעם בחורבן ממלכת ישראל . השוו גם להאשמה המפורשת המופנית כלפי מנשה בירמיה טו 4 ( סמליק , , 1992 עמ' . ( 168-166 לדיון מסכם במלכים ב , כא ובשייכות שלו ל נ _11- _ס ראו ואן קוילן , , 1996 ושם ספרות נרחבת . 104 על הקטעים המיוחסים למנשה ראו : אובריאן , , 1989 עמ' . 287-272 , 271-266 , 234-227 ראו את ביקורתו של ואךקוילן , 1996 ) עמ' ( 193 , 191-185 באשר לקשר של מלכים ב , כד 4 ל כא 18-1 ( בעקבות _וירטויין , , 1984 עמ' , 469 אשר משייך את פסוקים 4-3 לשני עורכים נומיסטים . ( חטא ' הדם הנקי' הוא החטא העיקרי שנקשר למנשה במלכים ב , כא : 16 'וגם דם נקי שפך מנשה הרבה מאד עד אשר מלא את ירושלם פה לפה . ' הביטוי 'דם נקי' נוגע להפרתו של החוק המשנה תורתי הדן ברצח חפים מפשע ( דברים יט 1 13-1 כא , 9-1 וראו גם כז , 25 שהוא לדעתי תוספת מאוחרת לשורת הקללות כולה . ( לדיון בביטוי זה ראו גרביני , , 1988 עמ' . 198-196 , 120-111 הצעתו לקשור חטא זה להקרבת ילדים למולך בעייתית , שכן היא מבוססת על תהלים קו , 38-37 וספק

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help