sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:326

א : Dtr . 2 זמנו , מטרותיו ומקום כתיבתו הנחת היסוד של פרק זה היא שהחיבור הדויטרונומיסטי הבתר גלותי ( Dtr ) הוא חיבור משלים , אשר צורף לחיבור הקדם גלותי ( Dtr ) והמשיך אותו . המחבר של אנטה קוום / שכן שני ה'נספחים' במלכים ב , כה 30-22 מא וחרים ל _^ _ס ( הלפרן וונדרהופט , , 1991 עמ' . ( 182 לנושא זה ראו גם בדיון שלהלן . 97 ראו על כך אובריאן , , 1989 עמ' 98 . 291 , 273-272 בנושא זה ראו גם את הערתו של _בן צבי _, 1991 א , עמ' 99 . 368 בתואר 'מחבר' ( בגוף שלישי יחיד , ( שניתן ליוצר החיבור הבתר גלותי , אין כוונתי לומר שאדם אחד יצר את החיבור ההיסטורי המשלים _ל י-זזס והיה אחראי לתחיבות בחיבור הקדום . מבחינה טכנית היקפו המצומצם של החיבור מאפשר להניח זאת , אולם העומק הרעיוני שיש בחיבור המאוחר , והשילוב שלו עם החיבור הקדום מעידים לדעתי על פעילות ספרותית ענפה שהחלה מיד לאחר החורבן ונמשכה פרק זמן מסוים שאת המשכו קשה לאמוד . על רקע זה ניתן להבין — אך אי ן לקבל — את ההבחנה שעושה אוכריאן , 1989 ) עמ' ( 279-272 בין שלב הכתיבה ההיסטורית של החיבור , שנעשה לדעתו בידי אדם אחד , לבין העורכים שפעלו זמן קצר אחר כך כדי לספק הסבר תאולוגי מעמיק לחורבן , ולבססו מבחינה רעיונית . אין לקבל גם את הניסיון של חוקרים , כמו מקנזי , 1991 ) עמ' , ( 144 אשר שייכו _V Dtr רק מספר מועט של קטעים וטענו שהשפעתו על החיבור כולו הייתה קטנה למדי . את הרעיונות המרכזיים , כמו גם את הפירוש התאולוגי המשנה תורתי לקורות העם . ממשיכיה של אסכולה זו נאלצו לפרש את הדברים במונחים שלהם ועל פי הרעיונות שרווחו בעם לאחר החורבן , וזו הייתה מטרתם העיקרית . אך בכך לא נחתמה הספרות המשנה תורתית . בדומה לדרך היווצרותם של ספרים בתר גלותיים , כמו ספר ירמיה או ספר עזרא נחמיה , ההיסטוריה בלבושה המשנה תורתי המשיכה להעסיק סופרים , פרשנים והוגים גם במועד מאוחר יותר . אפשר שההיתלות באילנות הגבוהים של ההיסטוריה המפוארת הגבירה את משמעותם של מאורעות רחוקים אלה . המשתמע מתיאור היסטורי זה בנוגע לעניינים עקרוניים , כמו זכות העם על ארצו , מעמדה של ירושלים , מקומו של בית דוד מול מעמד הכהונה , יחסי גולה-ארץ ישראל וחשיבותה של העלייה ליהודה , העסיקו דורות ראשונים ואחרונים , ובמוקד עמד הרצון להעביר מסרים לבני זמנם . הפולמוס והדרשנות היו אמצעי לגיטימי להעברת מסרים , וכך גם פירושם של מאורעות רחוקים והסברת משמעותם בהתאם לשאלות אקטואליות . אמצעי זה הלך והשתכלל במרוצת הזמן , והיה לאחד ממאפייניה העיקריים של הספרות היהודית לדורותיה .

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help