sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:325

הרי שאין כל סיבה לשער כי המאפיינים הנומיסטיים האחרים נעלמו מיד לאחר ראשית ימי שיבת ציון . סביר להניח שהאלמנט המרכזי כל כך של מקום המלך בתחיבות הנומיסטיות , התפתח רק בשלב מאוחר מאוד ( אמצע המאה הה , (? ' שבו אבדה לשרידי בית דוד שארית מעמדם משכבר הימים . תחיבות מאוחרות נוספות ליצירה _המשנה תורתית ניתן למצוא למשל , בשלושת הקטעים העוסקים בשכם ( דברים יא < 30-26 כז 10-4 י יהושע ח , ( 35-30 בתוספות החשודות ככוהניות , באלה שבולט בהן הפולמוס נגד השומרונים ( מלכים ב , יז ( 41-24 ועוד . את מסקנתי העיקרית בדבר תולדותיה של היצירה המשנה תורתית ניתן לסכם כך : היצירה המשנה תורתית הבסיסית ( Dtr ) נכתבה בימי הרפורמה הפולחנית של יאשיהו 622 ) לפנה"ס , ( וכחלק מהאידאולוגיה שרווחה באותה העת . לא ניתן לדעת מה היה המשכו של התהליך בתקופה שעד החורבן , אולם לאחר משבר החורבן חל באסכולה זו מפנה רעיוני , היסטוריוגרפי , ואפילו לשוני וטכני . בפרק זמן זה , כשני דורות ויותר לאחר סיום חיבורו של _ה י נזס , התעורר הצורך לעדכן את התיאור ההיסטורי שהסתיים בימי יאשיהו . עדכון זה היה חיוני , שכן החורבן והגלות העמידו בסימן שאלה 90 ממעט העדויות שיש על נושא זה ניתן לשחזר תהליך הדרגתי , שבו בראשית ימי שיבת ציון עדיין יוחסה חשיבות רבה לבית דוד . סביר להניח שגם ערב הקמת המקדש עדיין שמר בית דוד במידת מה על מעמדו , וכך אף בזמן גלות בבל , עד ימי עזרא לפחות . 91 ראו : להור , , 1962 עמ' ; 182 ענבר , תשמ"ה , עמ' , 1992 ; 352-345 עמ' ; 20-7 קופמאנס , , 1990 עמ' . 59-1 נאמן ( תשנ"ג , עמ' ( 32-7 הלך צעד נוסף קדימה , וניסה לאתר את 'המקום בחיים' של שלושה טקסטים אלה . מסקנתו היא שהם נכתבו לאחר החורבן , אולם לפני שהתבסס מעמדו המחודש של המקדש שבירושלים . בשלב מאוחר עוד יותר נתחבו כנגדם טקסטים נוספים , שמטרתם הייתה להתמודד עם מקומה של 'מסורת שכם . ' 92 על התחיבות החשודות ככוהניות , בעיקר בדברים לב , לד וביהושע יג-כב , ראו : בולינג , , 1982 עמ' ; 67-58 ואן סטרס , , 1983 עמ' . 337-331 ואן סטרס ( שם ) שייך למקור זה גם את שופטים א -1ב . 5 על דברים לד ראו פון שטולגר , , 1993 עמ' 93 . 51-26 על הפולמוס נגד השומרונים ראו מקי , , 1992 עמ' , 94-85 ושם ספרות . 94 ראו למשל את הרשימה שהביא אובריאן , , 1989 עמ' . 286-285 יש להדגיש שמרבית התחיבות האלה נמצאות , כצפוי , בטקסט הקדום . ( Dtr 1 ) 95 בקביעה זו איני מקבל את הצעתה של וי יפרט לתארך את עבודתו של _ה _^ _' לימי שלטונו של יהואחז . לדעתי , לצד הזיהוי של הקטעים השייכים _ל י _^ _ס ולצד הזיהוי של הקטעים השייכים Kf \ 01 על שלביו השונים ( וראו להלן , ( לא ניתן לזהות קטעים השייכים לשלב שבי ן סוף ימי יאשיהו לפרק הזמן שלאחר החורבן . יש פער בין שני שלבי התהוותה העיקריים של היצירה , ואין הוכחה לעבודת עריכה שנעשתה ביניהם . לאור זאת , איני מקבל גם את התזה של זייטס , 1989 ) עמ' , ( 202-189 שלפיה הסתיים ספר מלכים המקורי במלכים ב , כד , a 20 והוא נכתב זמן קצר אחרי גלות יהויכין . לביקורת על כך ראו ואן קוילן , , 1996 עמ' . 44-43 96 איני מסכים עם התיארוך המקו בל במחקר ל _^ _ם , ולפיו שחרורו של יהויכי ן מכלאו 562 ) לפנה"ס לערך ) הוא ה'טרמינוס פוסט קוום' ליצירה , וכיבוש בבל בידי פרס 539 ) לפנה"ס ) הוא ה'טרמינוס

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help