sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:324

' שיטת הגושים' עונה על ציפיות אלה . היא יוצרת את ההבחנה המתבקשת בין גושי העריכה הנפרדים , וגם מבחינה בקטעים המאוחרים שנתחבר למערך ה _^ _זס . קבלת ההבחנות של 'שיטת הריבוד' מעשירה אסכולה זו ויוצרת את הכלים להבנת התמונה המורכבת שמציגה הספרות הדויטרונומיסטית , ובכלל זה ההסברים לאי אחידותו של _n Dtr והתחיבות המאוחרות ל _-טס ( הן בתוך המערך של _n Dtr והן בתוך המערך של _n . ( _Dtr' במחקר המודרני נהוג לאפיין כמה סוגים של תוספות המוגדרות כתחיבות מגמתיות המאוחרות b _ . Du 2 תוספות אלה נתחבו בזמנים שונים ומתוך מגמות שונות , והשכבה הנומיסטית ( Dtr ) היא החשובה בהן . שכבה זו מתאפיינת בלשונה החוקית _המשנה תורתית , מודגש בה המעבר מהפולחן לקבלת חוקי התורה כדרך חיים , מרכז הכובד עובר מבית המלוכה לעם , וניתן להבחין בתוכה בשינוי בהגדרת תפקידו של הנביא . רבים מהקטעים המשויכים לשכבה הנומיסטית ממוקמים בצמתים מרכזיים בהיסטוריה המשנה תורתית . כך מושג האפקט הפרשני והרעיוני ונלמד הלקח המרכזי , שההיסטוריה של העם היא תוצאה מתמשכת של ציות ואי ציות לחוק המשנה תורתי . אובריאן מתארך את שכבת העריכה הנומיסטית לשליש האחרון של המאה הו' לפנה"ס ( סוף ימי הגלות וראשית ימי שיבת ציון . ( הוא מתבסס בעיקר על התוספות המאוחרות שנתחבו לעריכה הנומיסטית , כמו גם על היחס לבית דוד ולבית המקדש . לפחות באשר לחלק מהתוספות קביעה זו נראית מתאימה , אולם גם בנקודה זו ניכרת הנטייה לצמצם את פרקי הזמן שבהם נכתבו , גובשו ונערכו התוספות ליצירה המשנה תורתית . אם יש מקום להבחין בשינוי היחס לבית המקדש לאחר בנייתו , 84 מונח זה טבע כאמור סמנד , 1978 ) עמ' , ( 115 , 68 ולענייננו יש לו חשיבות רבה , שכן הכוונה אינה לעורך נומיסטי מוגדר , כפי שגרסה האסכולה הקלסית של סמנד . אלא לשכבה מגוונת , בעלת כמה מאפיינים לשוניים ורעיוניים מוגדרים , אשר במסגרתה נתחבו פסוקים אחדים אל החיבור הקדום ( אובריאן , , 1989 עמ' , 280 הערה . ( 15 לנושא זה ראו . בן צבי , 1991 א , עמ' ; 371-368 אייניקל , , 1996 עמ' ; 21 ואן קוילן , , 1996 עמ' 85 . 201-200 לרשימת הפסוקים המתאפיינים בלשון זו ראו אובריאן , , 1989 עמ' , 283-280 וראו בהמשך לכך גם את דבריו של _ואן קוילן , , 1996 עמ' 86 . 200-197 לנושא זה ראו דיטריך _, , 1972 עמ' 42 והערה . 80 ראו על כך את הסיכום של אובריאן , , 1989 עמ' . 283-280 87 קטעי מפתח כמו דברים ד 30-29 או מלכים ב , יז , 19-7 ממחישים את המסר העיקרי , שההיסטוריה של העם תלויה בציות להוראות האל או באי הציות להן . הדגש הוא על ההבלגה והאיפוק של האל לעומת אי הציות של העם לאורך כל תולדותיו . זהו ההסבר הקבוע לאירועים , כמו גם האזהרה הרגילה מפניהם . לסיכום הנושא ראו אובריאן , , 1989 עמ' 88 . 282-281 אובריאן , , 1989 עמ' 89 . 284 גם לתחיבות לתוך החלקים הנומיסטיים שבמלכים א , ח יש מאפיינים נומיסטיים ( אובריאן , , 1989 עמ' . ( 284 תחיבות אלה מאוחרות לימי שיבת ציון , ודי בכך כדי להוכיח את משך זמן התגבשותה של שכבת עריכה זו .

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help